به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره، در ابتدای این نشسست، حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح و رییس این جشنواره گفت: ریشه هنر متعهد در دین قرار دارد و هنرمند با توجه به افزایش هزینه‌های صنعت سینما باید در جامعه دینی مورد حمایت قرار گیرد. ما معتقدیم هنرمندان متعهد بیشتر از دیگر عرصه‌ها می‌توانند عمق دین را برای اهل معرفت تشریح کرده و اخلاق را در جامعه گسترش دهند. امیدوارم با جشنواره بزرگ صالح بتوانیم قدمی را در جهت ساخت کارهای ارزشمند دین‌مدارانه برداریم. ما در آغاز این حرکت بزرگیم که آستان مقدس امامزاده صالح به عنوان قطب فرهنگی تهران نه فقط در شمال شهر، بلکه در تمام نقاط کشور از هنرمندان حمایت کند و برای جذب جوانان به این حرکتِ بزرگ، کارهای شگرف و مؤثری را به منصه ظهور برساند.

وی با اشاره به امضای سند همکاری با شبکه بین‌المللی کربلا، تأکید کرد: امضای این سند همکاری باعث می‌شود کار ارزشی، الهی و معنوی ما جنبه بین‌المللی به خودش بگیرد و در سیل سانسور خبری اربعین حسینی، قدم‌های ارزشمندی در انتقال این معنویت بزرگ برداریم.

در ادامه این نشست، جعفر ادیب نماینده شبکه بین‌المللی کربلا گفت: بسیار خرسندم که چنین سند همکاری میان این شبکه و تولیت امامزاده صالح امضا می‌شود و می‌توانیم شاهد به تصویرکشیدن بهترین لحظات و اتفاقات در سرزمین کربلا باشیم و هنرمندان آستان مقدس امامزاده صالح این اتفاق بزرگ را خلق خواهند کرد.

امکان اکران آنلاین فیلم‌های منتخب

رسول صانعی دبیر جشنواره بزرگ صالح بیان کرد: نزدیک به ۴۰۰ اثر از بهمن‌ سال گذشته به دست ما رسیده و با وجود به پایان رسیدن مهلت ارسال یعنی دهم تیر، کماکان هم این آثار ارسال می‌شوند که به دلیل تمام شدن مهلت قانونی، نمی‌توانیم پذیرایشان باشیم.

وی تأکید کرد: آثار پذیرفته شده در این جشنواره در سه روز پنجم، ششم و هفتم مردادماه در سینما آستارا روی پرده سینما می رود و نهایتا روز عید غدیر برگزیدگان این دوره از جشنواره مشخص خواهند شد. البته اگر شرایط اکران مناسب نباشد، این آثار به صورت آنلاین نمایش داده می شود. البته بخشی هم به عنوان قاب صالح در جشنواره وجود دارد که به شکل اختصاصی درباره وجود امامزاده صالح کارهای داستانی و مستندگونه‌ای ساخته شده‌اند که به عنوان بخش ویژه جشنواره حضور خواهد داشت.

سکوت مطلق رسانه‌های جهان درباره اربعین

سیدجمال ساداتیان از داوران این جشنواره ابراز امیدواری کرد که آثار حتماً محتوای خوبی خواهند داشت و در بررسی هیئت بدوی، آن انتخاب‌ها و ارزیابی‌های درست اتفاق افتاده باشد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی هم در پاسخ به پرسش درباره آثار اربعینی و امضای سند همکاری با شبکه بین‌المللی کربلا توضیحاتی داد و بیان کرد: درباره اربعین توسط بسیاری از رسانه‌های جهان سکوت مطلق خبری وجود دارد. اتفاقات و رخدادهای جالب و حیرت‌انگیزی در مسیر اربعین رخ می‌دهد که قابلیت دراماتیک و تبدیل به فیلم شدن را دارند. تلاش ما این است که با همکاری شبکه کربلا گوشه‌هایی از این اتفاق عظیم جهانی را با کمک هنرمندان عزیز به تصویر بکشیم.

منیره قیدی درباره فعالیت فیلمسازان زن مسلمان بیان کرد: امروز هیچ محدودیتی درباره فعالیت زنان در سینما وجود ندارد و توسط زنان فیلمساز ایران، فیلم‌های بسیار خوبی در کشور ساخته شده است. البته این را هم باید بگویم که در حوزه فیلم های دینی، محتوا باید در اولویت باشد.

مسعود اطیابی درباره آثار حوزه مقاومتِ این جشنواره گفت: همیشه حرف‌های بزرگ را می‌توان به واسطه سینما زد، راه‌های بزرگ و دشوار را می‌توان با سینما پیمود و اتفاقات بزرگ را رقم زد. اما از همه‌ چیز مهمتر پرورش و رشد هنرمندان متعهد است که می‌توان با این حرکت‌های فرهنگی و جشنواره‌های مذهبی به آن افق‌ها نزدیک شد.

در پایان مصطفی رزاق‌کریمی هم درباره حوزه مستند این جشنواره سینمایی گفت: هنوز نمی‌توانم درباره آثار رسیده به این جشنواره صحبتی کنم اما سینمای مستندمان همیشه از بخشِ پژوهش ضعیفش رنج برده چه در حوزه دینی و چه اجتماعی؛ البته فیلمسازان و مستندسازان صاحب سبکِ خوبی داریم و ان‌شاءالله بتوانیم ارزیابی و بررسی‌های خوبی داشته باشیم. چون داوری، ورطه حکم‌دادن و قضاوت کردن نیست بلکه ما اینجا بررسی می‌کنیم و به نوعی فیلمسازان را به حرکتِ رو به جلو، دعوت می‌کنیم.