گروه سینمایی هنرآنلاین: گرچه پیش‌تر سه فیلم این فهرست درجه سنی نه‌چندان سختگیرانه PG به معنی راهنمایی والدین داشتند اما در تازه‌ترین رده‌بندی درجه تمام آنها در بریتانیا به ۱۲A تغییر کرده است. بر این اساس، اگر یک تماشاگر زیر ۱۲ سال بخواهد «راکی»، «فلش گوردن» و «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» را ببینند، باید حتما یک بزرگ‌تر همراه و کنار او باشد. درجه «جنگ‌های ستاره‌ای: امپراتور ضربه می‌زند» هم از U (مناسب برای تمام گروه‌های سنی) به PG تغییر کرده است.

دیوید آستین، مدیر ارشد اجرایی هیات رده‌بندی فیلم بریتانیا درباره دلیل تغییر کردن رده‌بندی سنی برخی فیلم‌ها گفت: «ما هر چهار یا پنج سال با حدود ۱۰ هزار نفر گفتگو می‌کنیم تا مطمئن شویم معیارهای رده‌بندی سنی فیلم‌ها همگام را دگرگونی‌ها و ارزش‌های اجتماعی است یا نه.» یکی از مهم‌ترین دلایل عوض شدن معیارها می‌تواند مربوط به برجسته شدن موضوع تبعیض نژادی باشد که به نظر می‌رسد در برخی فیلم‌ها با حضور بازیگران رنگین‌پوست پررنگ‌تر است.

در این سه فیلم مهم تاریخ سینما بازی مکس فن‌سیدو در «فلش گوردن» در نقش یک شخصیت شرور از شرق آسیا، زبان نامناسب و خشونت عریان و آزار خانگی در «راکی»، خشونت و تهدید فانتزی «ارباب حلقه‌ها» دلایل عوض شدن رده‌بندی سنی اعلام شده است. درباره «جنگ‌های ستاره‌ای» هم خشونت و تهدید ملایم موثر بوده است.

البته یکی از فیلم‌هایی که پیش‌تر تماشای آن برای زیر ۱۵ سال آزاد نبود و حالا پس از سال‌ها تا حدودی آزاد شده، «سریع و خشن» سال ۲۰۰۱ است. در واقع، امروز تماشاگران زیر ۱۲ سال با همراهی یک بزرگ‌تر می‌توانند این فیلم خشن و البته دارای زبان نامناسب را تماشا کنند.