گروه سینمایی هنرآنلاین: در ابتدای این مراسم از پوستر این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش و شهردار اصفهان در میدان نقش‌جهان این شهر برگزار شد.

علیرضا تابش در ابتدای این مراسم گفت: برایم سبب خوشحالی است که بار دیگر شما را در اصفهان می‌بینم. امیدوارم دوران کرونا و محدودیت‌ها هر چه زودتر به سر آید تا مجدداً شاهد برنامه‌های رویداد محور باشیم و سالن‌های سینما شاهد تجمعات پرشور هنرمندان و خانواده‌ها شوند.

وی ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و ادای احترام به شهدای مدافع سلامت که در دوران کرونا با جان خود در مقابل بیماری کرونا ایستادند، گفت: امروز ساعت چهار صبح از تهران راه افتادم و ساعت نه در دیدار با شهردار اصفهان، پوستر جشنواره امسال را رونمایی کردیم. «سینما سرزمین خیال» شعار امسال جشنواره است که در شورای برنامه‌ریزی جشنواره بحث‌های زیادی درباره اینکه شعاری انتخاب شود که متناسب با شرایط کودکان باشد داشتیم.

تابش افزود: شخصا برای سینما رسالت حفظ امید را قائل هستم. در شرایط تلخ و شکننده کرونا، کودکان هراس زده با دنیای سینما به خیال روی می‌آورند. از این جهت این شعار را برای جشنواره و المپیاد امسال شعاری عملیاتی می‌دانم. امیدوارم روز به روز از غم‌ها کم شود و فعالیت‌های فرهنگی به ویژه جشنواره‌های سینمایی به شکل گذشته خود برگردد و شاهد حضور خانواده‌ها و بچه‌ها در سینماها باشیم.

وی ادامه داد: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در دو بخش جشنواره به دبیرخانه رسید. دوستان ما در بخش ملی و بین‌المللی این آثار را رصد کردند و به اتفاق‌های خوب امیدواریم.

پوستر+جشنواره+کودک+34

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه صحبت‌های خود با ارایه آماری از آثار رسیده به این دوره جشنواره بیان کرد: آثار راه یافته به بخش مسابقه شامل ده وب‌سری است که بر اساس بررسی‌های ما از میان کل آثار رسیده، ۱۶ اثر با موضوع کرونا تولید شده است.

اعلام فیلم‌های بلند جدول اکران جشنواره فیلم کودک

تابش در ادامه به معرفی فیلم‌های بلند جشنواره سی‌وچهارم پرداخت و گفت: فیلم‌های بلند سینمایی که قرار است به صورت فیزیکی و با رعایت استانداردهای جشنواره به نمایش دربیاید، عبارتند از «بلوط» به کارگردانی مرتضی رحیمی، «بامبالا» به کارگردانی سید جمال سید حاتمی، «برزنگی» به کارگردانی حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، «ترانه‌های پدرانه» به کارگردانی محمد بصیری، «داستان‌های هزار و یک روز» تولید مشترک ایران و ژاپن به کارگردانی حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» به کارگردانی علی قوی‌تن، «شهر گربه‌ها» به کارگردانی سید جواد هاشمی، «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری.

وی افزود: این فیلم‌ها در کاخ جشنواره اصفهان و استان‌های متقاضی به صورت حضوری به نمایش درمی‌آید.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به معرفی داوران این دوره پرداخت و گفت: افتخار دارم اسامی هیات داوران این دوره را از جشنواره را در بخش ملی را اعلام کنم. به این ترتیب مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفق، حامد جعفری، رضا درستکار و بهرام دهقانیار آثار ملی را داوری می‌کنند. در بخش انیمیشن‌های بلند و کوتاه نیز دو داور از ترکیه و افغانستان داوران این دوره به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم، این دوره به صورت ترکیبی میزبان مخاطبان است. به این ترتیب هاشور، فیلیمو و تیوا به عنوان پلتفرم‌های اصلی با ما همکاری کرده و میزبان اصلی اکران آنلاین هستند. بر این اساس از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهرماه مطابق با جدول جشنواره آثار به نمایش در می‌آیند.

تابش ضمن بیان اینکه افتتاحیه جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود، افزود: امسال تلویزیون اینترنتی تیوا در کنار ما بوده و کلیه برنامه‌های برخط را به صورت روزانه پوشش می‌دهد. در پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌های آموزشی، کتاب‌خانه آموزشی و برنامه‌های دیگری نیز هست. در پلتفرم فیلیمو نیز تنها نمایش آثار فیلم‌های جشنواره را خواهیم داشت.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در خانه جشنواره در اصفهان ما داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد و از داوران کودک دعوت می‌کنیم تا به این محل بیایند. داوران بخش فیزیکی هم می‌توانند آثار را از نزدیک و به صورت حضوری دنبال کنند. ما امیدواریم با همت شهرداری اصفهان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بتوانیم شاهد اکران فیلم‌های کودک و نوجوان باشیم. همواره طی این سال‌ها این تعلق خاطر را داشتیم که حاشیه شهر اصفهان هم بی‌نصیب از این موضوع نباشد.

