به گزارش هنرآنلاین، تعدادی از پیشکسوتان سینما پس از دیدن فیلم «دم سرد» که به تازگی در پلتفرم‌ هاشور به اکران آنلاین درآمده، یادداشت‌هایی درباره این اثر به رشته تحریر درآورده‌اند ​که در ادامه آمده است.

امیدواری به نسل جدید سینمای ایران

محمدرضا اصلانی فیلمساز، پژوهشگر و نویسنده، درباره این فیلم نوشته است: « بعد مدت‌ها یک نو نئورئالیسم را دیدم. نسل جدیدی دارد بر می‌آید که فهم تصویر و فهم صحنه دارد و هوشمندی به صحنه آوردن طبیعت. فضاسازی‌ها، کاراکتر سازی‌ها، حذف ماجراهایی و بازنگری نتیجه‌ها در این فیلم به "رمان نو" نزدیک است. با چنین فیلم‌هایی به نسل جدید سینمای ایران امیدوار می‌شوم.»

بررسی لایه‌های محروم و فراموش شده جامعه

ابراهیم فروزش نویسنده و کارگردان سینما نیز در یادداشتی درباره فیلم «دم سرد» نوشته است: «دم سرد فیلمی است هنجارشکن که به عمق می‌رود تا لایه‌های محروم و فراموش شده جامعه را با کنکاشی وسواس گونه مورد بررسی قرار دهد و به تصویر بکشد. پرداخت ساختار مستند گونه فیلم، روایت قصه را قابل باور می‌نماید و تاثیری مضاعف بر مخاطب دارد. از نظر مضمون و موضوع هم کمتر اثری را مشابه به آن داشته‌ایم که این خود از امتیازات فیلم است. فیلم تمام پیچ و خم‌ها و اصول شناخته شده یک اثر درام را طی می‌کند و از نظر ساختار نیز بی‌عیب و نقص است.»

نگاهی نو در پرداخت به شخصیت قشرهای جامعه 

سعید آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون نیز درباره فیلم «دم سرد» نوشته است: «فیلم شریف با قصه و نگاهی نو نسبت به قشری که تا به امروز هر آنچه از آنها دیده بودیم تکرار مکررات بود... نگاه نو کارگردان و دکوپاژ بی نظیرو بازی‌های یکدست و روان، فیلم را جذاب و دیدنی کرده است.»

ملک جهان خزایی، ابراهیم مختاری، محمد متوسلانی، تورج منصوری، علیرضا شجاع نوری، کیوان کثیریان، محسن امیر یوسفی، وحید موسائیان و بسیاری از سینماگران مطرح کشور از دیگر افرادی بودند که به فیلم سینمایی «دم سرد» واکنش نشان داده و هر کدام یادداشت کوتاهی بر روی فیلم نوشته‌اند که در رسانه‌های مجازی بازنشر شده است.

«دم سرد» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عباس رزیجی که در بیش از هفتاد فستیوال بین‌المللی حضور داشته و جوایزی را کسب کرده است، روایتی از زندگی مریم است که شخصیتی متفاوت از تصور جامعه دارد.

جایزه بهترین فیلم بلند فستیوال کالت کلکته، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کالیفرنیا، جایزه بهترین فیلم بلند سینمایی جشنواره ریجفیلد آمریکا، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره اکشن آن فیلم آمریکا، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره دریاچه ماموت آمریکا و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره سالنتو ایتالیا از جمله جوایزی هستند که این فیلم با حضور در جشنواره‌های جهانی آنها را کسب کرده است.

دم سرد