گروه سینمایی هنرآنلاین: احمد که امسال با «آوای متال» نخستین بازیگر مسلمان نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد لقب گرفت، با انتشار یک سخنرانی احساسی و تاثیرگذار در صفحه رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب گفت: «من خودم تجربه بازجویی‌های وحشیانه در فرودگاه داشته‌ام و به نظرم مشکل اسلام‌هراسی را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت. این ماجرا بوی خون می‌دهد و انگشت‌شمار بازیگران و چهره‌های مسلمان نمی‌توانند آن را حل کنند.»

این بازیگر تحسین‌شده پاکستانی‌تبار معتقد است نقش‌هایی که برخی بازیگران مسلمان به ویژه در سینمای آمریکا و فیلم‌های هالیوودی ایفا کرده‌اند، یا چنان ناچیزند که می‌توان نادیده‌شان گرفت یا اینکه کلیشه‌ای، مسموم و دوبعدی‌ هستند. احمد فیلم‌های بزرگ هالیوودی از جمله «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «قفسه درد» و «آرگو» را «آشکارا نژادپرست» دانست و افزود: «این فیلم‌ها شخصیت‌های مسلمان را غیرانسان و اهریمن نشان می‌دهند که تا وقتی مرتکب یا قربانی خشونت هستند، نمی‌توان با آنها ابراز همدردی کرد.»

به گفته ریز احمد، این نوع نگاه سینمای جهان به ویژه آمریکا به مسلمانان به هیچ اقلیت دیگر رخ نداده است و حتی فیلمی چون «پلنگ سیاه» که نقطه عطف حضور سیاهان در نقش‌های اصلی فیلم‌های ابرقهرمانی است، در صحنه آغازین از چند شخصیت مسلمان به عنوان تروریست‌های آدم‌ربا استفاده کرده است.

سخنان بازیگر مسلمان سینمای جهان همزمان با انتشار گزارش «نقشه ساخت برای حضور مسلمانان» ایراد شده است. در این گزارش با عنوان فرعی «پیشنهادهایی برای حرفه‌ای‌های سینما» یافته‌های مطالعه ۲۰۰ فیلم آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی آمده و نشان می‌دهد کمتر از دو درصد شخصیت‌های آنها مسلمانان دارای دیالوگ هستند.