سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم «خورشید آن ماه» به کارگردانی ستاره اسکندری و با تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی، به زبان بلوچی در چابهار ساخته شده است.

فیلم حاصل سفر این بازیگر به چابهار برای نمایش و معرفی ماشین خیمه‌شب‌بازی بود، اما حضور در چابهار اسکندری را واداشت تا در ستایش این فرهنگ و معرفی زیبایی‌های زیست و فرهنگ آن‌ خطه دست به کارگردانی نخستین ساخته سینمایی‌اش بزند.

نازنین فراهانی و پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی، روژین صدرزاده، صادق سهرابی، مهتاب جامی، نکیسا نوری، صادق بلوچی، روژناک شیرانی و مریم بوبانی بازیگران «خورشید آن ماه» هستند.

اسکندری درباره شرایط تولید فیلم به خبرنگار هنرآنلاین گفت: فیلمبرداری این فیلم در شرایط سختی انجام شد، اما خوشبختانه این بخت را داشتیم که در مهرماه امسال با وجود هوای شرجی و گرم چابهار با کرونا مواجه نشویم و در شرایط کاملاً سفید در آنجا کار کنیم. این اتفاق باعث شد تا تیم ۵۰ - ۶۰ نفری ما به سلامت به آنجا بروند و برگردند. در این وضع ما طبیعتاً با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و الکل کار می‌کردیم، اما واقعیت این است که چون شرایط از نظر شیوع کرونا مناسب بود با خاطر آسوده‌تری کار را دنبال کردیم. تصور می‌کنم کائنات به کمک ما آمدند تا در شرایط سخت آب‌وهوایی با کرونا درگیر نباشیم.

 

خورشید آن ماه

کارگردان فیلم «خورشید آن ماه» با اشاره به همکاری با بازیگران شناخته‌شده و بومی در این پروژه سینمایی بیان کرد: فیلم به زبان بلوچی ساخته شده و دوستان بازیگری که در این فیلم همکاری داشتند، ترکیبی از بازیگران تئاتر و سینما هستند. آن‌ها زمان زیادی را برای آشنایی با این زبان صرف کردند و طی یک ماه ‌و نیم آن را آموختند. برای من که کار خودم را با تئاتر شروع کردم این روحیه بسیار جذاب و جالب است. من ناگهان بازیگران را با نقش‌هایشان مواجه نکردم، بلکه نقش‌ها از طریق زبان برای آن‌ها جاری شد. اگر فیلم را ببینید احساس می‌کنید یک خانواده بلوچ کنار همدیگر قرار گرفته‌اند. صادق سهرابی که در این کار هم بازی کرد و هم مشاور زبان بلوچی بود در این زمینه زحمت بسیاری کشید.

اسکندری که سال‌ها به‌عنوان بازیگر سینما و تئاتر فعالیت داشته در زمینه کار با بازیگران در این فیلم عنوان کرد: درواقع چون من بازیگر هستم به لحاظ درونی احساس می‌کردم ارتباط بهتری با بازیگرانم دارم. ناخودآگاه من این‌طور شکل‌ گرفته است که هر نقشی را خودم یک بار بازی می‌کنم. زمانی که به‌عنوان کارگردان پشت مانیتور نشسته بودم، این تجسم نقش‌ها در ذهن من وجود داشت. برای من سخت بود بپذیرم که بازیگران قرار است به شیوه خاص خودشان به ایفای نقش بپردازند، اما می‌دانستم که روایت آن‌ها روایت من به‌عنوان بازیگر نیست. من به‌عنوان کارگردان باید حواسم می‌بود که مجموعه عناصر فیلم یکدست باشد.

او اضافه کرد: درمجموع برای ساخت فیلم «خورشید آن ماه» تجربه عجیبی را از سر گذراندم و به نظرم ماحصل آن بسیار خوشایند است. باید بازیگرهای این فیلم بگویند که وقتی با ستاره اسکندری به‌عنوان کارگردان کار می‌کردند چه تجربه‌ای داشتند.

اسکندری درباره تفاوت‌ها و مشابهات بین فضای کارگردانی و بازیگری مطرح کرد: دنیا بازیگری و کارگردانی هرکدام زیبایی‌‎های خاص خودشان را دارند. واقعیت این است که در کارگردانی برخلاف بازیگری شخص تبدیل به خالق یک اثر می‌شود. درحالی‌که بازیگر جزئی از یک اثر است. من هیچ‌وقت سودای فیلمسازی به این مفهوم نداشتم که کارگردانی هدف اصلی من باشد، بلکه به ایجاد جریان بیشتر علاقه دارم و برای همین موزه و ماشین خیمه‌شب‌بازی راه می‌اندازم و در تئاتر خصوصی فعال هستم.

او ادامه داد: لذت خلق، چیز بسیار عزیزی است که به‌راحتی نمی‌توانم بگویم که به علت سختی تولید این فیلم کارگردانی را رها می‌کنم. ضمن اینکه این فیلم مربوط به دل من است و ساخت آن رسالت فرهنگی من محسوب می‌شود.

این کارگردان فیلم اولی درباره شیوه فیلمسازی خود در این فیلم اظهار کرد: طبیعتاً نمی‌توانم قاضی خوبی برای فیلم خودم باشم، اما آنچه در فیلم «خورشید آن ماه» اتفاق افتاد این است که یک تعادل صرف بین تمام عناصر آن وجود دارد. من این نکته را از تئاتر آموختم که هیچ بخش از اثر نباید به نفع یا ضرر جز دیگری بیرون بزند. این فیلم از یک درهم بودن و پیچیدگی عناصر برخوردار است که نتیجه و ماحصل اصلی آن معرفی فرهنگ بلوچستان است. برای من فیلمبرداری به طراحی صحنه و موسیقی یا سایر اجزا ارجحیتی ندارد و تلاش داشتم تا این هماهنگی و تعادل در همه اجزا اتفاق بیفتد.

او درباره تجربه حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به‌عنوان کارگردان نیز بیان کرد: شرایط حال حاضر باوجود شیوع ویروس کرونا بی‌شباهت به وضعیت رمان «کوری» ساراماگو نیست و آدم نمی‌تواند تصور کند که چه اتفاقاتی در آینده می‌افتد. طبیعتاً من هم مانند هر هنرمندی از جایزه گرفتن و تشویق شدن خوشحال می‌شوم، اما تمایل دارم این فیلم در بهترین شرایط ممکن اکران شود و بیشترین تشویق‌ها را بگیرد چرا که هدف از ساخت آن ثبت در یک تاریخ است تا ما بدانیم سیستان و بلوچستان کجاست و چه مختصات و فرهنگی دارد.