گروه معماری هنرآنلاین: تا به حال هنگام کار روی آخرین پروژه خود، یک فیلم را چندبار تماشا کرده‌اید؟ این برای بسیاری از معماران و طراحان چیز جدیدی نیست اما حتی اگر اهل دیدن فیلم حین کار نباشید، فیلم‌های مشخصی وجود دارند که می‌توانند هنگام بیکاری الهام‌بخش طراحان و معماران باشند. از مجموعه‌های اکشن گرفته تا مستندها و برنامه‌های تلویزیونی با محتوای مهیج و جذاب که محرک معماران، طراحان و دوستداران معماری است.

در این گزارش ۱۰ فیلم را به معماران، طراحان و دوست‌داران معماری پیشنهاد می‌دهیم.

کربن تغییریافته (Altered Carbon)

یک مجموعه تلویزیونی علمی–تخیلی است که توسط لائتا کالوگریدز بر اساس رمانی به همین نام از نویسنده انگلیسی ریچارد مورگان در سال ۲۰۰۲ ساخته شده ‌است. داستان این سریال حدود ۳۶۰ سال بعد در آینده اتفاق می‌افتد و اکثر قسمت‌ها در سال ۲۳۴۸ م. در کلان‌شهری بنام بِی سیتی بوقوع می‌پیوندند. در آینده، خاطرات و آگاهی افراد، می‌تواند در یک دستگاه دیسکی شکل به نام «قشر بیرونی» که بین مهره‌ها در پشتِ گردن قرار می‌گیرد، ذخیره شوند.

تماشای این فیلم برای معماران خالی از لطف نیست. آن‌ها با طراحی شهری و معماری که کاملا متناسب با یک جهان جایگزین است، آشنا می‌شوند. در واقع ماهیت ذخیره آگاهی انسان- که اساساً منجر به جاودانگی می‌شود- شکاف بزرگی بین ثروتمندان و فقرا را به تصویر می‌کشد و  نابرابری در طراحی شهرهایی با المان‌های آینده‌نگرانه را به نمایش می‌گذارد.

فیلم معماری

آواتار: آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender)

کارتون «آواتار: آخرین بادافزار» مجموعه تلویزیونی در سبک اکشن-ماجراجویی-فانتزی است که توسط مایکل دنت‌دی‌مارتینو و بریان کنیتزکو تهیه شده ‌است. داستان مجموعه در دنیایی می‌گذرد که برخی از افراد می‌توانند یکی از چهار عنصر کلاسیک آب، باد، خاک و آتش را با ترکیب هنرهای رزمی چینی و قدرت‌های ماورایی کنترل کنند.

اگرچه ممکن است برخی از افراد به کارتون علاقه نداشته باشند، اما «آواتار: آخرین بادافزار» جهان را با تاریخچه پیچیده و افسانه‌های محلی را به مخاطب معرفی می‌کند. در این سریال فقط چهار کشور وجود دارد، شخصیت‌های اصلی آواتار به شهرهای منحصر به فردی سفر می‌کنند که طیف وسیعی از معماری و فرهنگ را نشان می‌دهند. سبک‌های قوس مانند در معماری و تاثیر آن بر شهرسازی در این مجموعه داستانی به وفور دیده می‌شود.

فیلم معماری

مردان مد (Mad Men)

نام یک سریال آمریکایی با سبک درام با کارگردانی ماتیو واینر است. داستان سریال مربوط به یک بنگاه تبلیغاتی به اسم «استرلینگ کوپر» در خیابان مدیسون در شهر نیویورک دهه ۱۹۶۰ است. از همین رو اسم مجموعه مردان مَد (مخفف مدیسون) انتخاب شده است. این فیلم به زندگی شخصی و حرفه‌ای افرادی است که در زمینه تبلیغات با فشار زیادی در دهه ۶۰  و ۷۰ کار می‌کنند، می‌پردازد.

