گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی «دم غروب، زعفرانیه» به کارگردانی و نویسندگی محمد خراط‌زاده آستیم و تهیه‌کنندگی عدنان کاپوسیان یک ملودرام اجتماعی تکان‌دهنده است که از اسفند سال گذشته در خیابان‌های شمال شهر تهران و منطقه زعفرانیه شروع شد و در سحرگاه اولین روز سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

گروه بازیگران این فیلم را نازنین کریمی، مهدی زمین‌پرداز، شروین وحدت، حمیدرضا هدایتی، صابر ناصری، نگین مهدی‌زاده، نوید مهدی‌زاده و ایمان اخلاقی با هنرمندی نسیم ادبی و ایمان صفا و معرفی نجلا نظریان و آیدا رزاق‌زاده تشکیل می‌دهند.

خراط زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده و موضوع این فیلم بیان کرد: فیلم درباره اعتیاد است و اولین تجربه نمایشی من از این معضل اجتماعی است. من یک معتاد بهبود یافته هستم و در طی این سال‌ها منتظر زمانی مناسب بودم که  بتوانم آنچه را که خودم تجربه کرده‌ام در قالب فیلم به تصویر بکشم. فیلمی درباره نسل جوان که با این بیماری درگیر هستند و چون خودم این تجربه را پشت سر گذاشتم سعی کردم واقعی‌ترین اتفاقات را بازسازی کنم و فکر می‌کنم به بخشی از مقصودمان رسیدیم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه تلاش شده یک چهره واقعی از یک فرد معتاد به نمایش بگذارد، گفت: اعتیاد یک بیماری است و در اثر هنری نیز همین است. در واقع معتاد من در این فیلم یک بیمار است و مجرم نیست هرچند بزه اجتماعی دارد، اما معلول اتفاقات است و فی نفسه آدم بدی نیست.  چون اعتیاد را می‌شناختم، تلاش کردم زخمی را بشکافم و عفونت آن را به جامعه نشان دهم. قهرمان من دست کمک دراز کرده است، با وجود آنکه راهکار مناسبی پیدا نکرده و خلاهای زیادی وجود دارد که نتوانسته آن‌ها را پر کند. در واقع چند بیمار را در یک جامعه بیمارتر تصویر کردم. کمی مغرض خواهم بود و در این میان برخی از قهرمانانم را دوست دارم چون در مفاهیم اثر از آنها دفاع می‌کنم. از همین رو اجتماعی به موضوع نگاه کردم چون همه اتفاقات معلول اجتماع است.

او افزود: فیلم درباره اعتیاد زنان است، آدم معتاد همواره مظلوم است و زن معتاد مظلوم‌تر است. در طرح درام این آسیب اثرگذار‌تر بود چون مرد در زمان اعتیاد فعال، بهرحال قدرت دارد، اما زن معتاد فعال این قدرت را ندارد.

خراط زاده در ادامه درباره زمانی که صرف نگارش این فیلمنامه شده است نیز توضیح داد: دو سال زمان صرف نگارش این فیلمنامه شد و بعد از دریافت پروانه ساخت نیز 9 بار بازنویسی کردم. با توجه به فلسفه وجودی مشرق زمین که معتقد هستند همواره یک دانای کل حاکم است، تصور من این است که این دانای کل جهان را سکانس پلان می‌بیند و از این رو فیلم من نیز یک سکانس پلان است.

این کارگردان همچنین به تغییرات فیلمنامه و تمریناتی که در زمان فیلمبرداری داشتند اشاره و عنوان کرد: از آنجایی که فیلمنامه نویس هستم بسیار به فیلمنامه پایبند بودم و در زمان فیلمبرداری تغییری در آن  ایجاد نشد. ما این فیلم را در 9 جلسه فیلمبرداری کردیم و تمریناتمان نیز در صحنه بود، اما ازآنجایی که کار خیابانی است، هفته‌ها با فیلمبردار کار علی محرابی صحبت کردیم و در نهایت با دکوپاژ و استوری برد کار را پیش بردیم . فیلمبرداری نیز در آخرین روزهای سال 99 و اولین روز فروردین 1400 به سرانجام رسید تا آخرین فیلم سده 1300 به نام این کار ثبت شود.

او درباره انتخاب بازیگران نیز گفت: من 10 سال در کنار محمدرضا شریفی نیا کار کردم و از او انتخاب بازیگر را یاد گرفتم. برای این کار به سراغ بازیگران تئاتری چون نسیم ادبی، مهدی زمین پرداز، حمیدرضا هدایتی و سایرین رفتم. در این میان نجلا نظریان و آیدا رزاق‌زاده نیز دو بازیگر تئاتری هستند که چهره‌های جوان و جدیدی خواهند بود که به سینما معرفی می‌شوند. انتخاب بازیگران این فیلم یکی از کارهای سخت برای من بود، چرا که انتخاب‌ها کاملا ترکیبی و به هم وابسته بودند، یعنی اگر بازیگر یک نقش مشخص نمی‌شد نمی‌توانستم به بازیگر نقش بعدی فکر کنم چون انتخاب بازیگرها کاملا به هم مرتبط بود، کار سختی بود، اما در نهایت بسیار از انتخاب‌هایم راضی هستم.

این کارگردان ادامه داد: برنامه ما برای نمایش این فیلم در گام اول حضور درجشنواره جهانی فیلم فجر است و پس از آن علاقمندیم تا این اثر در جشنواره‌های خارجی نیز حضور داشته باشد و پس از آن برای اکران در گروه هنر و تجربه اقدام کنیم. علیرغم این که همواره در فستیوال‌های خارج از ایران تصویر قشنگی از ایران نشان داده نمی‌شود، سعی کردم در این فیلم تصویر خوب و زیبایی نشان دهم.  

خراط زاده در خاتمه اظهار کرد: جالب است بدانید که ما برای این فیلم پاتوقی ساختیم که در آن از معتادان بهبود یافته کمک گرفتیم اما یک معتاد مصرف کننده به ناگهان به جمع ما پیوست و پس از فیلمبرداری تصمیم به ترک گرفت و  در حال حاضر نیز پاک است؛ ما این کار را تقدیم کردیم به معتادان گمنام جهان، امیدوارم با نمایش این فیلم حداقل به یک معتاد پیام بهبودی برسانیم.