گروه سینمایی هنرآنلاین: 24 ساعت پس از آنکه فرهادی در نشست پرسش و پاسخ «قهرمان» در کاخ جشنواره کن از اشتباه در ترجمه بخشی از گفتگوی خود با نشریه آمریکایی ورایتی پرده برداشت، واژه‌ها و جمله‌های جنجالی او همچنان در سایت ورایتی دیده می‌شود. کارگردان ایرانی برنده اسکار در پاسخ به خبرنگار این نشریه درباره کارکرد شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایران گفته بود: «ایران کشوری سرکوبگر است و در آن آزادی بیان و اندیشه وجود ندارد.»

پس از بازخوردهای منفی این سخنان فرهادی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جامعه ایران، او در نشست خبری «قهرمان» اشتباه را گردن مترجم ورایتی انداخت اما نکته اینجاست که جمله‌های پرحاشیه و جنجالی فرهادی هنوز در ورایتی درست و اصلاح نشده و در این میان کسی نیست بپرسد اگر ایران کشوری سرکوبگر است و در آن نمی‌توان آزادانه سخن گفت و اندیشید، چگونه یک سینماگر می‌تواند در این کشور درباره نبودن آزادی بیان و اندیشه فیلم بسازد؟

از سوی دیگر، فرهادی در بخشی از گفتگوی خود با سایت سینمای اروپا هم وجود عدالت در دستگاه قضایی ایران را زیر سئوال برده و ماجرای شکایت کردن و رضایت دادن را به چالش کشیده است. هر چند این گفتگو هنوز چندان و به اندازه ورایتی بازتاب نیافته اما شاید کارگردان «قهرمان» باید برای این سخنان خود در پی یافتن یک مقصر باشد و خب چه کسی بهتر از مترجم سایت سینه‌یوروپ که نتوانسته گفته‌های فرهادی را درست ترجمه و منتقل کند.

همزمان، منتقدان ورایتی در دو نقد جداگانه بر «قهرمان» کارگردانی آن را شایسته نامزدی اسکار دانسته و البته از اینکه فرهادی نتوانسته با روایت خود به قلب تماشاگران نفوذ کند گلایه کرده‌اند. کلیتن دیویس در مطلب خود چنین نوشته است: با اینکه آکادمی اسکار قدرت روایتگری فرهادی و ساختار جسورانه فیلم‌های پیشین او را نادیده گرفته اما «قهرمان» می‌تواند بلیت برنده او در رقابت اسکار بهترین کارگردانی باشد.

اوون گلیبرمن، دیگر منتقد ورایتی هم با اشاره به اینکه فرهادی در فیلم تازه خود باری بزرگ‌تر از توان برداشته و در واقع با یک دست چند هندوانه بلند کرده است می‌افزاید: «قهرمان» گاهی به «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» تنه می‌زند اما به قدرت آن دو فیلم نیست. داستانک‌ها و خرده‌روایت‌ها هم به جای آنکه پیش‌برنده باشند، بیشتر تکراری هستند و فرهادی این‌بار با «قهرمان» بیش از آنکه با قلب تماشاگر سر و کار داشته باشد، سر او را نشانه گرفته است.