در این فیلم بیننده قادر خواهد بود تغییرات تدریجی در روند معماری، طراحی داخلی و حتی طراحی لباس را دنبال کند. بخش عمده‌ای از این فیلم در دفتر بنگاه تبلیغاتی «استرلینگ کوپر» رخ می‌دهد و عکس‌های زیادی از فضای داخلی آن وجود دارد. اگرچه خود خط داستانی جذابیت شما را جلب می‌کند ، اما بیننده تحت تأثیر تغییرات فضای داخلی در هر بازه زمانی است.

فیلم معماری

جهان غرب (West world)

مجموعه تلویزیونی آمریکایی «جهان غرب» (West world)یک وسترن علمی_تخیلی درباره یک شهر بازی فانتزی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده ‌است.

در این شهر بازی وسترن خیالی ساکنان آن از انسان‌های مصنوعی که «میزبان» نام دارند، تشکیل شده و از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های واقعی که «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد محوطه پارک شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند، بدون آن‌که ترسی از تلافی توسط میزبانان داشته ‌باشند. جذابیت اصلی داستان این است که هرچه درخواست‌ها وحشیانه باشد، مهمانان با هیچ عواقبی برای آنچه در آنجا اتفاق می افتد، مواجه نخواهند شد.

این فیلم به دلیل طراحی شهرهای منحصر به فرد و ساختمان‌ها یک انتخاب عالی برای معماران و طراحان است.  دو سبک معماری در این سریال دیده می‌شود: طراحی که مربوط به پارک است که براساس معماری غرب وحشی در قرن ۱۹ ساخته شده و دیگری یک فضای کاملاً آینده نگر به همراه ماشین‌های سه بعدی  و ساخت ربات‌های هوش مصنوعی است.

فیلم معماری

انتزاعی: هنر طراحی (Abstract: The Art of Design)

سریال مستند « انتزاعی: هنر طراحی» ساخته نتفلیکس پا به دنیای خلاق‌ترین طراحانِ رشته‌های مختلف در دنیا می‌گذارد و نشان می‌دهد که هر ایده‌ای که آنها خلق می‌کنند، چقدر بر دنیای ما تاثیر دارد. هر قسمت یک طراح مشهور جهان را از یک حوزه متفاوت پوشش می‌دهد. توانایی‌های هنری این افراد در زمینه‌های معماری، عکاسی و چاپ، جنبه‌های مختلف دنیای امروز را تحت تاثیر قرار داده است. در این مجموعه مستند تلویزیونی با پیشینه حرفه‌ای و توانایی‌های الهام‌بخش این هنرمندان آشنا می‌شویم.

این مجموعه مستند دیدنی، آثار معماران  بزرگ بجارک اینگلز ، رالف ژیل، ایلزه کرافوردز و ... را بررسی می‌کند. اگرچه ممکن است بینندگان خیلی با هنر طراحی گوزن یا کفش ارتباط برقرار نکنید اما این مستند علاوه بر سرگرم کننده بودن میتواند خلاقیت معماران و طراحان را شکوفا کند.

فیلم معماری

شگفت‌انگیزترین خانه‌های دنیا (The World's Most Extraordinary Homes)

مستند «شگفت‌انگیزترین خانه‌های دنیا» بیننده را با خارق ‌العاده ترین طراحی خانه ها در سراسر جهان آشنا می‌کند که چگونه سازندگان موفق به خلق این آثار شدند. دو مجری این برنامه پیرس تیلور معمار و کارولین کوئنتین بازیگر بریتانیایی  در هر قسمت با سفر به نقاط مختلف دنیا، به معرفی یک بنای منحصر به فرد که در مکانی خاص ساخته شده می‌پردازند و مخاطب را با ویژگی‌های این ساختمان‌ها آشنا می‌سازند.

 هنگام تماشای فوق العاده‌ترین خانه‌های جهان آماده شوید که ایده‌های جدید به ذهنتان خطور کند. حتی اگر علاقه زیادی به معماری یا طراحی خانه ندارید، این طراحی‌های باورنکردنی باعث تجدیدنظر در افکار شما می‌شود. از خانه‌هایی که روی صخره‌های بسیار شیب‌دار ساخته شده‌اند تا سازه‌های چوبی  در میان درختان. این مجموعه علاوه بر سرگرمی، الهام بخش بیننده برای خلق اثری بیادماندنی خواهد شد.

