گروه سینمایی هنرآنلاین: مسابقه «ایران» با اجرای سعید شیخ‌زاده و کارگردانی سعید رضایت در ایام عید نوروز به صورت هر شبی و از ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه اول پخش و ساعت‌های هفت و ۱۵ روز بعد بازپخش می‌شود.

هاشم رضایت تهیه‌کننده این مسابقه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ویژه برنامه نوروز «ایران» گفت: ما به دوره یک ساله از مسابقه رسیدیم و در طی این مدت گروه‌های پنج نفره بسیاری به مرحله طلایی رسیدند که درایام نوروز با هم به رقابت خواهند پرداخت. در این دوره از مسابقه هم شیوه رقابت و هم جایزه متفاوت شده است و گروه‌ها رقابت خوبی با هم خواهند داشت.

او درباره تغییرات ساختاری مسابقه ادامه داد: به لحاظ ساختاری روند مسابقه تغییری نیافته است، اما در شیوه رقابت یکسری بازی‌ها اضافه شد که قبلا در مسابقه نبود. اگر بخواهیم بگوییم این دوره مسابقه سخت‌تر شده و رقابت تنگ‌تر شده  است. هر دو گروه با مطالعه و آمادگی در مسابقه شرکت می‌کند. در واقع سوالات همان است، فقط رقابت جذاب‌تر شده و بازی‌های جدید اضافه شده است.

این تهیه‌کننده همچنین درباره میزان جایزه نهایی نیز اظهار کرد: به گروه طلایی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان هزینه گردشگری اهدا خواهیم کرد.

مسابقه ایران

رضایت در پاسخ به این سوال که  این مسابقه چه تفاوتی با سایر مسابقاتی که دراین حوزه تولید شده‌اند دارد، توضیح داد: برنامه‌های تلویزیون را نمی‌شود با هم مقایسه کرد. چرا که باید دید اهداف برنامه‌ها و مسابقات چیست. یک مسابقه میدانی است و بیشتر با فیزیک شرکت‌کننده سروکار دارد و یک برنامه مانند مسابقه ما به میزان هوش و اطلاعات شرکت کننده؛ ما درباره «ایران» برنامه‌ای طراحی کردیم که 10 هزار سوال با جواب در آن ثبت شده است و شرکت‌کنندگان باید آنها را مطالعه کرده و طی مدت زمان حداقل سه ماه مطالعه در آزمون ما شرکت کنند و در صورت قبولی به مسابقه راه پیدا کنند. هدف مسابقه ما یادگیری و کسب اطلاعات درباره ایران اسست. این مسابقه گروهی است و شرکت‌کنندگان باید با هم همخوانی داشته باشند و از میان خود یک نفر را به عنوان سرگروه انتخاب کنند. هر مسابقه تفاوت‌ها و جایگاه خودش را دارد. شرکت‌کنندگان ما وقتی وارد مسابقه می‌شوند بیشتر از آنکه حرکات فیزیکی و بدنی داشته باشند، ذهنی کار می‌کنند. ما 120 هزارنفر مخاطب داریم که همزمان از برنامه اپلیکیشن ما استفاده می‌کنند و گروه تشکیل داده و در آزمون شرکت می‌کنند. این رقم طبق آماری که از سوی سازمان ارائه شده است، نشان می‌دهد که مسابقه «ایران» تاکنون بازخورد خوبی داشته و مورد توجه واقع شده است. مخاطب  ما خاص نیست و همه اقشار را در بر می‌گیرد. از این نظر طبق آماری که به ما گفتند فکر می‌کنم برنامه موفقی بوده است. البته که ضعف‌هایی نیز داریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را در فصل بعدی اصلاح کنیم. یکی از ویژگی‌های برنامه ما این است که تاکنون چنین مسابقه‌ای که صرفا درباره کشورمان ایران باشد چه قبل و چه بعد از انقلاب در تلویزیون  نداشتیم و  در مجموع به اهدافی که مدنظرمان بود رسیدیم.

او در ادامه به ساخت فصل‌های بعدی اشاره کرد و افزود: با مدیرگروه اجتماعی شبکه یک جلساتی داشتیم و صحبت‌هایی دراین زمینه انجام شده است، اما هنوز به نتیجه قطعی و کامل نرسیده‌ایم. باید تغییرات در جهت بهبود باشد که کار ارتقا یابد؛ امیدوارم اتاق فکر به نتیجه خوب برسد و فصل جدید با تغییرات تازه تولید شود.

رضایت همچنین درباره تغییر مجری و ادامه تولید با مجری جدید نیز گفت: تعدادی از قسمت‌های برنامه با حضور سام درخشانی ضبط شد که بسیار هم پای کار بود و مسابقه را دوست داشت، مخاطبان نیز استقبال کردند، اما به دلیل اینکه علاقه‌اش به حوزه بازیگری است پس از پیشنهاد سریال «خوب، بد، جلف» از تیم ما جدا شد و سعید شیخ‌زاده به جمع ما پیوست که خوشبختانه حضور او نیز مورد توجه واقع شد. او تسلط خوبی دراجرای روی صحنه دارد و مخاطب نیز از حضور او راضی است. هر تهیه‌کننده دوست دارد از افرادی که با او کار کردند بهره ببرد، اما باید به طرح اولیه مسابقه در فصل جدید برسیم و بعد برمبنای آن تصمیم بگیریم که این همکاری ادامه یابد یا نه. همین الان سعید شیخ‌زاده سری بعد نیز همراه ما خواهد بود.

او در خاتمه به سختی کار در زمان کرونا اشاره و اظهار کرد: کرونا روی کار و زندگی همه ما تاثیرگذاشته است. درتولیدات تلویزیونی نیز به همین شکل است.  بخصوص آثاری همانند ما که با شرکت‌کنندگانی از شهرهای مختلف سروکار داریم، کار  سخت‌تر  شد. ما گروه‌های پنج نفره‌ای داریم از شهرهای مختلف داشتیم که  آمدن آنها به تهران هم برای شرکت کنندگان و هم برای ما سخت بود، اما با تدابیری که در نظر گرفتیم و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی خوشبختانه این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشتیم و در زمان ضبط کسی به کرونا مبتلا نشد و همه به سلامت از این مرحله عبور کردند.