گروه سینمایی هنرآنلاین: شاید کسانی که در ساعت‌های پایانی شامگاه یکشنبه (به وقت لس‌آنجلس) از کنار یونین استیشن می‌گذرند چندان در جریان ماجراهای درون آن قرار نگیرند اما امنیتی شدن منطقه به دلیل حضور انبوه ستاره‌های سینما و چهره‌های سرشناس می‌تواند نشانه برپا شدن یک جشن ۱۷۰ نفری در این منطقه شهر باشد؛ مراسمی که امسال چند نکته برجسته خواهد داشت.

«سرزمین آواره‌ها» جارو می‌کند؟

جارو کردن بیشتر یک اصطلاح ورزشی است اما امسال می‌تواند درباره فیلم کلویی ژائو هم به کار برود. اگر او با «سرزمین آواره‌ها» در هر چهار رشته که نامزد دریافت جایزه اسکار شده برنده شود، جوایز اصلی را جارو می‌کند و موفق‌ترین چهره اسکار ۲۰۲۱ لقب می‌گیرد. ژائو نامزد دریافت جایزه در رشته‌های بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین کارگردان و بهترین فیلم است و اگر همان ابتدا اسکار فیلمنامه را ببرد، سه جایزه دیگر دور از دسترس نیست. هیچ‌کس تا امروز بیش از والت دیزنی در ۱۹۵۳ در یک شب اسکار نبرده و فیلمساز چینی با چهار جایزه می‌تواند با رکورد ۶۸ ساله دیزنی برابری کند.

هشتمین ناکامی؟

اگر کسی نمی‌داند نامزد شدن در اسکار و بردن جایزه چه تفاوت‌هایی با هم دارند، از گلن کلوز بپرسد؛ بازیگری که در هفت نامزدی پیشین دست خالی سالن اهدای جوایز اسکار را ترک کرده و امسال می‌تواند به رکورد هشت ناکامی برسد. کلوز از «جهان به گفته گارپ» در ۱۹۸۳ تا «همسر» در ۲۰۱۹ قافیه را در اسکار به رقبا باخته و اگر امسال با «مرثیه هیلبیلی» هم دست خالی بماند، با رکورد هشت ناکامی پیتر اوتول برابری می‌کند. خبر بد اینکه با وجود درخشش کلوز، فیلم اصلا شایسته نیست و چند نامزد و رقیب جدی در بخش اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل بخت جایزه بردن این بازیگر آمریکایی را بسیار کم کرده است.

Glenn Close in a scene from Hillbilly Elegy
گلن کلوز برای بازی در «مرثیه هیلبیلی» برای هشتمین بار نامزد اسکار شده است

تکمیل سه‌گانه مکدورمند؟

فرانسیس مکدورمند بازیگر محبوب آکادمی اسکار است و امسال با ایفای نقش یک زن کوچ‌نشین در «سرزمین آواره‌ها»، جدی‌ترین بخت بردن جایزه اسکار بهترین بازیگر زن. اگر او بامداد دوشنبه برنده شود، دومین زن بازیگر پس از کاترین هپبرن (با چهار اسکار) می‌شود که سه جایزه در بخش بهترین بازیگر زن به دست آورده است. مکدورمند در عین حال کنار مریل استریپ و اینگرید برگمان می‌ایستد که هر کدام سه جایزه اسکار بازیگری دارند؛ دو جایزه نقش اصلی و یک اسکار نقش مکمل.

ماسک بزنیم یا نه؟

مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۱ نخستین و مهم‌ترین گردهمایی واقعی ستاره‌های سینما در هالیوود در بیش از یک سال اخیر است و کسی نمی‌خواهد فرصت خوش بودن در آن را راحت از دست بدهد. از این رو، شاید خیلی‌ها به ویژه جلوی دوربین ماسک را جدی نگیرند و اجازه بدهند بینندگان از تماشای برنامه و ستاره‌های آن لذت ببرند. با اینکه رعایت کردن موارد ایمنی و بهداشتی بسیار جدی گرفته می‌شود اما ماسک زدن جلوی دوربین اساسا توصیه نشده است.