سرویس سینمایی هنرآنلاین: «شیرجه بزرگ» تازه‌ترین ساخته کریم لک‌زاده متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز بود. لک‌زاده پیش‌ازاین دو فیلم بلند «قیچی» و «کله سرخ» را با پروانه ویدئویی کارگردانی کرد و «شیرجه بزرگ» اولین فیلم سینمایی اوست.

 فیلم در لاهیجان، روستای خرما، روستاهای مرز ارمنستان، ارمنستان و دیلمان فیلمبرداری شده است و در خلاصه داستان آن آمده است: مَرد و مریم برای یافتن گمشده‌شان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پرماجرا در جاده‌ها می‌شوند...

پگاه آهنگرانی، پدرام شریفی، سونیا سنجری، ساسان کاوه، حامد نجابت، علی سعدی، محمد رضاپور مقدم، زهرا ابراهیمی، اصلان شاه ابراهیمی و میثم دامن زه بازیگران «شیرجه بزرگ» هستند.

لک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نویسندگی و کارگردانی این فیلم عنوان کرد: ایده اولیه این فیلم به پنج یا شش سال قبل و زمانی برمی‌گردد که فیلم کوتاه «ژیلا» را می‌ساختم. در پشت صحنه این فیلم شخصی خاطره‌ای را درباره گذشته خودش برای من تعریف کرد و گفت که بچه‎ای به دنیا آورده و به دلایلی تا سال‌های سال او را ندیده است. این ایده در تمام این سال‌ها با من بود و اصلاً قصد داشتم فیلم دیگری به نام «چهار مرد و یک دشنه» را بسازم تا این که سفری به کردستان کردم و در آنجا مراسم خاک‌سپاری کودکی را دیدم و دوباره این خاطره در ذهنم زنده شد و یادم افتاد که جاده و سفر و آن ماجرا چقدر می‌تواند درهم تنیده شود.

کریم لک زاده

او درباره شرایط تولید این فیلم نیز بیان کرد: «شیرجه بزرگ» یک فیلم جاده‌ای است که از تهران شروع می‌شود و به سمت مرز ارمنستان می‌‎رود. ما سعی کردیم هنگام فیلمبرداری به لوکیشن‌های فیلمنامه وفادار باشیم، اما به خاطر شرایط آب‌وهوایی در برخی مواقع لوکیشن‌ها را تغییر دادیم. خوشبختانه فیلمبرداری این فیلم قبل از شیوع کرونا در کشور به پایان رسید. در آن موقع اتفاقاتی مانند تغییر قیمت بنزین اتفاق افتاد و کار را برای تولید یک فیلم جاده‌ای سخت کرد، اما هنوز سخت‌ترین اتفاق یعنی کرونا رخ نداده بود.

کارگردان فیلم «کله سرخ» اضافه کرد: این فیلم سخت‌ترین فیلمی بود که من ساخته‌ام، هم به لحاظ تولیدی و هم به لحاظ شکل روایت. ضمن اینکه عوامل و اعضای گروه در اینجا بزرگ‌تر بودند و تجربه در لحظه تصمیم گرفتن راجع به قصه باعث می‌شد که تجربه سخت‌تری را از سر بگذرانم. این فیلم در ۵۰ جلسه فیلمبرداری شد و سعی کردم در طول تولید بر اساس فیلمنامه پیش بروم. عواملی در فیلم وجود داشتند که بیش از ده سال سابقه همکاری باهم داریم. از این بابت سرم را بالا می‌گیرم و خوشحال هستم که با وجود بودجه کم، توانستیم کار را پیش ببریم و وقتی به فیلم نگاه می‌کنیم آن را فیلم فقیری احساس نکنیم. چون هر کدام از عوامل به‌اندازه سه چهار نفر تلاش کردند.