وی افزود: امسال استقبال خوبی از داوران بخش کودک و نوجوان شده است. به صورتی که هم مجموعه سیتی سنتر و هم سینما ساحل را در کنار خود خواهیم داشت که میزبان این دوره خواهند بود. در بخش هیات داوران بخش بین‌الملل هم ۶ داور از کشورهای مختلف در بخش مسابقه بلند و کوتاه داریم. علاوه بر این موارد از ۸ کشور داور کودک و نوجوان داریم و سه کودک ایرانی نیز آثار را داوری می‌کنند.

تابش در ادامه بیان کرد: در کتابخانه ویدیویی که ویژه بازاریابان این رویداد است، ۴۵۰ فیلم را بارگذاری می‌کنیم و با چیزی که تعریف شده افراد از کشورهای خارجی می‌توانند از این طریق آثار را ببینند. همچنین برای دوستداران مطالعات سینمایی کارگاه‌های جذابی داریم که امیدوارم مورد استقبال مخاطبان جشنواره باشد. بر این اساس سه کارگاه با حضور مدرس‌های خارجی و سه کارگاه با حضور مدرس‌های ایرانی خواهیم داشت.

وی ضمن بیان اینکه فیلم‌های «یدو» و «پسران دریا» دو فیلم ایرانی هستند که در بخش بین‌الملل در کنار ده اثر دیگر رقابت می‌کنند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که یونیسف با ما امضا کرده، فیلم‌های یونیسف را هم در جشنواره داریم که یک جایزه به یک فیلم برگزیده ایرانی اهدا می‌شود. امسال شاهد یک سالگی جشنواره ادبیات معاصر هم هستیم که کارگاهی را با ما به صورت مشترک برگزار می‌کنند.

تابش در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امیدوارم امسال هم وجهه بین‌المللی جشنواره پررنگ باشد. یکی از نقاط مهم و ارزشمند این جشنواره در پنج دوره گذشته همزمانی المپیاد فیلمسازی نوجوانان با جشنواره بوده که افتخار دارم در دوران مدیریتی من این رخداد مهم شکل گرفته و اکنون به نهالی بارور تبدیل شده است. نوجوانان در دوره‌های گذشته به عنوان مخاطب حضور داشتند اما در این پنج دوره رقابت می‌کنند، آموزش می‌بینند و با حضور در کنار پیشکسوتان، از تجربیات آن‌ها استفاده می‌کنند.

بزرگداشتی برای فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی

دبیر جشنواره کودک و نوجوان در ادامه گفت: تاکنون ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس اعلام آمادگی کرده‌اند تا میزبان گزیده‌ای از فیلم‌ها باشند. امسال در افتتاحیه جشنواره، بزرگداشت زنده یاد نورپور را خواهیم داشت که مدیر و موسس سینما قدس اصفهان بود. در اختتامیه هم از دو شخصیت محبوب و موثر سینمای کودک و نوجوان که متاسفانه اکنون آنها را از دست دادیم، یاد خواهیم کرد. اول فرشته طائرپور که همیشه در این جشنواره حضوری فعال داشتند و دوم زنده‌یاد محمد ابوالحسنی که خالق دیرین دیرین بود. برای این دو شخصیت سینمایی تجلیل و بزرگداشتی را برگزار می‌کنیم.

جشنواره کودک در سال گذشته، شعار ایران تنها تهران نیست را محقق کرد

تابش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در سال گذشته به عنوان اولین رویداد سینمایی که به صورت آنلاین برگزار شد، شعار ایران تنها تهران نیست را محقق کرد، درباره سرنوشت اکران فیلم‌های کودک در شرایط کنونی سینماها گفت: گفتگوهای مفصلی با نماوا و فیلیمو داشتیم و قول‌های نسبتاً خوبی در راستای اکران فیلم‌ها به ما دادند. البته بخش عمده‌ای از اکران به تصمیمات صاحبان آثار مربوط می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال فیلم «یدو» و «مهران» سال گذشته به تلویزیون فروخته‌ شدن و تلویزیون در یک همکاری خوب با ما، نرخ خوبی را پیشنهاد داد. به این ترتیب آن را به عنوان تحفه‌ای به بچه‌های ایرانی هدیه دادیم‌. اما جدا از این مساله باتوجه به شرایط کرونایی سرمایه‌گذاران و صاحبان آثار باید خودشان تصمیم بگیرند با چه نرخی آثارشان را به سامانه‌های آنلاین بدهند.

