گروه سینمایی هنرآنلاین: کمی بیش از یک ماه تا زمان برگزاری مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۱ به شکلی ویژه و متفاوت از سال‌ها و دوره‌های گذشته مانده و در این فرصت نه‌چندان کوتاه، بازی کردن با آمار و ارقام امسال می‌تواند دوستداران هنر سینما را سرگرم کند. آنچه می‌خوانید، نگاهی است به نامزدهای اسکار نود و سوم از دریچه اعداد.

۱۱: تعداد نامزدهای بخش‌های بازیگری که برای نخستین بار به این فهرست راه یافته و بخت بردن جایزه اسکار دارند. به لطف شیوع کرونا و دور ماندن فیلم‌های مهم و پرهزینه از پرده سینما، بسیاری از نام‌های همیشگی بخش‌های بازیگری امسال دیگر بین نامزدها نیستند و جای آنها را چهره‌های تازه گرفته‌اند. در بخش کارگردانی هم شرایط مشابه حاکم است و دیوید فینچر تنها نامزدی است که پیش‌تر هم بخت بردن جایزه را داشته است.

۱۰: بیشترین تعداد نامزدی برای یک فیلم که امسال به «منک» رسیده است. فیلم تازه فینچر می‌تواند در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد (گری الدمن) و بهترین بازیگر زن مکمل برنده جایزه شود.

۹: آمار نامزدهای رنگین‌پوست بخش‌های بازیگری که شامل دو بازیگر آسیایی‌تبار در بخش بهترین بازیگر مرد هم می‌شود.

۸: تعداد نامزدی‌های اسکار کارنامه گلن کلوز در بخش بازیگری که از ۱۹۸۳ شروع شد و امسال به «مرثیه هیلبیلی» رسید. او هرگز برنده اسکار نشده است.

۷: تعداد بازیگرانی که پس از مرگ نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند. جیمز دین، اسپنسر تریسی، ماسیمو ترویسی، پیتر فینچ و امسال هم چدویک بوزمن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شدند و هیث لجر و رالف ریچاردسن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل. فینچ در ۱۹۷۷ با «شبکه» اسکار برد و لجر در ۲۰۰۹ با «شوالیه تاریکی».

۶: تعداد نامزدهای سیاهپوست بخش‌های بازیگری. سال گذشته سینتیا اریوو تنها نامزد سیاهپوست در میان ۲۰ نامزد چهار بخش بازیگری بود.

۵: آمار کشورهای آفریقایی که فیلم نامزد اسکار داشته‌اند. امسال تونس اولین نامزدی خود را «با مردی که پوست خود را فروخت» دشت کرد و الجزایز با پنج، آفریقای جنوبی با سه و ساحل عاج و موریتانی هر کدام با یک نامزدی در این فهرست قرار دارند.

۴: تعداد نامزدی‌های کلویی ژائو با «سرزمین آواره‌ها» که رکورد فران والش و سوفیا کوپولا را با سه نامزدی شکست. او نخستین زن رنگین‌پوست و آسیایی است که در تاریخ اسکار نامزد دریافت جایزه کارگردانی می‌شود. تا امروز ۷۰ زن نامزد دریافت ۷۶ جایزه اسکار شده‌اند.

۳: تعداد نامزدی‌های ساشا بارون کوهن در تاریخ اسکار. او امسال با «بورات ۲» نامزد جایزه فیلمنامه اقتباسی است و با «دادگاه شیکاگو هفت» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل. بارون کوهن در ۲۰۰۷ هم با «بورات» نامزد دریافت جایزه بازیگری شده بود.

۲: تعداد نامزدی‌های اسکار کارنامه اولیویا کولمن که در ۲۰۱۹ با نخستین نامزدی خود برای «سوگلی» جایزه برد و امسال برای «پدر» نامزد شده است.

۱: آمار مردانی که در یک سال نامزد بازیگری و ترانه شده‌اند. اودم که با بازی کردن و خواندن در «همیلتن» به شهرت رسید، امسال با «یک شب در میامی» بخت بردن دو جایزه اسکار دارد.

صفر: تعداد نامزدی‌های اسپایک لی (کارگردان) و دلروی لیندو (بازیگر) برای «همخون پنج» که از بزرگ‌ترین غایبان فهرست اسکار ۲۰۲۱ با فقط یک نامزدی در رشته بهترین موسیقی متن بود.