گروه سینمایی هنرآنلاین: فیلمساز نامدار آمریکایی قرار بود بهار امسال با «همخون پنج» در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن 2020 حاضر باشد و خودش هم ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی را بر عهده بگیرد اما شیوع ویروس کرونا باعث شد جشنواره برگزار نشود و صرفا فیلم‌های حاضر در آن معرفی شدند.

سازمان‌دهندگان جشنواره کن تصمیم گرفتند برای دوره آینده که اوایل تابستان 2021 برگزار می‌شود، بار دیگر از اسپایک لی برای ریاست هیات داوران دعوت کنند. او که دو سال پیش نخستین اسکار کارنامه خود را هم دشت کرد، این دعوت را پذیرفت تا نخستین رئیس سیاهپوست تاریخ 74 ساله کن باشد. پیش‌تر در سال 2003 عبدالرحمن سیساکو، فیلمساز مالیایی زاده موریتانی رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه کن بود.

لی در 1986 با نخستین تجربه کارکردانی خود به جشنواره کن آمد و در بخش دوهفته کارگردانان جایزه برد. سه سال بعد با «کار درست را انجام بده» و در 1991 با «تب جنگل» به بخش مسابقه رسمی کن راه یافت و در 1996 هم در این بخش حضور داشت. پس از 22 سال غیبت، این فیلمساز بروکلینی در 2018 با «بلکککلنزمن» به بخش مسابقه کن بازگشت و با همین کمدی جنایی نامزد شش جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلم در دوره 91 جوایز آکادمی شد.

اسپایک لی در یک پیام ویدئویی دعوت مدیران کن را پذیرفت و با اشاره به نخستین حضور خود در این جشنواره گفت: «فرانسه، پاریس و جشنواره فیلم کن جایگاهی ویژه در قلب من دارند. این جشنواره من را به دنیای سینما معرفی کرد و کن همیشه همیشه همیشه یک نقطه عمیق عمیق در قلب من است.»