مدیرعامل بنیاد فارابی در ادامه بیان کرد: حجم زیادی از تولیدات خارجی که از سامانه‌های آنلاین پخش می‌شود، بچه‌ها به تولیدات ایرانی در این حوزه نیاز دارند. بنابراین از صداوسیما خواهش می‌کنم با بالاترین نرخ این آثار را خریداری کند تا علاوه بر رفع نیاز کودکان، حمایتی از تولید آثار ایرانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما محصولات خوبی در این حوزه داریم که باید سامانه‌های آنلاین به آنها روی خوش نشان دهند. با بازگشایی سینماها و روند واکسیناسیون، امیدوارم با هماهنگی‌هایی که با شورای صنفی نمایش صورت می‌گیرد، فیلم‌های کودک هم سهم خوبی در اکران عمومی داشته باشند.

تابش در ادامه گفت: کار مهمی که امسال صورت گرفته است، این بود که فیلم‌ها در سال‌های گذشته، بعضاً فیلم‌هایی در اصفهان نمایش داده می‌شد که در شهرهای دیگر تعدادشان کمتر بود. این موضوع به دلیل عدم توافق با صاحبان فیلم‌ها بود اما امسال صاحبان فیلم‌ها این منت را بر من گذاشتند که هر آن تعداد فیلم که در اصفهان اکران می‌شود در سایر شهرها هم پخش شود.

بودجه سی‌وچهارمین دوره جشنواره کودک و نوجوان چقدر است؟

تابش درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه افزایشی نسبت به سال‌های گذشته نداشته است. چراکه امسال تأکید ویژه‌ای روی صرفه‌جویی داشتیم. همانطور که سال گذشته به رغم افزایش تورم با کاهش هزینه‌ها به ویژه در بخش بین‌الملل مواجه شدیم،‌ امسال نیز چنین رویکردی را در پیش گرفتیم. بخشی از کاهش هزینه‌ها بابت از خودگذشتگی همکاران ما در بخش بین‌الملل بوده است. امیدوارم سال بعد بتوانیم مهمانان بین‌المللی را به اصفهان دعوت کنیم.

وزارت ارشاد قصد تعطیلی هیچ رویدادی را ندارد

دبیر جشنواره کودک و نوجوان همچنین در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره در شرایط پاندمی چه دستاوردی دارد؟ گفت: آقای اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ در اولین گفتگوی خبری خود در برنامه شهر فرنگ به این سوال پاسخ دادند؛ بنای وزارت فرهنگ تعطیلی هیچ رویدادی نیست، بلکه به دنبال ارتقای آن‌هاست. سال گذشته دکتر صالحی وزیر سابق ارشاد هم با دبیر جشنواره فیلم کوتاه، رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره سینما حقیقت و من جلسه‌ای گذاشتند و تاکید کردند که جشنواره‌ها تعطیل نشود.

وی افزود: جشنواره‌ها نقش آینه‌ای دارند و قرار است آثار را به نمایش بگذارند و به این ترتیب آثار مقایسه و استعدادها کشف شوند. نکته جالب توجه این است که در دو سال گذشته به رغم شرایط کرونایی آمار تولید افزایشی بوده است. این جشنواره و سایر جشنواره‌ها مانند ویترینی از آثار هستند. از شما می‌پرسم آیا در دوران کرونا رقابت فوتبال تعطیل شد؟ تنها مخاطبان از خانه و از دریچه تلویزیون به تماشای مسابقات آنها نشستند، سینما هم به همین صورت است. در واقع جشنواره محلی برای عرضه آثار است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد.

تابش همچنین گفت: اولین سفر استانی آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهان بوده است. ایشان قبل از سفر از من گزارشی خواستند و بعد از برگشت هم به ما تأکید کردند که جشنواره را با قوت ادامه دهیم. ایده‌آل‌ها هم همان است که ما طی ماه‌های گذشته دنبال کردیم؛ تلاش می‌کنیم یک جشنواره خوب را برگزار کنیم.

ویژ‌ه برنامه جشنواره برای کودکان افغانستانی

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان در پایان درباره اینکه آیا ویژه برنامه‌هایی برای کودکان افغانستانی نیز برنامه‌ریزی شده، بیان کرد: همکارانم در دبیرخانه موضوعاتی از این دست را پیش‌بینی کرده‌اند. جا دارد از کودکان، نوجوانان و شهروندان افغانستانی یاد کنیم که سهم خود از یک زندگی آرام را مطالبه می‌کنند. در نهایت امیدوارم ادای دینی به همه فارسی زبانان به ویژه افغانستانی‌ها داشته باشیم.