گروه سینمایی هنرآنلاین: بلموندو که در دوران موج نو سینمای فرانسه چهره‌ای تاثیرگذار و محبوب بود، با بسیاری از بزرگان سینما همکاری کرد. ژان-لوک گدار، فیلمساز نامدار و از بزرگان موج نو بلموندو را در 1960 برای نقش اول «از نفس افتاده» کنار جین سیبرگ برگزید و بسیاری از کارشناسان، منتقدان و سینمادوستان او را جیمز دین و همفری بوگارت سینمای فرانسه می‌دانستند.

«از نفس افتاده» منتقدان و تماشاگران را در سراسر جهان شگفتزده و همراه با «400 ضربه» فرانسوا تروفو مسیر و تاریخ سینمای جهان را دگرگون کرد. هفته‌نامه آمریکایی تایم در 1964 بلموندو را چهره فرانسه امروز دانست که البته با آن بینی شکسته بیشتر شبیه مشتزن‌ها بود. با اینکه اصلا در قالب روشنفکری جا نمی‌گرفت و معمولا نقش گنگسترهای بزن‌بهادر را بازی می‌کرد اما خودش از خانواده‌ای بورژوا می‌آمد و فرزند یک مجسمه‌ساز نامدار به نام پل بلموندو بود.

ژان-پل در 1933 به دنیا آمد و در مدرسه چندان شاگردی درسخوان نبود. گرچه مشتزنی ماهر بود و در یک دوره کوتاه حضور در بوکس آماتوری کارنامه‌ای درخشان با سه ناک‌اوت در راند اول در سه رقابت پیاپی داشت. در ادامه در مدرسه هنرهای نمایشی درس خواند و سال 1957 نخستین نقش سینمایی خود را ایفا کرد. بلموندو چنان استعدادی از خود نشان داد که با بزرگ‌ترین و بهترین کارگردانان موج نو همکاری کرد؛ تروفو، گدار، آلن رنه، لویی مال و ژان‌پیر ملویل.

بلموندو با بسیاری از ستاره‌های زن فرانسه از جمله کلودیا کاردیناله، سوفیا لورن و کاترین دونوو همبازی بود و تروفو او را کامل‌ترین بازیگر مرد اروپا می‌دانست. با حضور در فیلم نامزد اسکار «مردی از ریو» در 1964 در آن سوی اقیانوس هم چهره‌ای محبوب شد و بازی کردن در دو فیلم انگلیسی‌زبان «پاریس می‌سوزد؟» و «کازینو رویال» در سال‌های پایانی دهه شصت میلادی ناکامی را هم تجربه کرد.

FFA10D4F-65C7-45AE-8FEF-0FF536EB543C

در 1988 برای بازی در «سفرنامه یک بچه لوس» کلود للوش برنده جایزه سزار (هم‌ارز اسکار در سینمای فرانسه) شد اما این جایزه معتبر را نپذیرفت، چرا که سازنده تندیس سزار یعنی سزار بالداچینی زمانی تندیس‌ها و آثار پدرش را تحقیر کرده و ناچیز شمرده بود. بلموندو در 2001 سکته کرد و با مشکلی که در حرف زدن او پدید آمد، تقریبا به پایان راه بازیگری رسید. هر چند در یک فیلم دیگر هم بازی کرد.

سازمان‌دهندگان جشنواره فیلم ونیز سال 2016 با اهدای یک شیر طلایی افتخاری از یک عمر فعالیت سینمایی ژان-پل بلموندو تقدیر کردند.