سرویس سینمایی هنرآنلاین: "ابلق" نخستین فیلم سینمایی بود که روز سه‌شنبه در سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت.

پنجمین فیلم آبیار قصه زنی است که در خانواده دچار مشکل می‌شود و حالا همسرش باید این مشکل را برطرف کند. الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، گلاره عباسی، مهران احمدی، گیتی معینی و بهرام رادان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

قصه درباره راحله است، همسر علی که حالا جلال شوهر خواهر علی به او نظر دارد اما در این میان انتخاب راحله بسیار اهمیت دارد.

در نشست نقد و بررسی این فیلم نرگس آبیار (کارگردان)، محمدحسین قاسمی (تهیه‌کننده)، پریسا کرزیان (فیلمنامه‌نویس)، مهران احمدی، گلاره عباسی، الناز شاکردوست، بهرام رادان، هوتن شکیبا، گیتی معینی (بازیگر)، حمید نجفی‌راد حضور یافتند.

هوتن شکیبا درباره نقش خود در "ابلق" توضیح داد: سعی کردم در بازی چالشی برای خودم ایجاد کنم. اضافه‌وزن پیدا کردم و با وجود کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها تلاش کردم در خانه تمرین کنم. حوصله انجام این کارها را داشتم و امیدوارم که نقش خوبی شده باشد.

آبیار نیز با بیان اینکه هنرمند آینه جامعه است، بیان کرد: اگرچه ما نشان دادیم که کاراکتر اصلی در فیلم سکوت می‌کند اما این به معنای منفعل بودن نیست بلکه او مصلحت را انتخاب می‌کند. می‌گوییم مصلحت مسکن موقت است. راحله انتخاب می‌کند که دروغ بگوید. جایی می‌گوید حاضرم جانم را بدهم اما تهمت به من نزنند. ما این را از او می‌پذیریم، اما وقتی مردم را دید انتخاب کرد که این دروغ را بگوید.

او افزود: این داستان هر روزه آدم‌ها است و مختص ایران نیست. من راهکار نشان ندادم و مشکل را نشان دادم.

آبیار در پاسخ به این سؤال که اگر این اتفاق برای خود او می‌افتاد چه برخوردی می‌کرد گفت: من آدم بی‌کله‌ای هستم و تا پای جان جلو می‌روم. این سؤال را من از مخاطب پرسیدم که این پیچیدگی شرایط انسانی است. نمی‌خواهم بگویم درست است یا غلط بلکه می‌گویم مشکل همچنان وجود دارد.

در ادامه روز نوبت به اکران فیلم "تک‌تیرانداز" رسید که علی غفاری آن را کارگردانی کرده است. غفاری را که به خاطر ساخت فیلم "استرداد" می‌شناسیم چند سالی از این فضا فاصله گرفت و حالا با ساخت فیلمی درباره زندگی شهید عبدالرسول زرین به جشنواره بازگشته است.

فیلم درباره شهید زرین است که به‌عنوان تک‌تیرانداز در جبهه‌های حق علیه باطل به مبارزه تک نفره پرداخت و در آن زمان بسیاری از فرمانده‌های عراقی را به هلاکت رساند. در این فیلم کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی به ایفای نقش می‌پردازند.

علی غفاری در این نشست گفت: تقریباً هر آن‌ چیزی که در فیلم شاهد بودید واقعی و مستند است. از فرزند این شهید دکتر زرین نهایت تشکر را دارم. فرزند شهید زرین کتابی را تحت عنوان "گردان یک‌نفره" گردآوری کرده و با هم‌رزمان پدرش حرف زده که به‌زودی منتشر خواهد شد. البته که ما سعی کردیم داستان را دراماتیک‌تر کنیم و کمی از خیالات خود هم کمک بگیریم. صداهای آخر فیلم و جایی که حاج رسول با یک واکمن صدای فرزندان خود را گوش می‌کند، همه واقعی هستند.

کامبیز دیرباز درباره ایفای این نقش توضیح داد: اول باید از کسانی تشکر کنم که چراغ جشنواره را روشن نگاه داشتند و اجازه ندادند ترمز قطار سینمای ایران کشیده شود. بابت این که چنین نقشی به من رسید و آن را بازی کردم بسیار خوشحال هستم. در این بیست سالی که من کار بازیگری انجام می‌دهم، این دومین نقش واقعی من بود. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که ما نباید نعل به نعل وقایع را بازسازی کنیم، بلکه ما تفکر این شهید بزرگوار را زنده کردیم و خوشحالم که روح این عزیز را بر شانه دارم.

او درباره لهجه‌اش در فیلم توضیح داد: عبدالرسول زرین در گچساران به دنیا آمده و بعد از فوت مادر و پدرش همراه با دایی خود به اصفهان می‌رود و سی و اندی سال در آنجا زندگی می‌کند. چند دیالوگ از عبدالرسول زرین موجود است که مجموع آن‌ها به ده دقیقه نمی‌رسد و منبع خیلی خوبی برای ما نبود. با توجه به این مسائل لهجه مرجع را لهجه پسرشان و گردان امام حسین که برای ایشان و هم‌رزمانشان بوده ملاک قرار داده‌ایم. منبع زیادی از این شهید برای من وجود نداشت و تنها صوت‌های کمی در اختیارم بود. پسر شهید برای درآمدن این شخصیت کمک بسیاری به من کرد.