گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم «آبجی» به نویسندگی و کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده سال ۹۴ تولید شد اما به تازگی فرصت اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه را پیدا کرده است. این فیلم روایتی از زندگی دختری با توانایی‌هایی از جنس دیگر است و سعی دارد داستان متفاوتی را پیش روی مخاطبان بگذارد.

اشرفی‌زاده درباره اینکه چرا اکران این فیلم پس از شش سال مهیا شده است گفت: «آبجی» سال ۹۴ تولید شد و ابتدا قرار بود در جشنواره ملی فیلم فجر همان سال به نمایش دربیاید. با اینکه در صورتجلسه هیات انتخاب گفته شده بود «آبجی» و فیلم دیگری برای بخش نگاه نو انتخاب شدند، فیلم هرگز در آن جشنواره نمایش داده نشد و به دلیل حواشی پیش آمده از دیده شدن بازماند.

وی افزود: البته فیلم در جشنواره بین‌الملل فجر به نمایش درآمد. بعد از آن نیز ما جشنواره‌های خارجی داشتیم که فیلم در آنها دیده شد و در برخی موارد مورد استقبال قرار گرفت و جوایزی را نیز کسب کرد. اما باتوجه به تاثیری که جشنواره ملی فجر روی اکران فیلم‌ها دارد، این اتفاق شروع ناکامی‌هایی برای فیلم «آبجی» بود.

این کارگردان سینما در ادامه با تاکید بر اینکه اکران فیلم‌های فرهنگی حتی پیش از کرونا نیز با مشکلات بسیاری مواجه بوده گفت: با همه مشکلاتی که برای اکران فیلم وجود داشت، تهیه‌کننده و پخش‌کننده دنبال زمان مناسبی برای اکران می‌گشتند. در واقع می‌خواستیم فیلم اکران خوبی شود و بازخوردهای خوبی بگیرد. به این ترتیب خودمان مدام اکران را به تاخیر می‌انداختیم.

اشرفی‌زاده ادامه داد: دلیل این کار این بود که در میان حجم فیلم‌هایی که برای اکران نوروز، پاییز و عید فطر روی پرده سینماها می‌رفتند، همیشه فیلم‌هایی وجود داشت که یا به خاطر اقبال جشنواره‌ای‌ یا به دلیل اینکه اساسا فیلم‌های پرفروشی بودند، در اولویت قرار می‌گرفتند. این روند ادامه پیدا کرد و یکی دو مرتبه ما تا نزدیک اکران رفتیم ولی به خاطر اینکه ممکن است فیلم در این شیوه اکران کنار آن فیلم‌ها بسوزد، اکران را عقب انداختیم.

کارگردان فیلم «آبجی» در ادامه بیان کرد: در نهایت سال ۹۸ می‌خواستیم فیلم را اکران کنیم که با ماجرای پاندمی کرونا مواجه شدیم و اساسا امید ما به اکران در آن شرایط از بین رفت. بعد از قضیه شیوع کرونا، وضعیت برای همه بدتر هم شد. به صورتی که امسال بعد از پیگیری‌های زیاد بنیاد سینمایی فارابی و خود ما شرایط اکران در گروه هنر و تجربه و بعد از آن اکران آنلاین مهیا شده است.

1Abji

وی افزود: اکنون سرنوشت تاسفباری برای فیلم ما و بسیاری فیلم‌های دیگری رخ داده که با زحمت و عشق ساخته شدند ولی متاسفانه در زمان خودشان دیده نمی‌شوند. با همه این احوال، امروز خوشحالم فیلم اکران شده و رنگ پرده را می‌بیند. امیدوارم فیلم هم در اکران هنر و تجربه و هم در اکران آنلاین دیده و با بازخوردهای خوبی مواجه شود و به این طریق ما نیز انرژی مضاعفی از دیده شدن آن بگیریم.

اشرفی‌زاده با تاکید بر شرایط بد اکران فیلم در سینماهای کشور گفت: گاهی برای ساختن فیلم با بودجه‌های دولتی کار می‌کنیم اما متاسفانه در اکران امکانی برای حمایت از فیلم وجود ندارد. به نوعی ما یک تولید دولتی و یک اکران خصوصی داریم که با یکدیگر همگون نیستند. واقعا اگر سینمای هنر و تجربه که این نگاه حمایتی را به فیلم‌ها دارد نبود، برای فیلم‌های فرهنگی که دیدنشان نیاز جامعه است و برای فیلم‎‌هایی که المان‌های فیلم پرفروش را ندارند و اصلا نمی‌خواهند داشته باشند، چه کار می‌توانستیم بکنیم؟

این کارگردان با اشاره به سینمای فرهنگی دهه‌های شصت و هفتاد بیان کرد: در آن دو دهه تولید فیلم‌های خوبی را شاهد بودیم. چراکه آن زمان ماجرای تولید و اکران همزمان مورد حمایت قرار می‌گرفتند. در این سال‌ها متاسفانه این سیستم به هم ریخته است. در واقع نه ماجرای تولید به طور کامل خصوصی است که اساسا فیلم با آن قواعد برای اکران آماده شود نه عکس این موضوع. از سوی دیگر فیلم در اکران هم حمایت نمی‌شود.

وی در پایان گفت: متاسفانه این موضوع لطمه‌های جدی به اکران فیلم‌ها در سینمای ایران وارد کرده است. علاوه بر این کرونا هم که به صورت خیلی بدتر اساسا ما را با یک فضای مه‌آلود و غریب مواجه کرده که نمی‌دانیم در آینده چه خواهد شد.