گروه سینمایی هنرآنلاین: جمعه‌شب‌ها ساعت 20:30 برنامه‌ای تحت عنوان «آوانتاژ» به کارگردانی عیسی بلوکات و تهیه‌کنندگی سیروس معدن‌دار از شبکه ایران کالا پخش می‌شود که جهانگیر کوثری اجرای آن را برعهده دارد. برنامه‌ای که حول محور اقتصاد و ورزش تولید می‌شود و به مسائل اقتصادی می‌پردازد.

سیروس معدن‌دار تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی«آوانتاژ» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی پرداختن به موضوع اقتصاد وورزش در برنامه تلویزیونی گفت: با توجه به این که من خودم بیش از 20 سال است که تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی در تلویزیون هستم و در این حوزه تخصص دارم طبعا نگاهم ورزشی است. براساس نیاز جامعه و استراتژی شبکه ایران کالا که ماموریت حمایت از بنگاه‌های کوچک و تولید داخلی را برعهده دارد، طرحی را به نام آوانتاژ به شبکه ارائه کردم که مورد تایید قرار گرفت. آوانتاژ در واقع فرصتی است که داور در قبال خطایی که بازیکن انجام داده به او می‌دهد تا بتواند آن خطا را جبران کند. ما هم در جامعه به مدیران ورزشی آوانتاژ دادیم تا ببینیم در مسائل اقتصادی، ورزشی چه کرده‌اند. این برنامه در 26 قسمت 90 دقیقه‌ای هر جمعه به صورت زنده از شبکه ایران کالا با اجرای جهانگیر کوثری روی آنتن می‌رود.

او در ادامه به موضوعات قابل بحث در برنامه اشاره کرد و افزود: ما تلاش داریم تا از کل به جزء برسیم. یعنی از اقتصاد و برندسازی شروع می‌کنیم تا به گردش مالی و پول در ورزش، باشگاه‌ها و ... برسیم. در هر برنامه با سه بخش مواجه هستیم. بخش اول مربوط به باشگاه‌ها و ورزش‌های خارجی است، بخش دیگر نظر مردم و کارشناسان است و در نهایت خط تولید برندهای ورزشی داخلی را به نمایش می‌گذاریم. ما با تاکید بر مولفه‌های اقتصادی و اینکه در دنیا مدیرچه می‌کند، آموزش به چه نحو است و نقش دولت و مجلس چگونه است پیش می‌رویم.  سیاست‌های درآمدزایی و بانکی، ایجاد فرصت‌های جدید، سرمایه‌گذاری، استعدادیابی، دیپلماسی، نقش رسانه، المپیک و میزبانی آن، توریسم و گردشگری، صنعت تماشاگری، خصوصی سازی صنعت فوتبال، کارآفرینی از جمله مباحثی هستند که در برنامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

این تهیه‌کننده تلویزیون در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه مدت‌دار خواهد بود یا نه، بیان کرد: اگر تمدید شود ادامه خواهیم داد، درغیر اینصورت تلاش کردیم تا برای نخستین بار یک مجموعه اقتصادی ورزشی در تلویزیون بسازیم.

معدن‌دار همچنین درباره انتخاب کارشناسان برنامه نیز توضیح داد: کارشناسانی که ما برای برنامه انتخاب کردیم همگی یا اقتصاد خوانده‌اند و سبقه ورزشی دارند، یا برعکس ورزش کار کرده‌اند و علاقمند به اقتصاد هستند و مطالعاتی در این زمینه دارند. در شبکه‌های مختلف معمولا به سراغ روزمرگی‌ها می‌روند درحالی که وظیفه شبکه است تا مطالب روز را پیگیری کند. شبکه‌هایی که آینده‌نگری و تخصص‌گرایی داشته باشند این روزها کم هستند که دلیل این را متاسفانه نمی‌دانم. من فکر می‌کنم باید از حالت روزمرگی خارج شویم.  یکی از بزرگترین اهداف حال حاضر جهان درآمدزایی  و تبلیغات است، بنابراین نیاز است که گفته شود و مدیران ما نیز باید از حالت مدیریت دولتی خارج شده و بخشی از وظایف خود را  به بخش خصوصی واگذار کنند تا درآمدزایی شکل بگیرد. باید روی این موضوع کارکرد و فرهنگسازی ایجاد کرد، چرا که  با ورود بخش خصوصی می‌توان قهرمانان بزرگ نیز تربیت کرد.

او در ادامه اظهارات خود درباره انتخاب مجری  نیز گفت: شبکه ایران کالا یک شبکه تازه تاسیس است و باید ساختارها را شکسته و با تولیدات جدید و متفاوت مخاطب جذب کند. جهانگیر کوثری از جمله مجریان است که می‌تواند در جذب مخاطب اثرگذار باشد. او برند است و در میان ورزشی‌ها چهره محبوبی است، مقالات بسیاری نوشته و اطلاعات به روزی در این حوزه دارد.

معدن‌دار در خاتمه اظهار کرد: امیدوارم شبکه‌های دیگر نیز از روزمرگی خارج شده و به سمت برنامه‌های مخاطب پسند بروند که آینده‌نگری و بسترسازی و اموزش نیز درآن‌ها وجود داشته باشد. باید از خرید صرف برنامه‌های مانیتورینگ و پخش آنها کاست و به سمت  برنامه‌سازی پیش رفت. در حال حاضر برنامه‌های تولیدی در شبکه‌های تلویزیونی کم است و با توجه به خواسته مخاطب باید دست به برنامه‌سازی زد  تا مورد اقبال قرار گیرد.