گروه سینمایی هنرآنلاین: سومین روز از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در آخرین روز از هفته برگزار شد و در این روز باز هم جشنواره جهانی روز آرامی را سپری کرد.

صبح سومین روز با حضور رخشان بنی اعتماد و همسرش جهانگیر کوثری آغاز شد، بنی اعتماد با حضور در پردیس سینمایی چارسو از پیوسته شدن جشنواره جهانی فیلم فجر به فیاپف ابراز خرسندی کرد و این اتفاق را اتفاقی فرخنده برای سینمای ایران دانست.

در ادامه این روز ستاره اسکندری دیگر بازیگر زنی بود که به جمع اعضای برگزار کننده جشنواره جهانی پیوست و به معرفی آثاری که به نمایش درامدند، پرداخت. پیش از او میترا حجار و آزاده صمدی نیز به معرفی آثار حاضر در جشنواره پرداخته بودند.

اما روز سوم تا حوالی غروب در حالی که روز آرامی را سپری می‌کرد در آخرین  ساعات سومین روز از جشنواره با حضور حمید فرخ‌نژاد و احسان عبدی‌پور بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی «میجر»  رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و سالن نمایش فیلم مملو از جمعیت علاقمند به آثار این دو هنرمند شد و فرخ‌نژاد اولین نمایش این فیلم را به خسرو سینایی تقدیم کرد.

در سومین روز سه کارگاه برگزار شد. کیانوش عیاری کارگردان سینما که اثر مرمت شده او «آن سوی آتش» آغازگر جشنواره بود، در این کارگاه درباره مدل سینمایی که در آن کار می‌کند و صحبت‌هایی که سیمین دانشور درباره فیلم «تنوره دیو» عنوان کرده بود و اظهار داشت که عیاری این فیلم را از «سووشون» او برداشت کرده است، توضیحاتی ارائه کرد؛ عیاری در این باره گفت داستان سوگ زری در ارتباط با گم شدن یوسف، ایده «تنوره دیو» را برای من پایه‌گذاری کرد. و دانشور در جایی اعلام کرده بود که من برای این اقدام از او اجازه نگرفته‌ام، اما من برای عظمت و بزرگی او آن زمان اجازه توضیح به خودم ندادم و اکنون برای اولین بار می‌گویم که به واقع من از آن اثر اقتباس نکرده بودم بلکه چیزی را در جایی دیده بودم و معتقدم ما باید بزنگاه لازم را از مشاهدات خود بگیریم.

کارن شاه نظرف  کارگردان، فیلمنامه نویس و رمان نویس روس و مصطفی احمدی کارگردان و تدوینگر سینمای ایران دیگر هنرمندانی بودند که در روز سوم به برگزاری کارگاه و انتقال تجربه پرداختند.

خاتمه بخش روز سوم نمایش فیلم «دخترلر» نخستین فیلم ناطق سینمای ایران است که اردشیر ایرانی آن را کارگردانی کرده بود. این فیلم مرمت شده و برای نخستین بار پس از مرمت در سینمای ایران به نمایش درآمد.