گروه سینمایی هنرآنلاین: چند روز قبل حامد محمدی کارگردان سریال «قبله عالم» نسبت به حجم زیاد سانسورهایی که این سریال با آن مواجه شده واکنش نشان داد و گفت که این مجموعه، چیزی نیست که او ساخته است. او همچنین گفت که از قسمت بعدی سریال بدون تیتراژ پخش شده و دیگر مسئولیتی با عنوان کارگردان در این اثر ندارد.

با گذشت چند روز شقایق دهقان و هادی کاظمی که هر دو از بازیگران سریال «قبله عالم» هستند، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به سانسور بسیار زیاد این سریال واکنش نشان دادند.

هادی کاظمی نوشت: «این سریالی که می‌بینید (قبله عالم) کاری نیست که من بازی کردم. زمین تا کهکشان تفاوت دارد. می‌خواستیم کاری بسازیم که در این عصر بی‌خنده، که احوالاتمان جا بیاید و لبخندی داشته باشیم؛ اما... اما نمی‌گذارند.

کمدی یعنی لحظه و تک تک لحظه‌ها زیر تیغ سانسور رفت. بعضی وقت‌ها با درآوردن یک کلمه بار معنایی یک جمله بهم می‌ریزد؛ شما حساب کنید که کلمه یا جمله یا تصویر، پلان یا سکانس، وقتی حذف بشود چه بلایی سر یک فیلم می‌آید؟ این فیلم با این حجم از سانسور و ممیزی در طول عمر هنری‌ام بی‌سابقه است.

از قسمت اول ۲۷ مورد سانسوری و در نهایت ۴:۳۰ دقیقه حذف، از قسمت دوم ۳۵ مورد سانسوری و در نهایت ۶ دقیقه حذف، از قسمت سوم ۴۹ مورد سانسوری و در نهایت ۱۱:۳۰ دقیقه حذف و گفته شده از قسمت چهارم ۷۷ مورد سانسوری که حدود ۱۷ دقیقه حذف می‌شود. اگر دوستان دلسوز و فرهنگ و هنر اینچنین پیش بروند، قسمت‌های آتی فقط تیتراژ پخش می‌شود.فقط همین.

دوستان و همکاران پروژه قبله عالم ۶ ماه تلاش کردید و زحمت کشیدید.... دست تک‌تک شما را می‌بوسم و بابت تمام زحمت‌هایی که کشیدید خدا قوت.»

به سانسور عادت نمی‌کنیم

همچنین شقایق دهقان نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «سانسور و حذف کردن سلیقه‌ای هم از اون دست اتفاق‌هایی که هیچوقت بهش عادت نمی‌کنیم، مثل خیلی چیزهای دیگه‌ای که ممکنه تحت فشاری بپذیریمش اما عادت نمی‌کنیم...

فرقی نمی‌کنه ۴۰ سال بگذره، ۱۰۰ سال بگذره یا چندین قرن... هر بار شُک تازه‌ایه و هربار غم و بی‌انگیزگی و ناامیدی بی‌اندازه‌ای همراهشه! ما رو ببخشید که عادت نمی‌کنیم! می‌شکنیم،‌ فرو می‌ریزیم اما عادت نمی‌کنیم...»

در خلاصه داستان سریال «قبله عالم» آمده است: «ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر توسط طبیب مخصوص تهیه می‌شود، اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید که دستمایه سریال کمدی-فانتزی قبله عالم است.»

حامد کمیلی، هادی کاظمی، سام درخشانی، شقایق دهقان، اردشیر رستمی، سوگل خلیق، مارین ون هولک، سمانه پاکدل، مهیار پوربابایی، زهرا بهروزمنش، واراند پطروسیان، مجتبی فلاحی و پژمان بازغی و سروش صحت از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.