گروه سینمایی هنرآنلاین: ایران امسال چهار نامزد و نماینده در فهرست نامزدهای پانزدهمین جوایز فیلم آسیایی داشت؛ بهترین کارگردان اول برای احمد بهرامی و «دشت خاموش»، بهترین بازیگر تازه‌کار برای روح‌الله زمانی و «خورشید»، بهترین تدوین برای حسن حسندوست و «خورشید» و بهترین فیلمبرداری برای مسعود امینی تیرانی و «دشت خاموش». در پایان هم امینی تیرانی توانست جایزه بهترین فیلمبرداری را از جوایز فیلم آسیا ۲۰۲۱ از آن خود کند.

در بخش بهترین فیلم جایزه به «همسر یک جاسوس» به کارگردانی کیوشی کوروساوا از ژاپن رسید و ژانگ ییمو از چین با «یک لحظه» بهترین کارگردان لقب گرفت. یو آه-این از کره جنوبی برای بازی در «آوای سکوت» بهترین بازیگر مرد شد و ساتوکو فوکوهارا از ژاپن با «همسر یک جاسوس» جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آورد. دو بازیگر از تایوان و ژاپن جوایز بازیگری مکمل را بردند و هونگ اویی-جیونگ از کره جنوبی با «آوای سکوت» جایزه بهترین کارگردان اول را از آن خود کرد.

ژانگ ییمو امسال دو فیلم «صخره‌سواران» و «یک لحظه» را در جوایز فیلم آسیایی داشت و فیلم‌هایش در مجموع نامزد دریافت ۱۱ جایزه شده بودند اما «صخره‌سواران» که با شش نامزدی پیشتاز بود، تنها در یک بخش بهترین تدوین برنده جایزه شد. هر چند «یک لحظه» هم صرفا در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین بازیگر تازه‌کار جایزه برد.

«دشت خاموش» نخستین تجربه کارگردانی احمد بهرامی در سینما و فیلمی سیاه و سفید است که در بخش افق‌های هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز حضور داشت و توانست جایزه بهترین فیلم این بخش را از آن خود کند.