به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، دبیر جشنواره و مدیرکل انتشارات و فناوری آموزش، دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

نشست خبری با رونمایی از تیزر و پوستر این رویداد در بین اصحاب رسانه آغاز شد.

در این نشست، حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان بر لزوم توجه به فیلم‌های آموزشی و تأثیرگذاری آن بر عرصه تربیت تأکید کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، یک رویداد فرهنگی، تربیتی اصیل و اثرگذار است که امسال پنجاهمین دوره خود را سپری می‌کند و اهالی هنر و رسانه نیز به ارزش و تأثیرگذاری آن پی برده‌اند و به‌خوبی می‌دانند که حوزه تعلیم و تربیت می‌تواند، باعث ماندگاری اثر هنری شود.

او با اشاره به قدمت این رویداد، بیان کرد: بی‌تردید هر رویداد و اثر هنری، با تربیت می‌تواند، پایدار بماند و این حقیقت بر اهالی هنر نیز پوشیده نیست. بر همین مبنا نیز در پنجاهمین دوره از برگزاری این جشنواره، تأکید بیشتری بر این مسئله وجود داشت زیرا اساساً امسال ما به دنبال یک بلوغ متفاوت و اثرگذاری بودیم و قصد داریم که برنامه‌های درسی را عمیقاً متحول کنیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای اصلی این تحول درسی برای ما خواهد بود و آن را دنبال خواهیم کرد بنابراین تا قبل از تعطیلات امسال، این روند به اتمام خواهد رسید و بخشی از این تحول را شاهد خواهیم بود.

ملکی رسانه‌های تربیتی را در مسیر اجرای تحول درسی عاملی مؤثر خواند و افزود: در این نگاه تحولی، رسانه‌های تربیتی و یادگیری نقش مؤثری را ایفاء می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث فیلم‌های آموزشی خواهد بود. درواقع حال تحول به وسیله تجسم و عینیت بخشیدن به آموخته‌ها معنا می‌یابد بنابراین اگر تربیت را تنها در قالب مباحث شنیدنی دنبال کنیم، آنچه به دانش‌آموز ارائه می‌شود، حال تحول را به دنبال نخواهد داشت، به همین خاطر ما به دنبال این هستیم که با بهره‌مندی از ابزارها و رسانه‌های مختلف و در رأس آن، فیلم‌های آموزشی این تحول را دنبال کنیم.

استفاده از آثار جشنواره در تحول آموزشی

او سرنوشت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را مرتبط با برنامه تحول دانست و گفت: امسال سرنوشت جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در پیوندی عمیق با تحول سازمانی قرار خواهد گرفت زیرا بر اساس پایش‌های انجام شده، امروز همه ما می‌دانیم که بیش از ۷۰ درصد یادگیری دانش‌آموزان از طریق بصری شکل می‌گیرد بنابراین شکل یادگیری و تحول برنامه‌های درسی با خروجی این جشنواره مرتبط خواهد بود. بدیهی است که اگر ما بخواهیم در قلب یادگیرنده، اطمینان و آرامش ایجاد کنیم، باید بتوانیم از قوه بصری او استفاده کنیم و این امکان جز با استفاده از بسته‌های تربیتی ما و در قالب فیلم‌های آموزشی میسر نمی‌شود، به همین خاطر آثار این جشنواره در روند آموزش ما، یک جایگاه اصلی و معنادار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای تحولات نرم‌افزاری در قالب سند آموزش خبر داد و بیان کرد: فرایند تحول نرم‌افزاری دروس تا پیش از سال ۱۴۰۰ وارد عرصه دیگری خواهد شد که در قالب آن دانش‌آموزان و والدین آن‌ها می‌توانند با بهره‌مندی از کدهای رمزنگاری‌شده یا اصطلاحاً SQR CODE به آرشیو آثار تأییدشده دست پیدا کنند بنابراین جشنواره یک رویداد کمک‌کننده در مسیر این تحول به شمار می‌رود. در این برنامه دانش‌آموزان این امکان را خواهند داشت که با اسکن کردن، کد، وارد شبکه ملی شوند و محتواهای غنی‌سازی شده کتاب‌های درسی را مورد استفاده قرار دهند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از امکان حضور آثار خارجی در این بخش خبر داد و بیان کرد: یقیناً قرار دادن این واقعیت افزوده به بخش درسی و امکان استفاده از فیلم‌های آموزشی، غنای بیشتری به این بخش خواهد داد بنابراین ما سعی خواهیم کرد که از فیلم‌های مناسب با دوره تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنیم. هدف‌های آموزش ما خاص است و با اسناد تحول و هدف‌های کلی نظام تعلیم و تربیت ارتباط نزدیکی دارد و با این هدف نیز بحث واقعیت‌های افزوده از طریق رمزینه در کتاب‌های درسی مد نظر قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که ما بخواهیم از تجربه‌های بین‌المللی در این مسیر محروم شویم و چه‌بسا آثاری که دارای صلاحیت‌های لازم در این زمینه باشند، بسته به ماهیت کار، وارد این سامانه شوند.

