گروه سینمایی هنرآنلاین: چهارمین روز از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر همراه با نمایش فیلم‌های ایرانی «بوتاکس» کاوه مظاهری،«شهربانو»مریم بحرالعلومی،«ایساتیس» علیرضا دهقان،«روزگاربلور»امیرفرض الهی،«افسانه بناسان، غول  چراغ جادو» حبیب احمدزاده در پردیس سینمایی چارسو بود.

در چهارمین روز از جشنواره سی و هشتم حضور عوامل و بازیگران دو فیلم «بوتاکس» و «شهربانو» قابل  توجه بود و روز تقریبا شلوغی را برای عکاسان رقم زد. علاوه بر این پرویز پرستویی نیز به عنوان بازیگر فیلم «افسانه بناسان،غول چراغ جادو» در پردیس چارسو حضور یافت و در مقابل خبرنگاران نشست و به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

هدف و فکرمان صلح است

پرویز پرستویی بازیگر اصلی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» در بخش‌هایی از این نشست با تشریح چگونگی شکل‌گیری ساخت این فیلم که در ستایش صلح است، درخصوص سفری که به هیروشیما و برای بزرگداشت بمباران شیمیایی این شهر در جنگ جهانی دوم داشتند عنوان کرد: در این سفر ما حدود بیست هزار نفر را دیدیم که از اقصی نقاط دنیا به نشانه صلح دور هم جمع شده بودند، ما برای بار اول دیدیم که این همه آدم دغدغه‌مند برای صلح اینجا هستند، اما خیلی از آنها هنوز نمی‌دانند که در ایران هم جانبازان بمباران شیمیایی وجود دارند و نمی‌دانستند ما سردشت و حلبچه داریم. این ارتباط برقرار شد و با کمک شهردار هیروشیما جشنواره فیلم‌های ایرانی را راه‌اندازی کردیم. این جشنواره با آثار دفاع مقدس شروع شد و پای آثار اجتماعی و حتی کمدی هم به آن باز شد.

پرستویی در انتهای صحبت‌هایش گفت: ما خواستیم بگوییم هدف‌مان و فکرمان، همان صلح است و خوشحالیم که همدیگر را پیدا کردیم.

از چیزهایی که می‌ترسیم تقدس زدایی کنیم

فرشته صدر عرفایی بازیگر در نشست فیلم سینمایی «شهربانو» درباره نگاه زنانه و به دور از کلیشه به نقش مادر در این فیلم و تعامل با کارگردان برای اجرای درست این وجه بیان کرد: امتیاز فیلم‌نامه «شهربانو» نگاه بسیار واقعی به جامعه است. زنان سال‌هاست نقش مهمی در تامین معیشت خانواده دارند و گاهی بار مردان را نیز به دوش می‌کشند. هم‌زمان فرزندان خود را بزرگ و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. وجه بارز این فیلم‌نامه در روایت، شرایط زنانی است که قربانی شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه ناشی از بی‌عدالتی می‌شوند.به‌نظرم ما باید در سینما گاهی از چیزهایی که می‌ترسیم درباره‌شان حرف بزنیم، تقدس‌زدایی و آن‌ها را تحلیل کنیم. مریم بحرالعلومی زنانه برای این فیلم زحمت کشید و مثل شهربانو بار بزرگی را به دوش داشت.

فیلمی شعاری که اذیت می‌کند

فیلم «سفرسنگ» ساخته مسعود کیمیایی دیگر فیلم مرمت شده این دوره جشنواره بود که شب گذشته به روی پرده رفت.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما پیش از شروع فیلم روی سن رفت و به ایراد سخن درباره آن پرداخت. او با اشاره به هدف ساخت «سفر سنگ» گفت: گرچه هدف فیلم شعار دادن بوده است اما نحوه این شعار دادن، اذیت می‌کند. البته مسعود کیمیایی به شیوه‌های بازی گرفتن از بازیگران معروف است و در شماره اخیر مجله فیلم مصاحبه‌ای با سعید آقاخانی داشتیم و او درباره تأثیر کیمیایی در بازیگری‌اش به جمله‌ای از این کارگردان اشاره می‌کند که تأثیر بسیاری روی او داشته و آن جمله کیمیایی این است: «اگر عشق نباشد، تعهد نیست». جمله‌ای مفهومی که به یک بازیگر در بازی بهتر کمک کرده است.

به همت جشنواره و اهالی رسانه نکوداشتی برای اشکان منصوری خبرنگار حوزه سینما که به تازگی دارفانی را وداع گفته است ، برگزار و یاد او با حضور دوستانش گرامی داشته شد.

علاوه بر این در روز چهارم نیز سه کارگاه برگزار شد که فردریک مر، سینماگر سوئیسی،نرگس آبیار نویسنده و کارگردان، تورج اصلانی فیلمبردار و کارگردان درباره حوزه‌های فعالیتی خود به انتقال تجربه پرداختند.

از نکات قابل توجه در طول برگزاری جشنواره قطعی برق در طول روز است که برای دقایقی دامن گیر فضای برگزاری جشنواره می‌شود.