گروه سینمایی هنرآنلاین: سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی هر شب ساعت ده روی آنتن شبکه یک می‌رود و با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شده است. در این مجموعه داستان‌های موازی مختلفی وجود دارد و علاوه بر روایت داستانی عاشقانه، به ماجراهای شکارهای غیرقانونی و مشکلات شغل محیط‌بانان پرداخته شده است.

روزبه حصاری که در فصل سوم «بچه مهندس» مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، در این مجموعه نقش محیط‌بانی مسئولیت‌پذیر را ایفا می‌کند و در حال مبارزه با شکارچیان غیرقانونی است. در قسمت‌های پخش‌شده «افرا» او تاکنون موفق به شناسایی شکارچیان نشده و بر اساس عکس‌هایی که به صورت اختصاصی به هنرآنلاین رسیده، اینطور نشان داده شده که به زودی موفق نمی‌شود. چرا که عکس‌ها نشان می‌دهد او به زودی درگیر مشکلی می‌شود و به زندان می‌افتد.

افرا2

مهدی سلطانی، پژمان بازغی، مینا وحید، روزبه حصاری، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی، پیام دهکردی، علیرضا آرا از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

کامبیز دارابی (تهیه‌کننده سریال افرا) در گفتگو با هنرآنلاین درباره اینکه تا کنون چقدر ممیزی شامل حال این سریال شده است، گفت: واقعیت این است که همه ما که در این حرفه کار می‌کنیم، تا حدودی ممیزی‌ها و خط قرمزها را می‌شناسیم و تلاش می‌کنیم که از مرحله فیلمنامه و اجرا حواسمان به این اتفاق باشد. در این پروژه هم به همین صورت عمل کردیم و حواسمان بود که شکل نرمالی که می‌توانیم کار را به پخش برسانیم در مرحله اجرا انجام دهیم که با کمترین ممیزی مواجه شویم. ضمن اینکه مدیران شبکه یک هم بسیار با ما همراه بودند و تا الان خیلی اذیت نشده‌ایم و چیز خاصی وجود نداشته که بر مبنای آن بگویم کار لطمه خورده است.

وی  همچنین درباره شرایط تولید این مجموعه تلویزیونی گفت: به هر حال در ایام کرونا همه چیز برقرار بود و باید سریال‌های مختلف ساخته می‌شد. ما نیز همچون کارهای دیگر این مدت، روند تولید را با تمام مشکلاتی که داشتیم پشت سر گذاشتیم. این مجموعه ابتدا در یک مقطع کوتاهی با تیم دیگری فیلمبرداری شد ولی بعد پروژه متوقف شد. سپس تیم تغییر کرد و ما کار را جلو بردیم و سرانجام به مجموعه‌ای رسیدیم که این روزها روی آنتن شبکه یک می‌رود.

افرا6

دارابی در ادامه درباره سختی کار بازیگران که مجبور هستن بدون ماسک در مقابل دوربین حاضر شوند، بیان کرد: هیچ کس از تیم ما تا پایان فیلمبرداری واکسن نزده بود. اما باید کار را به اتمام می‌رساندیم. شرایط پیچیده و سختی بود. چراکه ما یک گروه بودیم و باید در کنار هم کار می‌کردیم. بازیگرها نیز مجبور بودن که جلوی دوربین بدون ماسک حاضر شوند و چاره‌ای نبود. متاسفانه در این مدت دیدیم که خیلی از همکاران ما در گروه‌ها و پروژه‌های دیگر دچار کرونا شدند و تعدادی از آنها را از دست دادیم. در این شرایط طبیعتا همگی می‌دانیم که واکسن جز واجبات برای تمام مردم است. به خصوص برای کار ما که شرایط ویژه‌ای دارد.

تهیه‌کننده سریال «افرا» در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره شرایط تهیه‌کنندگی در تلویزیون و سینما توضیح داد: تهیه‌کنندگی یک تخصص است. در سینما می‌گوییم هر کسی که سرمایه داشته باشد می‌تواند روی فیلمی سرمایه‌گذاری کند و هزینه تولید فیلم را بپردازد. اما بعد این مبلغ برای اجرا باید در اختیار تهیه‌کننده‌ای قرار گیرد. سرمایه‌گذاری در تلویزیون که اصلا معنا ندارد؛ چراکه سرمایه توسط خود تلویزیون تامین می‌شود. اما تهیه‌کنندگی جریان دارد و کار به شدت سختی است. اگر بخواهیم به شکل درست آن بگوییم، یک تهیه‌کننده باید به تمام زیر و بم‌های ساخت یک فیلم یا سریال اشراف داشته باشد و با تمام بخش‌ها آشنا باشد. قطعا کسی که تجربه و تخصص این کار را نداشته باشد از پس این کار بر نمی‌آید. 

افرا7