لک‌زاده فیلم «شیرجه بزرگ» را ازلحاظ نگاه سینمایی مستقل دانست و اشاره کرد: من در فیلم‌هایم به دنبال تجربه‌گرایی هستم تا پیشنهاد جدیدی را به مخاطب بدهم. «شیرجه بزرگ» اولین فیلم من است که با پروانه سینمایی ساخته شده است و محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده این فیلم فرد باسابقه‌ای در جریان اصلی سینما و تلویزیون است. اما شرایط تولید ما به لحاظ بودجه کاملاً شبیه آثار قبلی‌ام بوده است. درست است که این فیلم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار داشت و ازنظر مالی و بودجه مستقل نیست، اما به لحاظ نگاه سینمایی و زیبایی‌شناسی کاملاً مستقل است. یک فریم یا یک لحظه از فیلم با صلاح‌دید و مصلحت‌اندیشی از بالا به پایین ساخته نشده است.

او درباره وحدت سبک و روایت‌پردازی در آثار سینمایی خود اظهار کرد: «شیرجه بزرگ» به‌طور ناخودآگاه به فیلم‌های بلند و کوتاه قبلی من شباهت دارد. پیش‌آمده که من گفته‌ام فلان فیلم من مشابه کارهای قبلی‌ام نیست، اما دیگران به من گوشزد کرده‌اند که آن اثر به برخی از فیلم‌های قبلی من شباهت دارد. «شیرجه بزرگ» می‌تواند مشابه برخی از کارهای کوتاه من باشد، اما به نسبت آثار قبلی شیرجه بزرگ‌تری برای من است.

کارگردان فیلم «قیچی» درباره فضا و حال و هوای فیلم جدیدش گفت: مخاطب امروز نشانه‌هایی برای دیدن یک فیلم دارد مثل بازیگران مشهور، قصه‌های داغ و حساسیت‌برانگیز سیاسی یا اجتماعی، اما این فیلم احتمالاً این ویژگی‌ها را ندارد، تنها ممکن است شمایل جدیدی را به مخاطب پیشنهاد بدهد که هیچ‌کدام از نشانه‌های رایج را نداشته باشد. لزوماً یک چهره سینمایی شناخته‌شده در این فیلم نیست و ساختار آن به فیلم‌هایی که دیده است شباهت چندانی ندارد. بلکه یک فیلم جاده‌ای است که کمتر در سینمای ایران به سراغ آن رفته‌ایم.

لک‌زاده درباره ترکیب بازیگران «شیرجه بزرگ» بیان کرد: بیشتر بازیگرهای فیلم مثل سونیا سنجری، ساسان کاوه، حامد نجابت و... کسانی هستند که من در آثار قبلی خودم از آن‌ها استفاده کرده‌ام و آن‌ها در روند کاری من تأثیر بسزایی داشتند. خوشحالم که در این فیلم بستر بزرگ‌تری فراهم شد تا این دوستان بتوانند توانایی خودشان را بیشتر نشان دهند. پدرام شریفی و پگاه آهنگرانی نیز آمدند و بدون چشم‌داشت و با لطف و محبت به این پروژه کمک کردند. جمع این بازیگران ترکیب لذت‌بخشی را در فیلم ایجاد کرد.

فیلم شیرجه بزرگ

او در خاتمه درباره حضور در جشنواره فجر بیان کرد: پیش‌ازاین من با فیلم «قیچی» در بخش هنر و تجربه جشنواره فجر حضور داشتم اما به دلیل فیلمبرداری فیلم «کله سرخ» تجربه حضور فیزیکی در جشنواره فجر را نداشتم. امسال نیز جشنواره دستخوش مشکلات شیوع کرونا در کشور شد. جشنواره فجر مهم‌ترین جشنواره در سینمای ایران است و همان‌طور که تاریخ سینما نشان داده این جشنواره سرنوشت بسیاری از فیلم‌ها را رقم زده است. حضور در جشنواره فجر برای یک فیلم و عوامل آن اتفاق مهمی است. جشنواره فجر آیینه‌ای است که زحمت عوامل فیلم را در جامعه بزرگ‌تری منعکس می‌کند.