گروه سینمایی هنرآنلاین: سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر پس از یک سال وقفه از 5 خرداد به دبیری محمدمهدی عسگرپور در حالی کار خود را در  پردیس سینمایی چارسو آغاز کرد که امسال به دلیل پاندمی کرونا از فرصت حضور مهمانان خارجی بازماند وتنها به شکل فیزیکی آثار به نمایش درآمدند. از سوی دیگر بخش‌هایی چون بازار و کارگاه‌های آموزشی به شکل مجازی برگزار و با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد.

اما پس از گذشت هشت روز از زمان برگزاری امروز در حالی برگزیدگان این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند که حالا جشنواره جهانی جزو 15 جشنواره برتر جهان شناخته شده است.

در این دوره از جشنواره فیلم «نور طبیعی» از کشور مجارستان، لتونی، فرانسه و آلمان، که پیش از این در بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین حضور داشته و جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است، سیمرغ زرین جشنواره سی و هشتم را از آن خود کرد. در بخش جلوه‌گاه شرق نیز فیلم‌ «سیارک» ساخته مهدی حسینی‌وند عنوان بهترین فیلم را دریافت کرد.

نخستین بخش از اهدای جوایز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به بخش نتپک اختصاص یافت. ایتالو اسپینلی، ان دمی ژِروه و فرهاد توحیدی به‌عنوان داوران بخش نتپک، جایزه این بخش را به فیلم «میجر» ساخته احسان عبدی‌پور تقدیم کردند.

در بخش فیپرشی که امید روحانی، آلین تاشچیان و جووانی ویمرکات داوری آن را بر عهده داشتند، «200 متر» ساخته امین نایفه برگزیده شد.

جایزه بعدی به بخش بین‌الادیان اختصاص یافت که داوران  این بخش را حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، ماگیمای پراگاسام و مگالی فان ریت تشکیل دادند و جایزه خود را به «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» از رامین رسولی اهدا کردند.

در ادامه نوبت به جایزه محمد امین(ص) رسید که به فیلم «هراس» به کارگردانی ایوایلو هریستوف از کشور بلغارستان تعلق گرفت.

در بخش فیلم اول که داوری آن را مرتضی فرشباف، لورتا گاندولفی و دینا یوردانوفا برعهده داشتند، فیلم «بوتاکس» ساخته کاوه مظاهری برگزیده شد.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز بخش جلوه گاه شرق رسید. در این بخش مستانه مهاجر، مارینا گلبهاری، محمود فاضل جوشکون، دیانا آشیموا و فاطمه حسن الرمیحی داوری را برعهده داشتند. «بیت لحم 2001» به کارگردانی ابراهیم حنضل  جایزه بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرد. همچنین یک دیپلم افتخار ویژه  نیز به دا این یو به‌خاطر بازیگر در فیلم «من خودم را به آتش نمی‌زنم» از کشور کره جنوبی تقدیم شد.

در ادامه سیمرغ نقره‌ای بهترین دستاورد هنری این بخش به «آنیما» از کشور چین تعلق گرفت.

در این بخش سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلمنامه بخش جلوه گاه شرق به فیلم «۲۰۰ متر» اهدا شد.

سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق نیز به علیرضا صمدی برای فیلم «صحنه زنی» اهدا شد.

در بخش سینمای سعادت لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه این بخش به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی تعلق گرفت.

سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد این بخش به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» رسید و لائورا برن بازیگر فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن  جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمای سعادت نیز به فریت کاراهان و گلستان آچت نویسندگان فیلم «حافظ برادر» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی این بخش نیز  به دنی کوته برای فیلم «بهداشت اجتماعی» از کانادا اهدا شد.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری  محمدمهدی عسگرپور طی مدت یک هفته از 5 تا 12 خرداد ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.