گروه سینمایی هنرآنلاین: احمد الستی، پژوهشگر سینما، مترجم و استاد دانشگاه که در سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در قالب نشست‌های تخصصی مجازی ۲۰۲۸ نشست تخصصی «مرور مختصر بر تاریخچه فیلم تجربی» را دارد در گفتگو با هنرآنلاین درباره نشست خود توضیح داد: فیلم تجربی عبارت است از کار با زبان و تکنولوژی سینما به موجب اینکه دائما به جلو پیش رود و چیز تازه‌ای را به سینما اضافه کند.

وی افزود: از من خواسته شد در سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره شاخه‌ای از فیلم کوتاه صحبت کنم که تحت عنوان فیلم تجربی شناخته می‌شود. محوریت ما این است که فیلم تجربی چگونه در ابتدای تاریخ سینما ریشه دوانده، به سبک‌های مختلف درآمده و تحول یافته است. همچنین معرفی سبک‌های مختلف فیلم تجربی با نمونه‌هایی از هر کدام از جمله بخش‌های این نشست بود. نکته مهم این است که چگونه در هر کدام از مکاتب فیلم تجربی یک تحول حیرت‌انگیز شکل می‌گیرد.

الستی ادامه داد: به همان اندازه که سینمای آمریکا به ژانرهای مختلف تقسیم می‌شود، فیلم‌های تجربی نیز مکاتب مختلف دارند. به نظرم این مساله به دلیل نیرویی است که فیلمسازان گذاشته‌ و عمر و زندگی‌شان را وقف ساختن اینگونه فیلم‌ها کرده‌اند. ما باید بسیار قدردان باشیم، فیلم‌های تجربی را ستایش کنیم و از فیلمسازان جوان‌مان بخواهیم در این زمینه کار کنند؛ زمینه‌ای که از فیلم‌های داستانی بی سر و ته که این روزها گرفتارش هستیم‌، بسیار بهتر است. فیلم‌های تجربی اصالت دارند و به شدت نوآور هستند، اینگونه فیلم‌ها باید شناخته و یاد گرفته شوند.

این پژوهشگر سینمایی همچنین درباره تمرکز بر فیلم‌های تجربی اظهار کرد: باید بگویم ضرورت توجه به فیلم‌های تجربی از آن جایی‌ست که ضعیف‌ترین بخش فیلم‌های ما، تجربی هستند. ما فرمول‌ها، ساختارها و تاریخچه فیلم تجربی را نمی‌دانیم و این مساله باعث کمبود این بخش در ایران شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون فرصت خوبی ایجاد شده است. چراکه جمع زیادی از استادان و فیلمسازان در این رویداد دعوت شده‌اند که درباره اینگونه فیلم‌ها صحبت کنند. علاوه بر این مساله، مجموعه‌ای از مقاله‌ها و چندین کتاب درباره فیلم تجربی چاپ شده و در دوره سی و هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی می‌شود که فعالیت بسیار ارزنده‌ای است.

الستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: هر سال تعداد زیادی از فیلم‌های کوتاه ساخته می‌شوند و این مساله بسیار خوشحال‌کننده است، فیلمسازان کوتاه درحال تجربه کردن هستند و طبیعی‌ست که تعداد بیشتر فیلم‌ها شانس وجود فیلم‌های بهتر را، بیشتر می‌کند. ما در حوزه فیلم کوتاه شدیدا در مرحله رشد هستیم و در خاورمیانه رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

این مترجم در پایان درباره مورد تایید قرار گرفتن جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط آکادمی اسکار گفت: این خبر یکی از خوشحال‌کننده‌ترین چیزهایی است که امسال درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران شنیده‌ام. باید بگویم که این اتفاق بسیار خوش‌آیند است و باید از کسانی تشکر کنیم که نقش عمده‌ای در این اتفاق داشته‌اند. امیدوارم که ما از همین امسال شروع کنیم و فیلم‌های کوتاه شاخص‌مان را برای آکادمی اسکار بفرستیم.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در پردیس سینمایی ایران مال برگزار می‌شود.