سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیرمحمد متقیان را بیشتر به دلیل حضورش در کنار داریوش فرضیایی/عمو پورنگ در مجموعه «محله گل و بلبل» می‌شناسیم. او سال‌ها در این عرصه به‌عنوان مجری- بازیگر فعالیت کرد و جزو کودکانی است که در حوزه تلویزیون بزرگ شده و صاحب تجربه شده‌اند.

او امسال با فیلم «طبقه یک و نیم» به سینما آمد، فیلمی که متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود اما درنهایت از لیست هیئت داوران بازماند و راه به جشنواره نیافت. فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی و نویسندگی حسین نمازی، یک کمدی اجتماعی با فضایی خاص است که اولین اثر سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان است. داستان در یک کارخانه می‌گذرد که مدیر مالی آن یک روز با ورود به محل کار، متوجه اتفاقاتی غیرمنتظره می‌شود که همین سرآغاز ماجراهای مختلف فیلم است.

مهدی هاشمی، صحرا اسداللهی، سیروس همتی، خسرو احمدی، قاسم زارع، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، مهران رجبی، امیرمحمد متقیان، اسدالله یکتا، اصغر حیدری، مهدی موسوی، مریم فرجی و رامتین پورقاسمیان همراه با مانی سقاباشی به‌عنوان بازیگر خردسال، ترکیب بازیگران این فیلم هستند.

متقیان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این تجربه و نخستین حضورش در سینما بیان کرد: حضور در فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم»، جذاب بود، چون سال‌ها بود که دوست داشتم سینما را تجربه کنم. ازآنجایی‌که همیشه کارهایی که انجام دادم یا زنده بود یا ضبط تلویزیونی، دوست داشتم با تجربه‌ای متفاوت به سینما بیایم که این اتفاق در اولین کار سینمایی نوید اسماعیلی در مقام کارگردان رقم خورد. با توجه به همکاری که با هم داشتیم می‌دانم کارگردانی است که آینده درخشانی دارد و من سعی کردم از این فرصت بهترین استفاده را کنم.

امیرمحمد متقیان

او درباره گریم متفاوت خود در این فیلم توضیح داد: نگاه من به‌عنوان بازیگر، نوید اسماعیلی در مقام کارگردان و محمود دهقانی طراح گریم این بود که در نگاه اول تماشاچی من را نشناسد و نفهمد که من چه کسی هستم. ازآنجایی‌که چهره من برای مخاطب آشناست، دوست نداشتم در نگاه اول من را بشناسند و می‌خواستیم با این گریم، مخاطب ابتدا نقش را بپذیرد و بعد بگوید این فلانی بود. در غیر این صورت برای مخاطب نقش چندان باورپذیر نمی‌شد.

بازیگر مجموعه «محله گل و بلبل» همچنین با اشاره به‌سختی کار در دوران کرونا گفت: کار ما به نحوی است که باید با سایر افراد در تعامل باشیم و نمی‌شود کار را تعطیل کرد، چرا که با گریمور، صدابردار و تمامی افرادی که با تو در ارتباط هستند باید تعامل کنی؛ در نتیجه تنها می‌شود توکل به خدا کرد، اما کرونا تنها یک ویروس است که باید مراقب باشیم به آن مبتلا نشویم و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی رفتار کنیم، نمی‌توانیم صرفاً به خاطر این که ویروسی آمده است روند زندگی را تعطیل و یا مختل کنیم.

متقیان درباره تفاوت کار در سینما با تلویزیون، اظهار کرد: هم نقش من در این فیلم به‌شدت متفاوت است و هم فضای کاری میان تلویزیون با سینما تفاوت‌های بسیاری دارد. خوشحالم که بعد از ۱۵ سال بالاخره اولین کار سینمایی‌ام را تجربه کردم و تازه متوجه شدم که چه اتفاقاتی در این مدیوم رخ می‌دهد.

او که دانشجوی رشته سینماست، در ادامه درباره تجربه کارگردانی بیان کرد: قول صد در صد نمی‌توانم بدهم چون تازه بازی در سینما را شروع کرده‌ام، اما فکر می‌کنم تا چند سال آینده اولین فیلم کوتاهم را در مقام کارگردان خواهم ساخت.

متقیان در خاتمه درباره دغدغه حضورش در سینما نیز گفت: دغدغه من این است که کاملاً متفاوت از کارهای قبلی‌ام باشم و اگر در ژانر کودک و یا طنز حضور پیدا می‌کنم در یک کار درست باشد و این نقش کاملاً متفاوت باشد. دلم می‌خواهد در نقش‌هایی بازی کنم که جایگزینی نداشته باشند.