به گزارش هنرآنلاین، هنر گرافیتی که در جوامع عمومی یک هنر غیرقانونی و اعتراضی تلقی می‌شود؛ یک قالب جدید هنری است که در دوره معاصر نقاشی و گرافیک به وجود آمده است و در سراسر دنیا، طرفداران و هواداران بسیاری را برای خودش به همراه داشته است.

امین منتظری هنرمند فعال و پژوهشگر حوزه گرافیتی، با حضور در  برنامه «بی چارچوب» شبکه چهار برای نخستین بار، از ابعاد مختلف این هنر و تاریخچه و سوالات و شایعات فراوان پیرامون آن سخن گفت.

در این گفتگو امین منتظری هنرمند گرافیتی کار در پاسخ به این سوال که هنر گرافیتی کاری قانونی است یا خیر؟ گفت: این سوال خیلی چالش برانگیز است. متاسفانه ما دو سه مفهوم اصلی در گرافیتی داریم که شاید فقط یکی از آن ها تا به حال درست ترجمه شده باشد.

وی با بیان اینکه ما الان در دوره ‌پست گرافیتی هستیم، بیان کرد: ما فکر می‌کردیم که گرافیتی حتما باید اعتراضی باشد؛ هنرمند آن باید در جای مخفی زندگی کند و ما اگر عین این الگو را بیاییم و در اینجا پیدا کنیم، می‌شویم یک گرافیار یا گرافیتی آرتیست! در صورتی که الان می‌توانیم به گرافیتی به چشم یک اثر هنری نگاه کنیم که فقط می‌تواند دکوراتیو باشد مثل کارهای بنکسی. این کارها می‌تواند در حراجی‌ها فروخته شود و در گالری‌ها به نمایش دربیاید. دیگر آرتیست و خالق آن مخفی نیست و آشکارا به هنرش ادامه می‌دهد.

منتظری ضمن صحبت کردن و تحلیل یکسری از آثار گرافیتی در برنامه، درباره آثار بنکسی گفت: از ویژگی کارهای ابتدایی بنکسی این بود که وقتی اثری از او منتشر می‌شد، افراد بسیاری پیدا می‌شدند که می‌خواستند این کار را به نام خودشان ثبت کنند تا اینکه خودش در جایی اعلام می‌کرد کار شخص دیگری نیست و عجیب‌تر اینکه جدیدا به اسم بنکسی اثر می‌فروشند.

برنامه «بی چارچوب»، برنامه جدیدی از گروه ادب و هنر شبکه ۴ است که به تازگی و با شکل و شمایل متفاوتی به موضوعات مختلف ادبی و هنری می‌پردازد.