گروه سینمایی هنرآنلاین: بخش اول جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۱ ماه مارس امسال در قالب برنامه‌های آنلاین ویژه فعالان صنعت سینما برگزار شد و قرار است نسخه تابستانی آن با نمایش فیلم‌های بخش مسابقه ۹ تا ۲۰ ژوئن برگزار شود. سازمان‌دهندگان برلیناله تصمیم گرفته‌اند برای بار اول این امکان را برای تماشاگران جشنواره فراهم کنند تا با آرای خود به یکی از ۱۵ فیلم بخش مسابقه یک جایزه ویژه بدهند.

داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را به Bad Luck Banging or Loony Porn به کارگردانی رادو ژوده از رومانی اهدا کردند. با نمایش فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه در ۱۶ سالن و تماشاخانه روباز در شهر برلین، جایزه فیلم برگزیده تماشاگران به یکی از این ۱۵ فیلم می‌رسد.

بخش رقابتی پانوراما در برلیناله از سال ۱۹۹۹ جایزه فیلم برگزیده تماشاگران اهدا می‌کند و امسال برندگان دو جایزه برگزیده تماشاگران بخش‌های رسمی و پانوراما روز ۲۰ ژوئن معرفی می‌شوند. در آخرین روز نسخه تابستانی برلین ۲۰۲۱ و پس از اهدای جوایز، هر دو فیلم برگزیده تماشاگران برای مردم به نمایش درمی‌آیند.

جایزه مستند برلیناله و جایزه بهترین فیلم اول برلیناله هم در نسخه ویژه تابستانی جشنواره برلین اهدا می‌شود که ارزش نقدی بخش مستند ۴۰ هزار یورو و بخش فیلم اول ۵۰ هزار یورو است. ۱۶ مستند و ۱۳ فیلم اول برای بردن جوایز رقابت می‌کنند و جایزه نقدی بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم می‌شود.