فیلم معماری

طراحی داخلی (Amazing Interiors)

برنامه مستند «طراحی داخلی» یک برنامه تلویزیونی است که شما را با برخی از خانه‌های غیرعادی آشنا می‌کند. مشابه «شگفت‌انگیزترین خانه‌های دنیا»، که البته این فیلم بر فضای داخلی منحصربه‌فرد متمرکز است.

این برنامه مختص افرادی است که به طراحی داخلی علاقه دارند یا سلیقه‌ای خاص دارند و در انتخاب‌هایشان بسیار وسواس به خرج می‌دهند. این برنامه خانه‌هایی را به نمایش می‌گذارد که از بیرون عادی به نظر می‌رسند اما فضای داخلی فوق‌العاده عجیبی دارند. ترن‌های خانگی، اتاق‌های آکواریومی و خلوتگاه‌های عجیب و رمز آلود! اشخاصی که به دنبال چیزی به جز رنگ‌آمیزی‌های ساده و گچ‌کاری‌های پیش ساخته هستند، ایده‌های جالب و عجیب غریبی از این برنامه خواهند گرفت.

فیلم معماری

طرح‌های بزرگ(Grand Designs)

روند طراحی یک خانه به طور کامل نسبتا پیچیده است. مستند «طرح‌های بزرگ» تماشاگران را در این سفر  با خود همراه می‌برند. کوین مک کلود، طراح بریتانیایی مشهور که گنجیه‌ای از دانش طراحی است، از سال  ۱۹۹۹ اجرای این برنامه را بر عهده دارد. با این وجود برخلاف بقیه فیلم‌های این لیست، این مستند کمی بیشتر به روند ساخت و ساز می‌پردازد ، زیرا این خانه ها در سطوح مختلفی از تکمیل شدن هستند.

مستند «طرح‌های بزرگ» انتخاب جالبی برای معماران و طراحان برای خانه‌های عالی گنجانده شده در مجموعه است، به این دلیل که هر قسمت بیننده را با روند طراحی و ساخت آشنا می‌کند. از آنجا که مدت زمان طولانی این نمایش ادامه داشته است، معمارن و طراحان هم مطمئنا تنوع زیادی برای سبک طراحی خود پیدا خواهند کرد.

فیلم معماری

داستان ترسناک امریکایی: هتل (American Horror Story: Hotel)

سریال تلویزیونی در ژانر وحشت است که توسط رایان مورفی و براد فالچاک خلق و تهیه‌کنندگی شده‌است. هر فصل از این سریال داستانی مجزا دارد که در پایان همان فصل داستان پایان می‌یابد اما اکثر بازیگران اصلی سریال، در تمام فصل‌ها با نقش‌های متفاوت حضور دارند. نکته جالب در مورد این سریال این است که داستان‌ها کم‌وبیش براساس واقعیت هستند.

داستان درهتلی زیبا و مرموز در لس آنجلس اتفاق می‌افتد. لابی هتل با ارتفاع دو برابر با جزییات قرمز و طلایی تزیین شده است و از هیچ هتل واقعی الگوبرداری نشده است. 

فیلم معماری

فضای گسترده(The Expanse)

این مجموعه علمی- تخیلی توسط مارک فرگوس و هاوک اوتسبی ساخته شده‌است. داستان این سریال در در سده ۲۳ میلادی اتفاق می‌افتد که انسان به شروع به استعمار سیارات دیگر می‌کند.

 فیلم «فضای گسترده» را به دلیل ایده‌های عالی جهان‌سازی و مفهومی درباره معماری فضا به معماران پیشنهاد می‌دهیم. این نمایش نوع جدیدی از معماری و چگونگی تغییر طراحی از زمین به مریخ یا هرجای دیگر که انسان می‌تواند اسکان یابد را به تصویر می‌کشد. همچنین فضای داخلی سفینه فضایی که به عنوان پس زمینه بسیاری از صحنه‌های این مجموعه عمل می‌کند، قابل ارزیابی است .

فیلم معماری