گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «رستاخیز» روایتی تاریخی در حدفاصل مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشوراست که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با تحسین داوران موفق به دریافت ٩ سیمرغ بلورین و جایزه مصطفی عقاد شد. «رستاخیز» همچنین در اولین حضور جهانی خود موفق به دریافت جایزه بزرگ و تندیس تماشاگران جشنواره فیلم بغداد شد اما هیچکدام از این جوایز سبب نشد فیلم در سینماهای ایران اکران شود.

«رستاخیز» ۲ دی ۱۳۹۲ با حضور برخی اعضای هیات دولت در سینما فرهنگ اکران خصوصی شد و ۱۶ بهمن همان سال در کاخ جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. به این ترتیب فیلم روز ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با مجوز قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکران عمومی درآمد اما ساعاتی پس از آن در پی انتقاد برخی علما و اعتراض برخی افراد به محتوای آن از جمله به تصویر کشیدن  چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) از پرده سینماها پایین کشیده شد.

درویش شهریور ۹۵ در برنامه هفت شبکه سه حاضر شد و درباره «رستاخیز» گفت: ماجرای بعد از پایین کشیده شدن فیلم فرامتنی است و بسیاری از مسائل آن ربطی به اصل ماجرا ندارد. مگر فیلم زیرزمینی ساخته شده است؟ فیلمی که طی ۱۰ سال پروانه ساخت گرفته و نهایتا با پروانه نمایش اکران شده است. آن هم درباره موضوعی به مهمی عاشورا.

وی با ابراز گلایه از مسئولان سینمایی ادامه داد: به هر صورت با اتفاقی که افتاد، شان قوانین سینما زیر سوال رفت و آقایان گفتند به دلیل جشن هسته‌ای توقیف کردیم. مقطع اکران این فیلم با توافق هسته‌ای همزمان شد. چون جشن هسته‌ای در پیش بود آقایان گفتند نمی‌خواستیم حواشی‌ که برای فیلم پیش آمده این جشن را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما بالاخره رای دادگاه صادر شد و دولت را مقصر اعلام کرد.

درویش با ابراز امیدواری از اکران «رستاخیز» در ماه محرم گفت: امیدوارم این فیلم اکران شود و به قول آقای ایوبی محرم عاشورایی‌تری داشته باشیم. خیلی ناراحت شدم که آقای فخیم‌زاده در همین برنامه «هفت» گفت بعد از «رستاخیز» من پشت دستم را داغ می‌کنم که دیگر سمت فیلم تاریخی بروم.

رستاخیز

اکنون از ابراز امیدواری احمدرضا درویش در برنامه هفت نزدیک ۵ سال گذشته و او بارها اعتراض خود را به اکران نشدن فیلم اعلام کرده است اما گویا دولت حسن روحانی در ایجاد شرایط برای اکران این فیلم ناموفق بود و حالا باید دید در دولت جدید چه اتفاق‌هایی می‌افتد.

در تازه‌ترین مورد مربوط به «رستاخیز»، مجید مجیدی در نشست خبری جشنواره فیلم‌های عاشورایی درخواست کرد این فیلم در ماه محرم اکران شود. همچنین تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم در گفتگوی اینستاگرامی با خبرگزاری مهر شرایطی را توضیح داد که مانع اکران «رستاخیز» شده است. مضمون کلی صحبت‌های او این بود که دولت مانع اکران فیلم بوده و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان ترمز در کنار «رستاخیز» است. او در بخش دیگر صحبت‌هایش از اکران آنلاین فیلم در پلتفرمی متفاوت خبر داد که قرار است همزمان با اکران فیلم افتتاح شود.

علیقلی‌زاده در پایان با بیان اینکه آقای سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری فیلم «رستاخیز» را دیده است، ابراز امیدواری کرد در دولت تازه اتفاق‌هایی رخ دهد که در راستای مطالبات به حق آنها باشد. به دنبال این مصاحبه بنیاد سینمایی فارابی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به موضوع‌های مطرح‌شده واکنش نشان داد.

متن بیانیه فارابی به این شرح است:

« ۱- نمایش فیلم رستاخیز توسط سامانه‌های نمایش آنلاین فیلم در داخل کشور و در پلتفرم‌های جهانی، همواره مطالبه بنیاد سینمایی فارابی بوده است، در حالی که به رغم سرقت فیلم و گذشت چند سال، اقدامی درخور از سوی تهیه‌کننده فیلم انجام نشده است.

رستاخیز۲

۲- اظهارات تهیه‌کننده فیلم، مغایر مذاکرات و مکاتباتی است که برخی از آن‌ها (به عنوان سند) در این مجال منتشر می‌گردد. بدیهی است مطالعه ادعاها و اظهارات وی و مقایسه آن با محتوای اسناد مکتوب، تناقض در ادعاهای مطروحه را روشن می‌سازد.»

در ادامه نیز اسنادی منتشر شده که در آنها نامه‌نگاری علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با نهادهای مختلف برای جلوگیری از پخش فیلم «رستاخیز» و اکران آنلاین فیلم در وی‌اُدی است.

برای دیدن این نامه‌ها روی کلمه اینجا کلیک کنید.