او شناسایی و معرفی فیلم‌های آموزشی و تربیتی داخلی و خارجی را ازجمله اهداف این جشنواره خواند و اظهار کرد: بهره‌گیری از توانایی‌های صنعت سینما و تلویزیون و نقش مؤثر آن در فرایند یادگیری، تبادل فرهنگی و هنری بین کشور ایران و دیگر کشورهای جهان و تشویق هنرمندان برجسته ایران و سایر کشورهای جهان به ساخت فیلم‌های علمی و آموزشی ازجمله اهداف ما در این جشنواره به شمار می‌رود. ضمن اینکه ما سعی داریم که بتوانیم یک ارتباط مناسب بین تولیدکنندگان آثار علمی و تربیتی با علاقه‌مندان و طالبان امتیاز فرهنگی این نوع آثار ایجاد کنیم.

حضور ۱۱۰ کشور در پنجاهمین جشنواره فیلم رشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از حضور ۷۰۰ فیلمساز معلم در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: یکی از تفاوت‌های عمده در پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، حضور ۷۰۰ معلم فیلمساز در این دوره است. ضمن اینکه با وجود محدودیت‌های کرونا و مشکلاتی که بر تمام جهان به‌واسطه این بیماری واگیردار حاکم بود، ما شرکت‌کنندگان بسیاری از ۱۱۰ کشور جهان داشتیم.

ملکی درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره، توضیح داد: امیدوار بودیم که پنجاهمین دوره برگزاری جشنواره فیلم رشد را به شکل حضوری و باشکوه‌تری برگزار کنیم اما متأسفانه به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امر میسر نیست بنابراین امسال از برگزاری جشنواره به شکل حضوری محروم هستیم و بخش عمده‌ای از کار، به شکل مجازی اجرا خواهد شد. ضمن اینکه مهمانان خارجی نیز امکان حضور در این دوره را نخواهند داشت، و رویداد را به شکل مجازی دنبال خواهند کرد.

او افزود: پایش و بررسی ۴۹ دوره گذشته جشنواره به شکل کارشناسانه و با نگاه آسیب‌شناسی از دیگر تفاوت‌های این دوره به شمار می‌رود. تلاش ما بر این است که نتیجه این پایش و بررسی را طی دوره جشنواره در اختیار مدعوین و مخاطبان قرار دهیم بنابراین از فیلم‌های ۴۹ دوره پیشین جشنواره نیز در بسته‌های تربیتی و یادگیری استفاده خواهد شد و پس از کسب اجازه و مالکیت معنوی از سازندگان اثر، این آثار نیز وارد عرصه خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشنواره فیلم رشد، یک رویداد مجزا از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی نیست و فعالیت‌های این حوزه با برنامه‌های تحولی گره خورده است.

در ادامه این جلسه، دکتر ملکی در پاسخ به سؤال اصحاب رسانه مبنی بر کاهش فاصله بین تولیدات حمایت‌شده از سوی این سازمان با گیشه و نمایش در بین مردم، گفت: برای کم شدن فاصله در این بخش هرقدر تخصصی‌تر عمل کنیم، بهتر است البته بدیهی است که این فاصله‌ها با بهره‌مندی از ملاک‌ها و معیارهای هنری امکان‌پذیر می‌شود به همین خاطر شکل و چیدمان هیئت داوران و انتخاب در این دوره، با این دیدگاه شکل گرفت. البته امیدواریم که در سال‌های آتی بتوانیم قدم‌های مؤثرتری را در این راستا برداریم و آثار آرشیو را به سمت نمایش در جامعه سوق دهیم زیرا جشنواره باید آغاز یک فرایند دقیق برای بهره‌مندی از این آثار باشد. بر همین مبنا نیز ما به شکل ریشه‌ای به دنبال استفاده از این آثار هستیم. یکی از مباحثی که باید بر روی آن در این راستا تمرکز کنیم، دائمی شدن دبیرخانه جشنواره است زیرا این امر می‌تواند به فیلم‌های آموزشی برای دیده شدن و حضور در عرصه کمک شایانی کند.

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از ۲۵ الی ۲۹ بهمن‌ماه در سینما فلسطین برگزار می‌شود.