گروه سینمایی هنرآنلاین: در آن سال ها که درام‌های عاشقانه و اجتماعی پرفروش بودند و سینما پوست انداخته بود، نسلی تازه از بازیگران به سینمای ایران معرفی شدند و «غریبانه» یک بازیگر جوان با چشم‌های روشن به سینما معرفی کرد. حجار ویژگی‌های ظاهری را برای تبدیل شدن به ستاره داشت، پرکار و در سینمای حرفه‌ای تثبیت شد. بازیگری که اقبال همکاری با مسعود کیمیایی در «اعتراض» و «فریاد» را به دست آورد و به یکی از بازیگران زن اصلی سینمای ایران تبدیل شد. آن روزها دوران درخشش نیکی کریمی و هدیه تهرانی بود اما حجار فرصت همکاری با کارگردان‌های شاخص را به دست آورد و در چند فیلم شاخص دهه‌های هفتاد و هشتاد حضور یافت.

او در چند نقش از جمله مهتاب در «متولد ماه مهر» (احمدرضا درویش)، فرشته اقتداری در «سگ‌کشی» (بهرام بیضایی) و بیتا در «قارچ سمی» (زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور) نشان داد بازیگری مستعد است و می‌تواند بازتاب‌دهنده سیمای بخشی از زنان جامعه باشد. حجار نقش‌هایی متنوع بازی کرده و هر گاه کنار کارگردانی شاخص بوده، حضورش به نفع فیلم تمام شده است. او در تلویزیون هم حضور داشته و گرچه این بخش از کارنامه حرفه‌ای‌اش به اندازه کارنامه سینمایی‌اش معتبر نیست اما می‌توان به آثار تلویزیونی او هم نمره قبولی داد.

حجار بیش از دو دهه در سینمای ایران دوام آورده و این برای بازیگران زن که عمری کوتاه در فضای حرفه‌ای دارند امتیاز است، کارنامه او پرفراز و نشیب است و نمی‌توان به همه انتخاب هایش مهر تائید زد اما مهم‌ترین ویژگی او این است که قواعد حرفه‌ای بودن را می‌داند. میترا حجار خودش را درگیر حاشیه‌ها نمی‌کند و می‌کوشد با حضور و انتخاب‌هایش در یاد مخاطبان بماند نه با پست‌های اینستاگرامی یا مصاحبه‌های تند و آتشین.

حجار این روزها فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد را روی پرده دارد. صنم در فضای مردانه فیلم یک نقش مکمل است که جای دیده شدن زیادی ندارد اما حضور حجار، این نقش کوتاه را برای تماشاگر جذاب کرده است. او در این فیلم برای نخستین بار تمام دیالوگ‌هایش را به زبان انگلیسی گفته است و از این منظر، شاید «لاله» پرچالش‌ترین فیلم حجار تا امروز باشد.

از میان ستارگانی که اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد پا به سینمای ایران گذاشتند، تعداد کمی هنوز مقابل دوربین می‌‌روند. نسل بازیگری عوض شده و تماشاگران امروز، سلیقه و گرایش دیگری دارند. با این همه حضور حجار در سینما و تلویزیون به پایان نرسیده است. این امتیاز باعث می‌شود او هنوز فرصت تجربه کردن نقش‌های متفاوت و آثار تازه را داشته باشد.