گروه سینمایی هنرآنلاین: انیمیشن یکی از حوزه‌های مهمی است که در این سال‌ها با پیشرفت خوبی در کشور ما مواجه بوده است. حضور و بروز جوان‌های مستعد در این حوزه سبب شده تا شاهد ساخت انیمیشن‌های سینمایی باشیم که اتفاقا در اکران سینمایی از فروش خوبی برخوردار بوده و ظرفیت تازه‌ای را به سینمای ایران اضافه کرده‌اند. رویداد «رویازی» نیز دو سال است که در راستای پیشرفت حوزه انیمیشن فعالیت خود را آغاز کرده است. این رویداد که قرار است امسال سومین دوره برگزاری خود را با حمایت سازمان سینمایی حوزه هنری سپری کند، با ایجاد بستری برای ارائه طرح‌های انیمیشن‌سازهای مختلف، شرایطی را ایجاد می‌کند تا افراد بتوانند با گذراندن دوره‌های مورد نیاز، طرح‌های خود را کامل و در صورت قرار گرفتن در لیست برگزیدگان با حمایت سرمایه‌گزارهایی که از تولید این آثار حمایت می‌کنند،‌ آنها را به نتیجه برسانند.

سعید ترخانی یکی از افراد فعال در حوزه تولید انیمیشن بوده که در دو دوره گذشته این رویداد حضور داشته و در دوره سوم نیز حضور دارد. او درباره شرایطی که سبب پرورش سطح کیفی دوره سوم این رویداد می‌شود، گفت: باید ایده‌های جدیدی را وارد کنیم. پیشنهاد من برای دورۀ جدید این رویداد این است که از اساتید کشورهای مختلف که با دانش جهانی و به‌روز آشنا هستند، دعوت شود تا تجربیات جهانی بیشتری به شرکت‌کنندگان اضافه شود. البته از حق نگذریم، بحث آموزش در هر دو رویداد قبلی بیشترین امتیاز را نسبت به سایر بخش‌ها می‌گیرد اما انتظار می‌رود سطح آموزش در هر دوره ارتقا پیدا کند. بهتر است فکر یادگیری و پیچینگ، در سطوح بین‌المللی باشیم. در واقع اولین و بهترین قدم، اضافه کردن یک سطح از پیچینگ با ارایه‌هایی به زبان انگلیسی است.

وی در توصیه به شرکت‌کنندگان سومین دوره «رویازی» بیان کرد: مهم‌ترین توصیۀ من این است که به این رویداد به چشم یک مسابقه نگاه نکنند. این رویداد مانند مسابقه‌هایی نیست که در آخر فقط و حتماً یک نفر برنده می‌شود. در واقع آموزش و تجربۀ پیچینگ است که اهمیت دارد. اگر بخواهیم صادق باشیم، اساتید مفاهیم خوبی را در جلسات آموزشی این رویدادها مطرح می‌کنند که البته خود این مفاهیم چالش‌برانگیز هم هستند. از این نظر که نباید طوطی‌وار عمل کرد و هرکسی و هر طرحی باید برداشت خودش را از دروس و مفاهیم داشته باشد و به روش خودش عمل کند.

این هنرمند جوان درباره تجربه حضور در این رویداد گفت: ما در هر دو دوره گذشته رویداد «رویازی» سه طرح ارایه کردیم. در رویداد اول سه یا چهار طرحِ پذیرفته‌شده در مرحلۀ اول داشتیم و بعد، از میان آن‌ها انیمیشن «افسانۀ گُرگُران» Go Georgy) GO) را برای شرکت در رویداد انتخاب کردیم که یک انیمیشن فانتزی است و در آن سال پروژه‌ای نیمه‌کاره و در حال تولید بود.

ترخانی افزود: در دومین رویداد «رویازی» سه طرح جدید داشتیم که دو طرح با عناوین «زیرو XeRo» و «سیاره ژوپیلا Jupila » پذیرفته شدند و در آن دوره هم به دلیل تمرکز بر یک طرح، پروژۀ «زیرو» را برای شرکت در مرحلۀ نهایی انتخاب کردیم که در ردۀ کارهای خوب بود و توسط هیات میهمان از کشور روسیه که در رویداد حضور داشت برای شرکت در بازار انیمیشن مسکو نیز انتخاب شد و بازخوردهای مثبتی گرفت. اما متأسفانه کرونا برنامه‌ها را به هم ریخت و کار «رویازی» در همان مرحله متوقف شد. امسال نیز با وجود انتقاداتی که به دوره‌های قبل وارد است و توقعی که از اصلاح برخی برنامه‌ها در «رویازی» جدید داریم با سه طرح در رویازی ۳ ثبت‌نام کردیم.

این انمیشن‌ساز درباره سطح کیفیت و آموزش‌ها در دو دوره‌ گذشته بیان کرد: در دورۀ‌های اخیری که ما شرکت داشتیم، اساتید حاضر، نگاه‌های مختلفی درباره پیچینگ داشتند که بعضاً با هم در تضاد و تناقض هم بودند. تجربۀ من این است که همۀ آن‌ نگاه‌ها لزوماً درست یا غلط نیستند، مهم مفاهیم کلی است که در آن جلسات مطرح می‌شود و به چیدمان نهایی شرکت‌کنندگان در ارایه کمک می‌کند.

او با اشاره به نقطه ضعف‌های دوره‌های پیشین، افزود: نقطه‌ضعف دوره‌های قبل این بود که یک نسخۀ از پیش ‌تعیین‌شده را برای شرکت‌کنندگان مشخص می‌کردند، اما برداشت من این است که شرکت‌کننده باید در چیدمان نهایی خلاقیت به خرج دهد و دستش باز باشد.

ترخانی در پاسخ به این سوال که رویداد «رویازی» و کلاس‌های آموزش آن چه دستاوردی می‌تواند برای علاقه‌مندان داشته باشد، گفت: در هر حال، حضور در رویداد پیچینگ تجربه‌ای جذاب، آموزنده و جالب است که می‌تواند مقدمه‌ای برای تجربیات دیگر باشد. شرکت‌کنندگان نباید به دنبال برنده شدن یا بودجه گرفتن باشند. در واقع اگر با چنین نگاهی بیایند شاید سرخورده شوند. بهتر است بگویم در این رویداد همه طرح‌ها می‌توانند همزمان برنده یا بازنده باشند. مهم این است که چگونه عرضه شوند و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند. اگر شرکت‌کنندگان با هدف تجربه‌کردن بیایند، «رویازی» برایشان اتفاق جذابی است و چیزهای خوبی یاد می‌گیرند تا برای فضاهای جدی‌تری آماده شوند.