گروه سینمایی هنرآنلاین: چیزی به آغاز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران باقی نمانده اما انتقادها به این دوره از جشنواره، روز به روز بیشتر می‌شود. در روزهای گذشته کارگردان‌های بسیاری با اعتراض به ممیزی آثار خود، خبر از کنار گذاشته شدن فیلم‌هایشان می‌دهند. 

آمین صحرایی کارگردان فیلم کوتاه «بمبئی» که محصول انجمن سینمای جوانان خرم‌آباد است، از حذف فیلمش در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران خبر داد و گفت: به عنوان یک فیلمساز در درجه اول برای لذتِ خلق، فیلمی را تولید می‌کنم و حضور در جشنواره‌ها در اولویت سوم یا چهارم من قرار دارند. عمده ناراحتی من از این است که عملکرد جشنواره فیلم کوتاه تهران که به عنوان مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران شناخته می‌شود به سمت و سوی ناعدالتی پیش رفته است و فیلم‌های باکیفیت را دور می‌اندازد.

او درباره حضورهای خود در این جشنواره خاطرنشان کرد:سال‌های متمادی در بخش‌های مختلف این جشنواره حضور داشتم؛ ۲ سال گذشته فیلمنامه «آینه» نوشته من در بخش «بین‌الملل» جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، داوران این بخش از میان افراد بین‌المللی پذیرفته شده بودند و ممیزی یا پارتی‌بازی در آن اهمیتی نداشت، جایزه این بخش را به همراه ۲ تن از همکارانم به دست آوردیم.

صحرایی ادامه داد: سال گذشته نیز ۲ فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» و «سنگبال» را که این روزها همراه با بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه هستند در جشنواره داشتم که باز هم «سنگبال» با اینکه در جشنواره پذیرفته شد و تمام اطلاعات آن را به متولیان تحویل دادم اما پنج روز مانده به آغاز کار جشنواره، خبر کنار رفتن آن از جشنواره به دست من رسید اما کوتاه نیامدم و با پیگیری‌های بسیار، «سنگبال» را به جشنواره بازگرداندم.

کارگردان «مرگ تدریجی» تصریح کرد: باید بگویم سال به سال کیفیت جشنواره فیلم کوتاه تهران کاهش می‌یابد که نتیجه‌ای جز ناامیدی فیلمسازان ندارد. امسال فیلم‌های باکیفیت و خوبی را که به سختی ساخته شده بودند، به دلیل ممیزی از جشنواره حذف کردند، این مساله باعث می‌شود ما فیلمسازان مستقل در ۲ سال اخیر احساس کنیم جشنواره فیلم کوتاه تهران به حال خود رها شده و مسئولان آن تصمیمات اشتباهی می‌گیرند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موضوع فیلم کوتاه «بمبئی» که از جشنواره فیلم کوتاه تهران حذف شده است، گفت: موضوع این فیلم بیکاری جوانان است؛ جوانانی که نخبه هستند و برای پیشرفت خود در مسیر دانش از جمله کنکور و قبول شدن در دانشگاه‌های خوب بسیار تلاش کرده‌اند. شخصیت فیلم من در دانشگاه خوبی درس خوانده است و درحال حاضر، با وجود تلاش‌های بسیارش برای پیدا کردن کار، بیکار است.

صحرایی تاکید کرد: «بمبئی» نشان‌دهنده یکی از واقعیت‌های اجتماعی جامعه است تا مسئولان را به فکر بیندازد و چاره‌ای برای آن اندیشیده شود اما برخلاف هدف من، مسئولانِ مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه ایران تصمیم به حذف آن می‌گیرند. مثل این می‌ماند که آن‌ها تیشه‌ای برداشته‌اند و بر دست‌های فیلمسازانی چون من می‌زنند که زین پس خودسانسوری کنیم.

این فیلمساز در پایان مطرح کرد: من به عنوان یک فیلمساز همچون دیگر همکارانم که فیلم‌های‌شان به دلایل کیفی حذف شده‌اند، ناامید شده‌ام؛ فیلم‌هایی که می‌توان با آن‌ها یک جشنواره خیلی باکیفیت‌تر برگزار کرد.