گروه سینمایی هنرآنلاین: از منطقه نورث پلت در نبراسکا با فقط ۱۴۰۰۰ بیننده تلویزیونی تا شهر نیویورک با آمار تقریبی ۷.۵ میلیون نفر مخاطب شبکه‌های تلویزیون، بازار رسانه‌های تصویری در ایالات متحده از هر رنگ و نژاد و جنس و گروه سنی بیننده دارد. در ۲۱۰ شبکه محلی و انبوه شبکه‌های بزرگ تلویزیونی ۵۲ هزار گوینده و گزارشگر جلوی دوربین می‌روند و آنها هم هر کدام پیشینه‌ای منحصر به فرد دارند و از یک گروه اجتماعی و نژادی ویژه هستند.

با این حال، بسیار کم یا به ندرت اتفاق می‌افتد که چشم بینندگان تلویزیون در آمریکا به یک گوینده و گزارشگر باحجاب بیفتد. ایاه جلال یکی از فقط چهار گزارشگری است که در منطقه آمریکای شمالی با حجاب کامل جلوی دوربین می‌رود و اگر بخواهیم با حساب و کتاب ریاضی نسبت محجبه‌ها را در نظر بگیریم، رقمی نزدیک به صفر به دست می‌آید. فقط چهار نفر در ۵۲ هزار نفر رقمی نیست که اصلا بتوان با ضرب و تقسیم ساده به دست آورد!

جلال که در یکی از شبکه‌های محلی وابسته به شبکه بزرگ CBS گوینده خبر و گزارشگر است می‌گوید: «من هرگز نمی‌خواستم حجابم را به خاطر کار و حرفه‌ام کنار بگذارم. بزرگ که می‌شد، اصلا نمی‌دیدم کسی در تلویزیون مانند من باحجاب باشد. به همین دلیل، نگران بودم که نکند به خاطر داشتن حجاب نتوانم کار گیر بیاورم و جایی استخدام شوم.» او ابتدا تهیه‌کننده شد و سپس با حجاب جلوی دوربین رفت تا نخستین گوینده محجبه تلویزیون در ایالت کنتیکت آمریکا باشد.

Ayah Galal

جلال با آغاز کار در تلویزیون انبوه از بسیاری از بینندگان به ویژه جامعه مسلمانان بازخورد مثبت گرفت اما بودند کسانی که بدون توجه به مهارت او در گویندگی و اجرای برنامه‌های خبری، صرفا بر اساس پیشینه نژادی و مذهبی به این زن توهین و او را تهدید می‌کردند. حضور روی آنتن تلویزیون به دیگر دختران جوان مسلمان هم جرات داد بدون نگرانی از داشتن حجاب، به فکر حضور و فعالیت در این حرفه بیفتند و دیگران را تشویق کنند.

هر چند ایاه جلال نخستین گوینده زن باحجاب در ایالت کنتیکت است اما این عنوان در آمریکا به طاهره رحمان می‌رسد که در شبکه‌ای وابسته به NBC در شهر آستین ایالت تگزاس کار می‌کند. او بار اول در ۲۰۱۸ با حجاب جلوی دوربین رفت و حتی به برنامه محبوب و پربیننده «امروز با مگان کلی» ‌شبکه NBC دعوت شد. شبکه صدای آمریکا هم یک برنامه از فعالیت‌های روزانه پشت دوربین رحمان تولید و در بخش‌های مختلف پخش کرد.

Tahera Rahman
طاهره رحمان

خانم رحمان هم مانند همکارش خانم جلال به دلیل داشتن حجاب انبوه ایمیل‌ها و پیام‌های تهدیدآمیز در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده اما هرگز از راه رفته پشیمان نشده است. گویندگان زن باحجاب در آمریکا یک گروه واتس‌اپی دارند و معمولا هر روز در آن با هم حرف می‌زنند. خانم اوباه علی دیگر عضو این گروه خودمانی است که در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین کار روزنامه‌نگاری می‌کند. این سه ارتباطی نزدیک با جینلا ماسا، گوینده و خبرنگار برجسته شاغل در شهر تورنتو کانادا دارند.

هر چند گروه گویندگان و گزارشگران باحجاب در منطقه آمریکای شمالی فقط چهار عضو دارد اما رحمان و جلال معتقدند بازخورد کار آنها یعنی با حجاب جلوی دوربین رفتن سال‌ها بعد آشکار می‌شود.

Ali
اوباه علی
Massa
جینلا ماسا