به گزارش هنرآنلاین، آیین دیدار ۲ مستند «پنهان» به نویسندگی و کارگردانی شیرین برق‌نورد و تهیه‌کنندگی محمدرضا جهان‌پناه و شیرین برق‌نورد و «برندگان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امید عبدالهی که در قالب یک بسته در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده است، شب گذشته ۲۶ مهرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

ارسطو گیوی فیلمبردار، وحید وکیلی‌فر فیلمساز، هادی علی‌پناه سردبیر وبسایت تخصصی فیلم کوتاه فیدان، فرشته حبیبی دبیر سرویس هنر مجله زنان و منتقد تئاتر، حمید جعفری فیلمساز، فرهاد بابایی نویسنده، کوروش عسگری فیلمساز، منتقدانی از جمله کیوان مهرگان، سحر عصرآزاد و رضا صائمی و حمیدرضا فتوره‌چیان و مسعود مطلوبی از عوامل مستند «پنهان»، محمدرضا جهان‌پناه یکی از تهیه‌کنندگان مستند «پنهان»، امید عبدالهی کارگردان «برندگان» و... از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم محمدرضا جهان‌پناه یکی از تهیه‌کنندگان مستند «پنهان» ضمن خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: «پنهان» درباره ملیت است و پرسش‌هایی را از جمله اینکه ملیت چیست؟ و چه تاثیری روی ما به عنوان شهروند در کشورهای مختلف دارد، مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: شاید جذابیت «پنهان» در این باشد که اکثر کسانی که در این مستند با آن‌ها مصاحبه شده است، ساکن آلمان اما از کشورهای مختلف هستند و از تجربه‌های تلخ خود درباره ملیت می‌گویند در حقیقت همه ما به واسطه ملیت‌هایمان در موقعیت‌های مختلف گاها خوب و گاها بد قرار گرفته‌ایم که خودمان آن را انتخاب نکردیم اما به آن تعلق داریم.

یکی از تهیه‌کنندگان مستند «پنهان» مطرح کرد: امیدوارم از تماشای این مستند لذت ببرید باید بگویم شیرین برق‌نورد کارگردان اثر، صداها را هنگام تحقیقات کار ضبط کرده و امیرحسین قاسمی کار جذابی را در طراحی و ترکیب صدا انجام داده است همچنین پل گیگِر آهنگساز این اثر، موسیقی کار را به ما هدیه کرده است باید از حمیدرضا فتوره‌چیان که رنگ‌آمیزی تصویر را برعهده داشته است و مسعود مطلوبی مترجم کار نیز تشکر کنم.

امید عبدالهی کارگردان و تهیه کننده مستند «برندگان» نیز ضمن تشکر از مهمانان برای حضور در آیین دیدار عنوان کرد: موضوع مستند «برندگان» مهاجرت از طریق شرکت در لاتاری گرین‌کارت است. من تلاش کرده‌ام نگاهی بدون قضاوت به مساله مهاجرت داشته باشم، شخصیت‌های این مستند، افراد پیچیده‌ای نیستند و به نوعی با دلبستگی‌هایی که در اینجا دارند و رفتن به جایی دیگر در تقابل هستند. شاید ما در اطرافمان نمونه‌های آن را زیاد دیده و حتی شاید خودمان در مقطعی به این نوع مهاجرت فکر کرده باشیم.

وی افزود: روند تولید این مستند ماجرای طولانی و پیچیده‌ای دارد در حقیقت این پروژه را از سال ۹۲ شروع کردم و تولید آن تا سال ۹۴ طول کشید.

کارگردان «برندگان» با اشاره به اینکه اولین نمایش «برندگان» در جشنواره «سینماحقیقت» بود، گفت: «برندگان» بعد از حضور در جشنواره «سینماحقیقت»، مجوز نمایش نگرفت. من در مقاطع مختلف بارها درخواست پروانه نمایش کردم که نمی‌دانم به چه دلیلی صادر نشد تا اینکه در نهایت اجازه نمایش این فیلم صادر شد.

عبدالهی با بیان اینکه این مستند پس از ۶ سال به لطف هنروتجربه روی پرده رفته است، مطرح کرد: البته ۶ سال انتظار رکورد جالبی نیست؛ چراکه در سینمای ما آثاری بودند که ۱۰ تا ۱۵ سال هم منتظر اکران مانده‌اند. من امروز از فیلم فاصله گرفته‌ام، اما فیلم‌ها راه خودشان را می‌روند و امیدوارم از تماشای «برندگان» لذت ببرید و تجربه خوبی برایتان باشد.

برای اطلاع از جدول اکران دو مستند «پنهان» و «برندگان» می‌توانید به سایت «هنروتجربه» مراجعه کنید.