گروه سینمایی هنرآنلاین: گرچه نخستین تلاش‌ها برای ساخت انیمیشن در ایران در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ خورشیدی و در اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبای تهران صورت گرفته است، اما این هنر به تازگی توانسته بیش از پیش خود را در کانون توجه قرار دهد. البته نتیجه تلاش پیشگامان این حوزه در اواخر دهه ۵۰ نمایان می‌شود اما تا سال‌ها آنطور که باید به تولید انیمیشن ایرانی توجه نمی‌شد. 

اما اکنون انیمیشن‌های ایرانی علاوه بر رضایت نسبی مخاطبان، توانسته‌اند توجه جشنواره جهانی را نیز به خود جلب کنند. در آخرین اخبار از موفقیت در این حوزه، انیمیشن «ماهی» به کارگردانی پریسا جعفری در بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های دانشجویی اروگوئه برگزیده شده است.

پریسا جعفری درباره دلیل موفقیت انیمیشن‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های خارجی گفت: در سال‌های اخیر تولید انیمیشن در ایران رونق داشته است. اما انیمیشن‌های کوتاه بیشتر مورد توجه جشنواره‌ها بوده‌اند. تجربه‌گرایی و نوآوری در این حوزه بیشتر است. وقتی انیمیشن بلند ساخته می‌شود، توجه به بازار و مخاطب در آن پررنگ‌تر است. طبیعی هم هست به این دلیل که حوزه انمیشن واقعا گران است.

جعفری افزود: سینمای ایران در حوزه انیمیشن در حال تجربه کردن است، آثار کوتاه قابل توجهی در این بستر تولید و در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته‌اند، آثاری که ناب‌تر، خاص‌تر و تجربی‌تر از فیلم‌های بلند انیمیشن هستند. سینمای انیمیشن هم در حال تلاش و تولید فیلم‌های جذابی است، اما در این بخش سینمای جهان، رقیب قدری است و ساز و کار تجاری در آن، بسیار قوی و مهم است.

این فیلمساز جوان درباره تولید «ماهی» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: از این همکاری راضی هستم. حوزه انیمیشن به دلیل ماهیت گران و زمان بر نیازمند همکاری و حمایت است و مرکز این کار را انجام می‌دهد. من دانشجو بودم و مرکز گسترش با حمایت از پایان نامه من، زمینه تولید این انیمیشن را فراهم کرد. 

کارگردان انیمیشن «ماهی» ادامه داد: این انیمیشن درباره مردی است که با ترسش روبرو می‌شود. این فیلم موضوعی انتزاعی و ساختاری تجربی دارد و هفت دقیقه است.

«ماهی» به تازگی در بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های دانشجویی اروگوئه برگزیده شده است. عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان، نویسنده، طراح کاراکتر، طراحی فضا: پریسا جعفری، انیمیت: پریسا جعفری، سارا حنیف، آهنگساز و صداگذار: پرهام ایزدیار.

«ماهی» به تازگی در بیست و یکمین جشنواره فیلم‌های دانشجویی اروگوئه برگزیده شده است.