گروه سینمایی هنرآنلاین: «شهربانو» دومین فیلم مریم بحرالعلومی در مقام کارگردان است که چالشی در یک خانواده را روایت می‌کند. فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان‌ارثی و بهرنگ علوی با حضور یوسف تیموری و صدای افتخاری مه‌لقا باقری در این فیلم حضور دارند.

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره حضور آثار درجشنواره جهانی فیلم فجر و تاثیر آن بر دیده شدن آثار گفت: با وجود شرایط بدی که ویروس کرونا برای سینما، تولیدات و عرضه آثار ایجاد کرده است، بیش از هر زمان دیگری اتفاقاتی مانند برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به دیده شدن آثار کمک می‌کند و قطعا اثرگذار خواهد بود. «شهربانو» فیلمی مستقل با سرمایه شخصی است که فارابی مشارکت پس از تولید در آن  دارد. اما متاسفانه هنوز فیلم فرصت دیده شدن پیدا نکرده است و خوشحالم که در این رویداد فرهنگی هنری در کشور به نمایش در می‌آید و می‌توان نخستین بازخوردها را از مخاطبان دراین جشنواره دریافت کرد.

او در ادامه اظهار کرد: در شرایط پیچیده و بدی که بواسطه شیوع کووید - 19 سینما در جهان درگیر آن شده است، برگزاری جشنواره‌ها اساسا بسیار به برگشت رونق و به نوعی فراخواندن مخاطب به سالن‌های سینما کمک می‌کند. امسال با توجه به شرایط مهمانان خارجی به شکل فیزیکی حضور ندارند و از طریق فضای مجازی در ارتباط هستند که  به نظرم این شیوه برگزاری چیزی از ارزش‌های جشنواره کم نمی‌کند و تمامی جشنواره‌ها در این برهه از زمان مدیریت این چنینی داشتند و از مهمانان حضوری خود کاستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره‌ها برگزار شدند، چرا که باید چراغ سینما را به هر نحوی روشن نگه داشت و من بسیار موافق برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری از این دست هستم.

کارگردان«پاسیو» درباره  این اثر و چگونگی شکل‌گیری ایده آن بیان کرد: «شهربانو» از یک طرح سه صفحه‌ای که خواندم شروع شد. دغدغه یک مادر، کاملا تصورم از همان لحظه اول این بود که او با چالشی مواجه است که می‌تواند چالشی همه گیر باشد و چه بسا در جامعه ما نیز  وجود دارد و می‌تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند. آقای تیمورتاش خاطره‌ای از دوران کودکی و نوجوانی خودشان از خانواده‌ای در محله‌ای که زندگی می‌کردند تعریف کرد که طرح اولیه فیلمنامه از آن حاصل شد و با تحقیقات میدانی، حقوقی و قضایی تلاش کردیم تا به واقعیت زنانی مانند «شهربانو» نزدیک شویم که تصور می‌کنم تا حدود زیادی موفق شده باشیم. در نهایت از بهار 98 نگارش فیلمنامه توسط آقای تیمورتاش شروع شد و چندین بار بازنویسی کردیم تا دی ماه که فیلمبرداری انجام و  تا جشنواره سال گذشته کار تولید فیلم به طول انجامید.

او ادامه داد: فیلم به لحاظ مضمون، داستان و مادرانه بودن نه به شکل همیشگی، می‌تواند در قامت یک فیلم ویژه قرار گیرد. در کمتر فیلمی دیدیم که مادری  کاملا به شکل یک ضدقهرمان ظاهر شود و روند فیلم این ضدقهرمان را به نوعی قهرمان تبدیل کند. با آن که سلیقه‌ام کاملا قهرمان پرور و قهرمان ساز است، تلاش کردم  این قهرمان پروری به نوعی دیگر با جنسی کاملا مادرانه و متفاوت شکل بگیرد؛ امیداوارم که موفق شده باشم.

این کارگردان همچنین درباره گروه بازیگران و چرایی انتخاب آن‌ها توضیح داد: در مورد گروه بازیگران صحبت زیاد است، شاید گروه بازیگران متفاوتی در «شهربانو» حضور دارند که سوال برانگیز باشد که  انتخاب آنها در کنار هم با چه تفکری اتفاق افتاده است. درباره فرشته صدرعرفایی بعد از نگارش، اولین گزینه‌ای که برای شهربانو به ذهنم رسید، او بود و اگر این همکاری صورت نمی‌گرفت، از ساخت «شهربانو» شاید منصرف می‌شدم. چون بازیگر دیگری را به راحتی نمی‌توانستم در قامت این مادر  متصور شوم. خوشبختانه وقتی فیلمنامه را خواند خوشش آمد و این  همکاری آغاز  شد. همیشه دوست داشتم ذائقه متفاوت و حضور گوناگونی از بازیگران را در کنار هم که برای خودم نیز در بازیگردانی چالش ایجاد می‌کند، داشته باشم و اینجا نیز با همان فرمول سعی کردم انتخاب بازیگر داشته باشم. دوست داشتم اگر صدرعرفایی را دارم در دورچین «شهربانو» که بازیگران مکمل او هستند،  از حضور بازیگرانی بهره‌مند شوم که سلایق مختلف را در بر می‌گیرند. این  نه به خاطر گیشه، بلکه برای این است که فیلمی  از دل جامعه بیرون می‌آید تا به دل مردم جامعه‌اش بنشیند. به همین خاطر بهرنگ علوی، گلاره عباسی و یوسف تیموری که نقش‌های متفاوتی در این فیلم دارند را در کنار  محمد ولی‌زادگان، علی کیان ارثی و بهناز جعفری که حضور درخشانی در فیلم دارد، انتخاب کردم. امیدوارم این گوناگونی سلایق در چیدمان بازیگران در فیلم‌ها بیشتر باشد و ما مدام تکرار مکررات در چیدمان بازیگران را نداشته باشیم.

بحرالعلومی که پیش از این برای فیلم «پاسیو» در جشنواره جهانی خوش درخشیده و سیمرغ بخش جلوه‌گاه شرق این جشنواره را از آن خود کرده است، درباره رقابتی که در این دوره پیش رو دارد، گفت: هر فیلمسازی برای اثرش زحمت کشیده است بخصوص آثاری که با سرمایه شخصی و به شکل مستقل به تولید می‌رسند، من هم برای «شهربانو» بسیار زحمت کشیدم و دوستان و همراهانم بسیار تلاش کردند تا نتیجه کاری قابل دفاع و مورد بررسی باشد. طبیعی است که برای درخشش، موفقیت و دیده شدنش امیدوار باشم و تلاش خودم را کرده‌ام و با توجه به تجربه شیرینی که جشنواره جهانی برای من رقم زد، بسیار امیدوارم که با نگاه کارشناسی، فیلم در هر بخش رقابتی مورد توجه قرار گیرد. اگر موفق به دریافت جایزه شوم بسیار از این اتفاق خوشحال خواهم شد و انگیزه و انرژی می‌گیرم تا این مسیر طولانی را با حال بهتری ادامه دهم.