گروه سینمایی هنرآنلاین: دو مستند «ف – الف» و «در جستجوی خانه خورشید» در طرح اکران حقیقت از چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه در سامانه هاشور و مراکز فرهنگی و هنری نمایش داده می‌شوند. مستند «ف – الف» در چهاردهمین و مستند «در جستجوی خانه خورشید» در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفته‌اند و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.

روایتی تاریخی از تهران در جستجوی خانه خورشید

«در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری روایتی تاریخی از شهر تهران است. این فیلم با تمرکز بر محله ناصر خسرو و تاریخ شهری شروع می‌شود که همواره صحنه مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران بوده است. مهدی باقری برای روایت داستان شهری که همه می‌شناسیم و از آن خاطره داریم، قصه‌ای عاشقانه را چاشنی تاریخ کرده و پای شخصیت‌های مختلف تاریخی را به میان آورده است. آنهایی که می‌شناسیم و آنهایی که با مستند او خواهیم شناخت.

باقری در این فیلم، به ستایش از شهری پرداخته که اگرچه بخشی از هویت و زیبایی‌هایش به تاراج رفته یا در گذر زمان به دام مدرنیته افتاده اما هنوز پابرجا، زیبا و مهم است. «در جستجوی خانه خورشید» جایزه ویژه شهرداری تهران را از یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و همچنین جایزه بهترین فیلم و بهترین گفتار متن چهارمین جشنواره مستند «یادگار» را دریافت کرده است.

روایتی از فساد اداری در «ف – الف»

مستند «ف – الف» از متفاوت‌ترین مستندهایی است که در سال های اخیر تولید شده است. این مستند درباره فساد اداری و پرونده‌های اقتصادی مهم است که اغلب ما به نحوی اخبار آنها را شنیده و دنبال کرده‌ایم. نکته جالب توجه، تولید آن توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که خود نهادی دولتی به شمار می‌آید.

«ف- الف» ساختاری گزارشی دارد، اما همچون یک درام پلیسی تلاش کرده تا با ایجاد تعلیق و هیجان، تماشاگر را تا انتها با خود همراه کند. فرشاد اکتسابی در این مستند گزارشی، علاوه بر نمایش یک معضل بزرگ در جامعه ایرانی، پرده از رازها و رمزهایی بر می‌دارد که تماشاگر فیلم را درگیر می‌کند. «ف- الف» با ایجاد ساختاری حرفه‌ای و تصاویری جذاب تلاش کرده تا به دام شعارزدگی نیفتد. 

مستند «ف- الف» جایزه دوم بخش کارآفرینی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را دریافت کرده و در «اکران حقیقت» برای نخستین بار نمایش داده می‌شود.