گروه سینمایی هنرآنلاین: زنده‌یاد اویسی با اینکه در یک دهه اخیر چندان پرکار نبود و گوشه‌نشینی پیشه کرده بود اما حضورش در برنامه «خندوانه» و گفتگوی رامبد جوان با او با استقبال بسیار خوب مردم روبه‌رو شد. ضمن اینکه در 70 سالگی یکی از ترانه‌های قدیمی خود را هم خواند و توان خوانندگی‌اش را بار دیگر به رخ کشید.

اویسی که در چند روز گذشته با سکته قلبی به کما رفته و در بیمارستان بستری بود، صبح روز سه‌شنبه 13 مهرماه 1400 همزمان با 28 صفر و رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و از دنیا رفت.

فتحعلی اویسی سال 1324 به دنیا آمد و حوالی 30 سالگی با مدرک کارگردانی و بازیگری از دانشگاه تگزاس آمریکا به ایران بازگشت. سال 57 در «قدغن» علیرضا داودنژاد جلوی دوربین رفت و به خاطر ویژگی‌های چهره و تسلطش به زبان انگلیسی در چند فیلم و سریال در نقش خارجی‌ها ظاهر شد؛ از جمله مجموعه تاریخی «دلیران تنگستان» و «دلشدگان» مرحوم علی حاتمی. او دستی هم در کارگردانی داشت که با فیلم سینمایی موفق «مریم و میتیل» بیشتر در یادها مانده است.

با وجود بازی کردن در فیلم‌های سینمایی موفق «ناخدا خورشید»، «پرنده کوچک خوشبختی»، «هی جو»، «سرب»، «هامون»، «مومیایی 3» و... همکاری کردن با کارگردانانی چون ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی، این حضور در تلویزیون و ایفای نقش در سریال‌های طنز بود که نام اویسی را سر زبان‌ها انداخت؛ به ویژه مجموعه تلویزیونی «بدون شرح» و نقش آقای کاووسی مدیر مسئول هفته‌نامه شهر قشنگ که در کارنامه او جاودان و ماندگار شد. اویسی در فصل دوم سریال «کاکتوس» هم درخشید.

«سربداران» در نقش ایلچی طغای، «کوچک جنگلی»، «تنهاترین سردار»، «خودرو تهران-11»، «پس از باران»، «ولایت عشق»، «تفنگ سرپر»، «در کنار هم»، «باغچه مینو»، «کمربندها را ببندیم»، «زیرزمین»، «دارا و ندار» از مهم‌ترین و موفق‌ترین سریال‌های کارنامه مرحوم اویسی است. او در «باغچه مینو» یک قطعه هم خواند که روی عنوان‌بندی پایانی استفاده شد و در یادها ماند.

کارنامه زنده‌یاد اویسی به ویژه در تلویزیون به پیش و پس از حضور سریال «بدون شرح» تقسیم می‌شود. چرا که بخش زیادی از نقش‌های او شاید به خواست کارگردانان و نویسندگان متاثر از شاه‌نقش آقای کاووسی بود. اویسی که در سینما بیشتر نقش‌های خشن و جدی بازی کرده بود، از اوایل دهه هشتاد وارد نقش‌های شیرین و طنز شد و تا پایان با همین فرمان رفت.

او به دلیل نداشتن حاشیه و تن ندادن به گفتگوهای زرد و دم‌دستی بسیار محبوب مردم بود و می‌توان حضورش را در پس از چند سال غیبت و کم‌خبری در برنامه رامبد جوان یکی از برنامه‌های بسیار موفق و پربیننده «خندوانه» دانست.