گروه سینمایی هنر آنلاین: رهبر در ابتدای این نشست گفت: ما پارسال ۲۲۰ فیلم دریافت کردیم که از این میان ۳۳ فیلم انتخاب و در یکی از پلتفرم‌ها به نمایش گذاشته شد.  در نهایت ۱۰ فیلم برگزیده و ۳ فیلم از سوی مردم به‌عنوان منتخبان مردمی معرفی شدند. حدود ۲۵ استان در سوگواره پارسال حضور داشتند و به این وسیله توانستیم جریانی را برای حفظ فرهنگ حسینی در اکثر نقاط کشور داشته باشیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود از تغییر نام این جشنواره از «سوگ در خانه» به «تصویر دهم» و برگزاری مستمر آن در سال‌های آتی خبر داد و گفت که کلمه دهم در عنوان تصویر دهم نماد روز عاشورا است.

مجید مجیدی در ادامه این نشست بیان کرد: روز خبرنگار را تبریک و آغاز ماه محرم را تسلیت می‌گویم. امسال این توفیق را داریم که دومین دوره سوگواره را با عنوان تصویر دهم آغاز کنیم. متاسفانه همچنین درگیر کرونا هستیم و این موضوع بسیاری از برنامه‌های ما را با مشکل مواجه کرد. اما با این وجود امید داریم که هنرمندان بیشتری در این عرصه فعال شوند. عاشقان حسینی حتما پرتکل‌ها را رعایت می‌کنند و جا دارد امسال نیز به این وسیله رویدادهای این موضوع ثبت و ضبط شود. 

این کارگردان سینما در ادامه گفت: سال گذشته تمرکز بر این بود که دوربین‌ها در خانه باشد ولی امسال اعلام می‌کنیم عزیزان این امکان را دارند که در همه عرصه‌ها چه در هیأت‌ها و چه در دسته‌های عزاداری و گوشه کنار کشور این موضوع را به تصویر بکشند. زمان فیلم ها مانند سال قبل ۵ دقیقه است تا در کوتاه‌ترین زمان زیباترین لحظات منعکس شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های این دوره از جشنواره برگزاری ورکشاپ برای علاقمندان به ساختن فیلم در این حوزه بود ولی باتوجه به شرایط کرونا این امر میسر نشد. امیدوارم در سال‌های آینده این توفیق را داشته باشیم. در امر داوری این دوره نیز خودم به عنوان داور تحمیلی جشنواره، رضا میرکریمی همچون دوره گذشته و نیما جاویدی که امسال به جمع ما اضافه شده ارزیابی آثار را برعهده داریم.

رهبر نیز درباره تعداد آثار و زمان برگزاری جشنواره گفت: برای تعداد فیلم هیچ محدودیتی نداریم و هر هنرمند هر میزان که بخواهد می‌تواند فیلم‌هایی را تا اربعین حسینی برای ما بفرستد. اگر کرونا سبک‌تر شود ما فیلم‌ها را در سه روز اکران عمومی می‌کنیم ولی در غیر اینصورت آثار در یک پلتفرم اکران شده و برگزیدگان معرفی می‌شوند. در این دوره ۵ فیلم به عنوان برگزیده مردمی معرفی می‌شوند. 

وی افزود: اگر اکران عمومی داشته باشیم؛ در پایان سه روز اکران که انتهای ماه صفر است، اختتامیه را برگزار می‌کنیم اما در غیر اینصورت اختتامیه ۱۷ ربیع برگزار می‌شود. این موضوع کاملا به کرونا بستگی دارد. جوایز این دوره هم برای سه اثر برتر به ترتیب پنج سکه، چهار سکه و سه سکه خواهد بود. پنج فیلم مردمی هم خواهیم داشت که به هر یک یک سکه داده خواهد شد. جایزه این خیریه هم متعاقباً اعلام می‌شود.

مجیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش گفت: تلاش داریم این فرهنگ حسینی را حفظ کنیم و در بهترین نحو ممکن ارائه دهیم چرا که احساس می‌کنیم جای چنین نگاه‌هایی در سینمای ما خالی است و به همین دلیل جا دارد اینجا باردیگر از مسئولان بخواهم شرایط نمایش فیلم سینمایی «رستاخیز» را فراهم کنند. احمدرضا درویش  نزدیک به ۷ سال برای تولید این فیلم زمان گذاشت و جا دارد که از او تقدیر به عمل بیاوریم. ما باید کاری کنیم که راه برای ساختن آثار دیگر در این حوزه باز شود اما متاسفانه متوقف شدن فیلم رستاخیز سبب شد تا بسیاری رغبت نکنند که در این حوزه حضور پیدا کنند و اکنون تهیه‌کنندگان نیز ریسک سرمایه‌گذاری روی این حوزه را نمی‌پذیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تفاوت این دوره از جشنواره با دوره قبلی گفت: سال گذشته تمرکز ما این بود که سوگ در خانه در خانه‌ها باشد، امسال تجربه شرایط کرونایی را از سر گذارنده و احساس من این بود که در حفظ شرایط کرونایی فعال‌تر خواهیم بود و می‌شود دوربین را به بیرون از خانه‌ها هم برد. به همین دلیل فکر کردیم این محدودیت را برداریم. اما این به این معنا نیست که پرتکل‌ها رعایت نشود. قطعا الویت اول رعایت پرتکل‌هاست. 

مجیدی همچنین درباره شرایط بین‌المللی شدن این جشنواره توضیح داد: شرایط کرونایی در این موضوع بی‌تاثیر نبوده و سبب شده تا نتوانیم خیلی روی این موضوع تمرکز کنیم. اما در حال صحبت با دوستانی در کربلای معلی هستیم تا در سال‌های آینده جشنواره را حتی با تمرکز آنجا برگزار کنیم. 

رهبر در ادامه بیان کرد: در حال پیگیری و رایزنی هستیم که حرم کربلا نیز جز حامیان این جشنواره باشند. علاوه بر این شبکه کربلا نیز در کنار ماست و حمایت‌هایی را انجام می‌دهد. 

مجیدی درباره هدف برگزاری این جشنواره گفت: اهداف این جشنواره‌ها فرهنگ‌سازی است و ما نیز فرهنگ‌سازی اصیل و درست حسینی را محور اصلی خود قرار دادیم تا میراث شیعه و جهان اسلام را به نسل‌های آینده بدهیم. نوع نگاهی که می‌شود به فرهنگ عاشورایی داشت را می‌خواستیم در ورکشاپ‌ها توضیح دهیم که کرونا نگذاشت اما این موضوع در برنامه‌های ما بوده و قطعا آن را پی خواهیم گرفت که این فرهنگ اصیل در آثار این جشنواره نمود پیدا کند. 

 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: گاهی ایده‌های درخشانی وجود دارد که آنچنان خوب ساخته نشده است. این آثار را در سال گذشته شاهد بودیم و به آنها توصیه می‌کردیم که زمان بیشتری صرف کنند تا اتفاق بهتری ایجاد شود. امسال نیز چنین کاری را در برنامه داریم تا قدری به فیلمسازان کمک شود. 

مجیدی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: به دلیل شرایطی که در آن قرار گرفتیم قرار بود این رویداد را امسال برگزار نکنیم ولی گفتیم که وقفه در آن نیفتاد و حمایت کنیم تا در سال‌های آینده بتوانیم اتفاق بهتری را ایجاد کنیم. از برگزیدگان سال قبل خواستیم که اگر ایده‌ای دارند بفرستند تا ما حمایت کنیم ولی باتوجه به شرایط، نه دبیرخانه ما خیلی فعال بود و نه آنها ایده‌ای فرستادند. اما امسال چنین برنامه‌ای داریم تا از فیلمسازان مستعد حمایت کنیم که این مسیر را ادامه دهند. فضیلت یک جشنواره وقتی است که بتواند مسیری باز کند و جهتی را روشن که در راستای آن نیز فیلمسازان جوانی بتوانند حرکت کنند. خیلی دلمان می‌خواهد که این سوگواره به نقطه‌ای از بلوغ برسد که بتوانیم با توجه با سوژه علاقمندان به آنها مبالغی را پرداخت کنیم تا فیلم بسازند.