گروه سینمایی هنرآنلاین: سریال «نون خ» با دو میلیون و 266 هزار و 362 رای از سوی مخاطبان برنامه سریالیست به عنوان برترین سریال سال 99 انتخاب شد. «نون. خ ۲» با کسب ۴۷/۳۱ درصد آرای مرحله فینال عنوان محبوب‌ترین سریال را بین سریال‌های ۱۳۹۹ را کسب کرد. در این رقابت مردمی و پس از جمع‌بندی آرای فینال، «نون. خ ۲»، «پایتخت ۶»، «خانه امن»، «بچه‌مهندس ۳»، «زیرخاکی» و «از سرنوشت» به ترتیب عنوان اول تا ششم سریال‌های برتر و محبوب مردم را کسب کردند.

سعید آقاخانی که از دنیای بازیگری به عرصه کارگردانی پا گذاشت و در این سال‌ها آثاری چون «نقطه سرخط»، «دزد و پلیس»، «خروس» و «روزهای بد به در» را برای شبکه‌های مختلف تلویزیون تولید کرد، سال 98 اقدام به ساخت سریالی برای شبکه یک کرد که خیلی سریع تبدیل به یک برند شد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه گشت. فصل اول «نون.خ» به کارگردانی آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی نوروز 1398 از شبکه یک پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سریالی طنز و خانوادگی که به زندگی نورالدین خانزاده صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان می‌پردازد.

سریال نون خ

«نون.خ» سریالی است که از فضای تهران و لوکیشن‌های لوکس سریال‌های امروز تلویزیون به دل شهرستان زد و مناطق زیبایی از استان کرمانشاه را به تصویر کشید. استفاده از زبان کردی و لباس محلی یکی دیگر از مزایای این سریال است که مورد توجه واقع شد. فیلمنامه این سریال در فصل اول را امیر وفایی براساس طرحی از خشایار الوند نوشت. در این سریال سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، سیروس میمنت، پاشا جمالی، سیروس سپهری، هومن حاجی عبدالهی، فریده سپاه منصور، نعیمه نظام دوست و... به ایفای نقش پرداختند.

به دلیل استقبالی که از این سریال شد، فصل دوم آن پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در فروردین 1399 درست زمانی که قرنطینه‌های خانگی ادامه داشت، روی آنتن رفت. این بار نویسندگی این فصل را امیر وفایی و محمد تنابنده برعهده گرفتند و بار دیگر سریال مورد توجه واقع شد. قصه فصل دوم با مرگ مه لقا خانم شروع می‌شود که به دلیل بدهکار بودن وصیت می‌کند خانه‌اش را بعد از مرگ بفروشند و پول طلبکاران را بدهند. در این فصل علاوه بر برخی بازیگران فصل قبل، میرطاهر مظلومی، مجید یاسر، شقایق دهقان، حمید لولایی، حسین مرادی و یوسف کرمی نیز به این جمع پیوستند و قصه در 14 قسمت ادامه پیدا کرد.

نوروز 1400 فصل سوم این سریال با ازدواج شیرین، دختر نورالدین شروع می‌شود که در حین آن داماد ناپدید می‌شود. در این میان شوهر خواهر نورالدین خانزاده، بهادر خان، به یک معدن طلا دست پیدا می‌کند و سعی می‌کند کسی از این قضیه مطلع نشود؛ ولی در ادامه با ورود اهالی روستا از جمله کیوان، سلمان و سیروس به ماجرای معدن، این داستان شکل دیگری به خود می‌گیرد. تلاش اهالی روستا برای استخراج طلا از معدن، رقابت فریبرز و سلمان برای ازدواج با شیرین، واریز پولی هنگفت از سوی پدر نازنین به حساب نورالدین و ورود آب قنات روستا به معدن در پی انفجار دینامیت از ماجراهایی هستند که داستان اصلی این مجموعه را شکل می‌دهند.

این بارنیز امیر وفایی نویسندگی متن این سریال را برعهده گرفت تا در 16 قسمت مهمان خانه مخاطبان شوند. در این فصل سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سیدحسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی، مرتضی رستمی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال نون خ

فصل سوم سریال بار دیگر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد ویکی از مهمترین دلایل آن را می‌توان طنز درست واستفاده از  کمدی موقعیت‌های به جای آن دانست، چرا که نه نویسنده و نه کارگردان سعی نکردند با شوخی‌های بی مزه و لوده بازی لبخندی به زور بر لبان مخاطب بنشانند. در واقع زوج سعید آقاخانی به عنوان کارگردان و امیر وفایی به عنوان نویسنده برای تک تک موقعیت‌های طنز این سریال طراحی داشتند و عرف و هنجار را زیر پا نگذاشتندو تلاش کردند برای بیان ساده‌ترین نکات نیز پردازش متفاوتی داشته باشند که همین امر موجب استقبال مخاطبان از این سریال شد.

از سوی دیگر همواره در آثار نمایشی تصویر خوبی از هموطنان کرد زبان به نمایش درنیامده بود و آقاخانی با توجه به این که خود از خطه سرسبز کردستان است، این بار روی دیگری از مردمان این سرزمین را به نمایش گذاشت که شاید بتوان گفت درست‌ترین روایت از مردم کردزبان است. در نهایت نیز این سریال که حالا جا پای سریال «پایتخت» گذاشته و در رقابتی سخت گوی سبقت را از آن ربوده است توسط مخاطبان به عنوان برترین سریال سال 99 انتخاب شده است.

حال باید دید سازندگان این سریال ترجیح می‌دهند در اوج از ادامه ساخت این اثر خداحافظی کنند و یاد و خاطره خوبی از ساخت سریال برای مخاطبان به جای بگذارند یا ترجیحشان این است که این مسیر را ادامه دهند که اگر انتخاب دوم را برگزینند امید است که به درستی مسیر را انتخاب کنند و با داستان‌های خوب و خوش ساخت اعتباری را که به دست آورده‌اند به راحتی خدشه دار نکنند.