سرویس سینمایی هنرآنلاین: کارلو شاتریان مدیر هنری و ماریته ریسنبیک مدیر اجرایی جشنواره فیلم برلین روز پنجشنبه اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی و ویژه برلیناله این دوره جشنواره را اعلام کردند.

«قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم از ایران یکی از ۱۵ فیلمی است که در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جایزه خرس طلایی را دارد.

مریم مقدم، علی ثانی‌فر و پوریا رحیمی سام بازیگران نقش‌های اصلی فیلم هستند. داستان درباره زنی به نام میناست که همسرش به جرم قتل اعدام شده اما بعدها مشخص می‌شود که قاتل اصلی شخص دیگری است و حالا مینا درصدد است از خون به‌ناحق ریخته همسرش دفاع کند و...

اولین تجربه کارگردانی دانیل برول بازیگر آلمانی-اسپانیایی و تازه‌ترین ساخته‌های رادو جود، هونگ سانگ‌سو، سلین سیاما و زاویه بووا از دیگر مدعیان دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله هستند.

پنج فیلم از ۱۵ بخش مسابقه بین‌الملل را زنان فیلمسازان کارگردانی کرده‌اند. سال گذشته از ۱۸ فیلم شش فیلم ساخته خانم‌های فیلمساز بودند. دو سال پیش ۱۷ فیلم در این بخش پذیرفته شدند که هفت تای آن‌ها را زنان ساخته بودند.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل به شرح زیر است:

«رانده‌شده» (Drift Away) به کارگردانی زاویه بووا (فرانسه)

«Bad Luck Banging or Loony Porn» به کارگردانی رادو جود (رومانی/لوکزامبورگ/کرواسی/جمهوری چک)

«فابیان – اوضاعِ خراب» (Fabian - Going to the Dogs) به کارگردانی دامینیک گراف (آلمان)

«قصیده گاو سفید» (Ballad of a White Cow) به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم (ایران)

«چرخ ثروت و خیال‌پردازی» (Wheel of Fortune and Fantasy) به کارگردانی ریوسوکی هاماگوچی (ژاپن)

«آقای باخمان و کلاس او» (Mr. Bachmann and His Class) به کارگردانی ماریا اشپیت (آلمان)

«من مرد تو هستم» (I'm Your Man) به کارگردانی ماریا شرادر (آلمان)

«مقدمه» (Introduction) به کارگردانی هونگ سانگ‌سو (کره جنوبی)

«جعبه خاطره» (Memory Box) به کارگردانی جوانا حاجی‌توما‎ و خلیل جریج (فرانسه/لبنان/کانادا/قطر)

«همسایه بغلی» (Next Door) به کارگردانی دانیل برول (آلمان)

«مامان کوچولو» (Petite Maman) به کارگردانی سلین سیاما (فرانسه)

«وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟» (What Do We See When We Look at the Sky?) به کارگردانی الکساندر کوبریدزه (آلمان/گرجستان)

«جنگل – تو را همه جا می‌بینم» (Forest - I See You Everywhere) به کارگردانی بنسه فلیگوف (مجارستان)

«نور طبیعی» (Natural Light) به کارگردانی دینش نای (مجارستان/لتونی/فرانسه/آلمان)

«یک فیلم پلیسی» (A Cop Movie) به کارگردانی آلونسو روئیس‌پالاسیوش (مکزیک)

جزئیات برگزاری جشنواره برلین هفتاد و یک

جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۰ آخرین رویداد سینمایی مهم بود که به‌صورت فیزیکی برگزار شد. بعدازآن بود که پاندمی کروناویروس دنیا را نابود کرد. قابل درک است که دوره هفتاد و یکم این رویداد بسیار متفاوت با سال‌های قبل برگزار شود.

دوره ۲۰۲۱ جشنواره برلین به‌صورت فیزیکی برگزار نمی‌شود، در عوض، از ۱ تا ۵ مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند ۱۳۹۹)، فیلم‌های بخش رسمی به‌صورت آنلاین برای دست‌اندرکاران فیلم نمایش داده می‌شود، و بازار فیلم اروپا نیز در قالب آنلاین برپا خواهد شد.

طبق برنامه جدید، هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین در ماه ژوئن برای عموم به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود.

جشنواره هفته پیش اسامی داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین را اعلام کرد. همه داوران در دوره‌های قبلی برلیناله جایزه خرس طلایی را دریافت کردند. داوران این بخش شامل محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی، ناداو لاپید کارگردان اسرائیلی، آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی، ایلدیکو انیدی کارگردان مجارستانی، جانفرانکو رزی کارگردان ایتالیایی و یاسمیلا ژبانیچ کارگردان بوسنیایی، برنده جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و جوایز خرس نقره‌ای را انتخاب می‌کنند.

برلیناله امسال رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل ندارد و داوران در ماه مارس فیلم‌های این بخش را در یک سالن سینما در برلین می‌بینند. برنده‌ها و منتخبی از فیلم‌ها در ژوئن در برلین به تماشاگران عرضه می‌شوند.

برگزارکنندگان جشنواره برلین، سپتامبر پیش از برگزاری دوره ۲۰۲۱ به‌صورت فیزیکی خبر دادند و درعین‌حال گفتند بازار فیلم در قالب تلفیقی از فعالیت‌های آنلاین و آفلاین برگزار خواهد شد. این دوره قرار بود ۱۱ تا ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ (۲۳ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، اما افزایش قربانیان کووید-۱۹ در آلمان باعث شد آن‌ها در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند.

برلیناله بعداً برنامه‌ریزی کرد که دوره هفتاد و یکم را در ماه آوریل به‌صورت فیزیکی برگزار کند، اما دولت آلمان که بخش زیادی از هزینه این رویداد را تأمین می‌کند حاضر نشد در شرایطی که مشخص نیست تا آن زمان اوضاع کووید-۱۹ بهبود پیدا کند، زیر بار هزینه‌های برگزاری جشنواره برود. بودجه سالانه برلیناله در ۲۰۲۰ حدود ۲۷٫۲ میلیون یورو (۳۳ میلیون دلار) بود.

برگزارکنندگان جشنواره همچنین سپتامبر پیش از تغییر روند اعطای جوایز بازیگری خبر دادند. با اعلام برلیناله، از سال ۲۰۲۱، جوایز خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد با هم تلفیق شده و بدون تأکید بر جنسیت با عنوان خرس نقره‌ای بهترین نقش‌آفرینی اصلی اعطاء خواهد شد. گذشته از این جایزه‌ای جدید با عنوان جایزه خرس نقره‌ای بهترین نقش‌آفرینی مکمل در نظر گرفته می‌شود.

برلیناله همچنین گفت جایزه خرس نقره‌ای آلفرد بائر از دوره پیش رو با نام جایزه هیئت داوران (خرس نقره‌ای) اعطاء می‌شود. این جایزه سال گذشته در پی افشاگری درباره ارتباط اولین مدیر جشنواره فیلم برلین با نازی‌ها در دوران رایش سوم به حالت تعلیق درآمد و درنهایت به مناسبت هفتاد سالگی جشنواره در قالب جایزه‌ای ویژه به نام خرس نقره‌ای – هفتادمین برلیناله اعطاء ‌شد.

هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین دومین حضور کارلو شاتریانِ ایتالیایی به عنوان مدیر هنری و ماریته ریسنبیکِ هلندی به عنوان مدیر اجرایی جشنواره است. آن‌ها جانشین دیتر کاسلیک شدند که حدود ۱۸ سال مدیر هنری جشنواره بود.