گروه سینمایی هنرآنلاین: کمتر از سه ساعت دیگر به نمایش اول «قهرمان» در سالن بزرگ لومیر در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه مانده و هنوز کسی دقیق و درست نمی‌داند داستان فیلم چیست. با این حال، شارلوت پاوارد با نوشتن متنی کوتاه برای سایت رسمی جشنواره کن جزئیات ناگفته از نهمین تجربه کارگردانی فرهادی ارائه داده است که می‌تواند سینمادوستان را با حال و هوای «قهرمان» بیشتر آشنا کند.

فرهادی در سه تجربه حضور پیشین در بخش مسابقه کن با «گذشته»، «فروشنده» و «همه می‌دانند» سه نقش اصلی برجسته به بینندگان معرفی کرد. اینجا در «قهرمان»، قهرمان داستان جوانی است به نام رحیم (امیر جدیدی) که به خاطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی به زندان افتاده است. رحیم دو روز به مرخصی می‌آید و نامزدش او را متقاعد می‌کند بدهی‌ها را با پولی که پیدا کرده است بپردازد اما تصمیمی که رحیم می‌گیرد، پیامدهایی دارد و از او یک قهرمان می‌سازد.

کارگردان همزمان با بافتن و پیش بردن داستان این درام اجتماعی، تصویری شفاف از نظام اداری بسیار پیچیده ایران ارائه و نشان می‌دهد که شهروندان چگونه می‌توانند در ساختار آوردن شاهد برای هر ادعا اسیر شوند. به باور فرهادی، در جامعه‌ای که از هر نظر مدیریت و کنترل می‌شود، فقط یک نکته بسیار ریز و جزئی کافی است تا از یک قهرمان چهره‌ای منفور بسازد یا برعکس. فیلمساز ایرانی روایت واقعگرایانه خود را روی شکاف‌های جامعه ایران بنیان نهاده و بر این نکته تاکید می‌کند که اینجا باید برای همه چیز گفتگو کرد.

فرهادی که در همه فیلم‌هایش چنین کرده، اینجا در «قهرمان» هم شخصیت اصلی را در تنگنای حق داشتن و تصمیم گرفتن می‌گذارد: مردی جوان و سرشار از امید که باور دارد همه چیز درست می‌شود و به تجربه در جریان دام‌های توجه بیش از اندازه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

کارگردان که در «جدایی نادر از سیمین» با دختر خود کار کرده بود، در «قهرمان» هم بار دیگر سارینا فرهادی را در نقش نازنین کنار خود دارد. فیلم در شیراز جلوی دوربین رفته که زمانی پایتخت باستانی ایرانی بود و امروز یکی از مراکز فرهنگی و هنری ایران است.

فیلم ۱۲۷ دقیقه‌ای «قهرمان» پنج نمایش در جشنواره کن دارد؛ امروز سه‌شنبه ۲۲ تیر ساعت ۱۵:۳۰ به وقت محلی در سالن بزرگ لومیر، چهارشنبه ۹:۳۰ در سینیوم آیمکس و ۱۱:۳۰ در سالن بزرگ لومیر، پنجشنبه ۱۲:۳۰ در سینیوم اسکرین ایکس و جمعه ۸:۳۰ در سالن Soixantieme.