گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «گورکن» اخیرا در جشنواره‌ فیلم مریلند آمریکا به نمایش درآمد و با استقبال تماشاگران این جشنواره روبه‌رو شد. «اریک کاتن» برنامه‌ریز این رویداد معتبر سینمایی درمورد فیلم «گورکن» یادداشتی در سایت رسمی جشنواره منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است:

«در سال‌های اخیر، فیلم‌های ایرانی پدیده‌ای درخشان در سینمای جهان به شمار می‌روند. فیلم‌هایی که به خاطر عمق، پیچیدگی شخصیت و واقعیت‌گرایی مورد تشویق قرار گرفته‌اند. فیلم «گورکن» به‌درستی در این چهارچوب جای می‌گیرد. این فیلم تاکنون در چندین جشنواره‌ مطرح بین‌المللی به نمایش درآمده است. 

فیلم «گورکن» داستان جذاب سوده شریف زادگان با بازی عالی و چشم‌گیر ویشکا آسایش است. سوده خیلی مشغله دارد. او در خانه‌اش شیرینی‌پزی کوچک، اما موفقی را اداره می‌کند، منزلی که حالا به دست موریانه‌ها افتاده است. سوده درگیر مزاحمان ناشناسی است، مسئولیت بزرگ کردن پسری با مشکلاتی خاص را به عهده دارد و تا چند روز دیگر باید ازدواج دومش را برگزار کند. در آن روز، با وجود همه‌ کارهایی که پیش‌رو دارد، اتفاقی می‌افتد که زندگی‌اش را بهم می‌ریزد؛ خبر ربوده شدن پسرش و درخواست پولی هنگفت برای بازگشت او به خانواده، که اگر پول فراهم نشود، مرگ پسرش حتمی است! 

جریان اصلی داستان حول این محور می‌چرخد؛ تلاش ناامیدانه‌ سوده برای پیدا کردن جواب این سوال که چه کسی و چرا پسرش را ربوده است. فهرست کسانی که مضنون هستند، شامل این افراد می‌شود؛ خانواده درجه یک او، نامزد درونگرا، اما حمایتگرش، شوهر سابق بداخلاق و قدرتمندش، کارگرانی که در شیرینی‌پزی خانه‌اش در حال رفت و آمدند و مزاحمان ناشناس. 

داستان فیلم مثل کلاسی پیشرفته در نوشتن معما، به مرور گره‌گشایی می‌شود: همه از او حمایت می‌کنند، اما همزمان در پی اهداف خود هستند. تنش از همان لحظه‌ی اول تا پایان تکان‌دهنده‌ی فیلم پابرجاست. این ماجرای هیجان‌انگیز مثل تجربه‌ سوار شدن در ترن‌هوایی است که شامل دو موضوع اصلی، اما متضاد می‌شود؛ تلاش سوده برای ردیابی پسرش، فراهم کردن پول گزافی که ربایندگان درخواست کرده‌اند و در عین حال کمک نگرفتن از پدر سرد و طرد شده از اجتماعی که ثروتمند است. 

فیلم بازتاب بسیار خوبی از فرهنگ امروز ایران و تجربه‌ دردناک زنانی است که در تلاشند به تنهایی به موفقیت برسند. تماشاگر بلافاصله مخمصه و دوراهی او را درک می‌کند، با شرایطش همدردی و نقطه نظر متناقض هر شخصیت را قبول می‌کند. فیلم گاهی لحظات طنزآمیز کوتاهی را به نمایش می‌گذارد، اما پایان آن همچون ضربه‌ مهلکی به روح و روان هر مادری به شمار می‌آید. 

بعد از چند فیلم کوتاه موفق، این دومین فیلم بلند کاظم ملایی است. ویشکا آسایش که در سینمای ایران به عنوان یک بازیگر کمدی شناخته شده است، در این فیلم در نقش یک قهرمان جدی ظاهر شده و سیر تحولات روحی روانی را با مهارت تمام به نمایش می‌گذارد. علاقه‌مندان به فیلم‌های درام رئالیستی این فیلم را از دست ندهند. 

....

لینک انگلیسی مطلب:

https://watch.eventive.org/mdff۲۰۲۱/play/۶۰۷b۲fe۷۷۸d۷۴۰۰۰۴۴d۲۳d۰b