گروه سینمایی هنرآنلاین: حسین ترک‌جوش کارگردان فیلم کوتاه «انبار» که درحال حاضر با بسته «108 دقیقه از یک قرن» در سینماهای هنر و تجربه اکران می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع این فیلم گفت: قصه «انبار» درباره چند کارگر افغانی است که غیرقانونی وارد ایران و در این راه با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

وی درباره ایده این قصه بیان کرد: خیلی از افراد در جریان اتفاقات موجود در انبار ضایعات کاغذ نیستند و چون چند نفر از آشنایانم در این فضا کار می‌کنند، با آن محیط آشنایی داشتم و به آن‌ها سر می‌زدم، به نظر من آنجا فضای کاریزماتیکی برای سینما وجود داشت و خود را موظف به ساخت فیلمی در این باره می‌دیدم. به دنبال قصه می‌گشتم تا اینکه بعد از گذشت چند سال اتفاقی در یکی از این انبارها افتاد، با من تماس گرفتند و گفتند کارگری در یکی از این انبارها از شدت خستگی سرش زیر دستگاه رفته و جانش را از دست داده است که این اتفاق دلیلی برای ساخت فیلم «انبار» شد.

فیلم کوتاه انبار

ترک‌جوش درباره تغییرات قصه‌ای «انبار» توضیح داد: در قصه‌ «انبار» آن شخص برای گذران زندگی‌اش وارد داستان عاشقانه‌ای با وجود رقیبی می‌شود و در ادامه توسط همان رقیب به قتل می‌رسد، «انبار» بازگو کننده درام و تراژدی‌ این فرد است و فکر می‌کنم باتوجه به اتفاقات خوبی که در عرصه بین‌الملل برای آن افتاده، تا حدی موفق عمل کرده است.

کارگردان فیلم «ناجی» درباره پیام فیلم خود خاطرنشان کرد: پیام فیلم «انبار» انسانیت است و نگاهی به زندگی افغان‌های مقیم ایران دارد. خداوند ما را با یک نگرش ساخته و هیچ انسانی متفاوت با دیگری نیست، هیچ فرقی میان من و آن فرد افغان وجود ندارد و این نژادپرستی است که میان ما فاصله می‌اندازد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اکران در هنروتجربه اظهار کرد: به نظر من موسسه هنروتجربه لطف بزرگی در حق فیلمسازان می‌کند. پیش از این نیز من «انبار» را برای اکران در هنروتجربه ارایه داده بودم که رد شد ولی بعد از مدت‌ها با بازبینی مجدد در این بسته به عنوان فیلم اول به نمایش درآمد.

کارگردان فیلم «ششمین سال» درباره اهمیت اکران فیلم روی پرده سینما عنوان کرد: از اینکه فیلم من روی پرده نقره‌ای و در سینما به نمایش در می‌اید بسیار خوشحال هستم، قطعا آرزوی هر فیلمسازی این است که فیلمی که می‌سازد را روی پرده نقره‌ای ببیند. باید بگویم که دیدن و اکران «انبار» اتفاق خوبی‌ست و مخاطبانی هم که فیلم را دیدند، از آن بسیار راضی بودند. البته باید بگویم به دلیل شیوع ویروس کرونا فیلم‌ها آنطور که باید دیده نمی‌شوند اما حداقل از اینکه زحمات عوامل دیده شده است، خوشحال هستم.

فیلم کوتاه انبار

این فیلمساز درباره حمایت انجمن فیلم کوتاه از فیلمسازان تاکید کرد: بعد از سال‌ها کار کردن در تئاتر و سینما انتظارم این بود که انجمن فیلم کوتاه، از من بیشتر حمایت کند، اما در مقابل بی‌اهمیتی به فیلم‌هایی که ساخته بودم، فیلم‌های بی کیفیتی را مورد استقبال قرار داد. این سوال همیشه برای من پیش می‌آید که چرا نباید فیلمی که مورد توجه مخاطبان عام و خاص بوده و در فستیوال‌های بین‌المللی بسیاری موفق به کسب جایزه شده است،  مورد حمایت قرار گیرد.

ترک‌جوش در پایان بیان کرد: من به عنوان یک فیلمساز توقع دارم که بودجه‌ای برای ساخت فیلم‌هایمان به ما تعلق بگیرد، ولی نه تنها این کار را نمی‌کنند، بلکه حین اکران فیلم هم خیلی از هزینه‌ها از سوی ما انجام می‌شود. با همه این اتفاقات از اینکه فیلم در هنروتجربه اکران می‌شود بسیار خوشحال هستم.