گروه سینمایی هنرآنلاین: حدود یک سال پس از آنکه پیدایش ویروس کرونا در سراسر جهان برنامه‌ریزان و مدیران جشنواره کن را ناچار کرد قید برگزار کردن نسخه حضوری آن را بزنند، این رویداد مهم سینمایی امروز سه‌شنبه با نمایش یک موزیکال فرانسوی افتتاح می‌شود. کاخ جشنواره کن ۲۶ ماه پیش میزبان اکران یک فیلم با حضور تماشاگران بود و حالا پس از حدود دو سال بار دیگر سینماگران، دوستداران سینما، مهمانان و نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند در سالن‌های تاریک سراسر کن به تماشای فیلم‌های بنشینند.

این دو زیستن یا همزیستی با ویروس کرونا چنان برای مردم چهار گوشه و کنار جهان گران آمده که بازگشتن به حال عادی و همیشگی را می‌توان یک پدیده فراواقعگرایانه، سحرانگیز و دیوانه‌وار دانست. پر شدن بسیاری از هتل‌ها و خانه‌های کن و مناطق اطراف آن در حالی خبر از برگزار شدن یک رویداد پرستاره و شلوغ می‌دهد که امسال برخی از مهمانان همیشگی جشنواره معتبر کن از ترس ویروس مرگبار کرونا قید رفتن به آن را زده‌اند؛ از جمله کالین وینز، تهیه‌کننده انگلیسی که از ۱۹۷۸ هرگز عادت حضور در کن را ترک نکرده بود و این دوره عطای آن را به لقایش بخشیده است.

در عین حال، فعالان صنعت سینما در سراسر جهان امیدوارند با برگزار شدن موفق جشنواره کن ۲۰۲۱ دست‌کم اقتصاد سینما کمی از آن رکود مرگبار خارج و وارد مسیر رونق شود. برآوردها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۰ صنعت سینمای جهان رقمی در حدود ۳۲ میلیارد دلار زیان کرده و بسته ماندن سالن‌های سینما و کاهش چشمگیر تولید پروژه‌های سینمایی و تصویری چشم‌اندازی امیدوارکننده از گردش دوباره چرخ اقتصاد سینما پیش روی کارشناسان نمی‌گذارد.

مدیران جشنواره کن پس از یک سال تعطیلی و سکون، امسال با یک ترکیب رویایی و قوی بازگشته‌اند و حضور نام‌های بزرگ و فیلم‌های پرامید از برگزار شدن جشنواره‌ای پرزرق و برق خبر می‌دهد. پل ورهوفن، وس اندرسن، اصغر فرهادی، تاد هینز، گاسپار نوئه و بیش از ۱۰ نام بزرگ و سرشناس دیگر در بخش مسابقه رسمی برای بردن نخل طلا رقابت می‌کنند و در بخش‌های دیگر کن از جمله بازار فیلم هم انبوه فیلم‌ها برای مشتاقان سینما و خریداران و پخش‌کنندگان به نمایش درمی‌آید.

امسال ۲۴ فیلم در بخش مسابقه رسمی هفتاد و چهارمین جشنواره کن حضور دارند و ریاست هیات داوران بر عهده اسپایک لی است. سینماگر سیاهپوست و سرشناس آمریکایی سال گذشته قرار بود رئیس هیات داوران باشد که جشنواره لغو شد. ترکیب داوران کن ۲۰۲۱ با حضور یک سینماگر رنگین‌پوست در جایگاه رئیس و پنج داور زن به نوعی تاریخ‌ساز و سنت‌شکن شده و باید دید لی و هشت همکار او نخل طلایی بهترین فیلم را به کدام سینماگر اهدا می‌کنند.