به گزارش هنرآنلاین، هم‌زمان با دهه‌ فجر انقلاب اسلامی و با حضور  محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، خانه مستند اردبیل رسماً افتتاح شد.

این مراسم عصر یکشنبه ۱۹ بهمن ماه و با حضور محمد حمیدی مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش)، عبدالله بحرالعلومی (مدیرکل ارشاد اردبیل)، محمد شکیبانیا (معاون مستند مرکز)، غریب منوچهری (معاون هنری و سینمایی ارشاد اردبیل)، میر دولت موسوی (مدیر انجمن سینمای جوان اردبیل)، رضا صیامی‌زاده (مدیر خانه مستند اردبیل)، سید مجید رحیمی (مدیر پژوهش مرکز) و جمعی از مستندسازان و مسئولان محلی، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد.

در این مراسم، پس از گزارش مدیر خانه مستند اردبیل و سخنرانی مدیرکل ارشاد اردبیل، محمد حمیدی مقدم اهداف، وظایف و چشم‌انداز خانه‌های مستند استان‌ها را تبیین و اظهار کرد که ایران، فقط تهران نیست و فیلمسازان بالفعل و بالقوه‌ای در استان‌ها وجود دارند که باید شناخته شده و به کار گرفته شوند.

وی در ادامه تاکید کرد که مأموریت و نحوه کار این «مرکز»، گسترش و ارتقای زبان سینماست؛ لذا در پی ایجاد شعبه در کشور نبوده و با مشارکت و بهره‌گیری از تشکل‌های مردم‌نهاد، بدنبال انجام این مهم و همچنین عدالت فرهنگی در کشور است.

حمایت از طرح‌های تولید مستند در استان‌ها که با استانداردهای مرکز گسترش همراه باشند، از جمله محورهای دیگر صحبت‌های حمیدی مقدم بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در ادامه این مراسم، از مستندسازان پیشکسوت و موفق سینمای مستند اردبیل تقدیر بعمل آمد.

ابتدا این اصغر جاوید مستندساز پیشکسوت و مطرح اردبیل بود که مورد تقدیر واقع شد. او در سال ۱۳۴۸ با مستند آئینی میلاد عاشورا جایزه بهترین مستند جشنواره فیلمسازان آسیا و اقیانوسیه ABU را بدست آورده بود.

سپس از مستندسازان اردبیلی که در پنج سال اخیر موفق به کسب جوایزی از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی شده بودند، با اهدای لوح و هدیه نقدی تقدیر شد. این مستندسازان عبارت بودند از: آتبین حسینی، هانیه مرادی، عبدالله عزیزی، میردولت موسوی، لیلا نوروزی و رضا جمالی.

در ادامه، از بابک طاهری، لیلا احدی، مریم صبوری، حسن ملکی، عبدالله شکری، محبوب شکرزاده و مرتضی عدلی که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته و بعضاً نامزد دریافت جایزه شده بودند هم با اهدای لوح، تقدیر بعمل آمد.

نشست مدیرعامل، معاون مستند و مدیر پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با مستندسازان استان اردبیل، از دیگر دستاوردهای آغاز به کار این خانه مستند بود که آن‌ها به ذکر مشکلات خود و چگونگی رسیدگی به طرح‌های معوق و... پرداختند.