سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی غفاری کارگردان فیلم سینمایی "تک‌تیرانداز" است که بعد از مدت‌ها دوری از سینما امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او چهارمین تجربه بلند سینمایی خود را با محوریت زندگی شهید عبدالرسول زرین ساخت، شهیدی که او را به‌عنوان شکارچی جنگ و یکی از تک‌تیراندازانی که توانست چند هزار نفر از نیروهای دشمن را از پا درآورد می‌شناسند. شهید عبدالرسول زرین جزو نیروهای اصلی و بنیان‌گذاران لشکر امام حسین (ع) بوده و در جبهه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کرد؛ نشانه‌گیری‌های دقیق شهید زرین بیشترین آسیب‌ها را به دشمن زده است.

این فیلم پیش‌ازاین با عنوان "شکار شکارچی" معرفی شده بود، کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، انوش معظمی، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، عبدالحلیم تقلبی، حسین شریفی، مالک محمدآبادی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم روز گذشته در برج میلاد سینمای اصحاب رسانه به روی پرده رفت.

او در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده شکل‌گیری فیلم گفت: از نام فیلم مشخص است که فیلم در ژانر دفاع مقدس می‌گنجد. علاقه شخصی من این است که سینمای ما نیازمند قهرمان است و متأسفانه سال‌هاست که سینمای قهرمان‌محور ما چراغش کم سو شده و رو به افول می‌رود. من به دنبال شخصیتی بودم که زندگی او را به‌عنوان قهرمان روی پرده سینما نمایش دهیم. به‌نوعی آنچه من و عوامل فیلم را تشویق کرد تا این فیلم را بسازیم، بازگشت قهرمان به سینمای ایران است. ما در حد خودمان تلاش کردیم که اتفاق بیفتد.

فیلم تک تیرانداز

غفاری درباره چرایی انتخاب شهید زرین برای ساخت این فیلم نیز بیان کرد: شاید بیش از ۳۵ سال است که از شهادت این شهید بزرگوار می‌گذرد، کسی که به‌عنوان بهترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر جهان شناخته می‌شود، اما هنوز مردم ما اسمی از او نشنیده‌اند و این اواخر کمی نامش شنیده شده است و مردم با نام او آشنا شده‌اند، اما او در دوران دفاع مقدس کارهای بسیاری انجام داده است. ما سعی کردیم در این فیلم از زوایایی به این شهید بپردازیم و سیر قهرمانانه، شخصیت معنوی او، جنس نگاهش و جهان‌بینی‌ را که نسبت به جنگ داشت، به تصویر بکشم.

کارگردان فیلم "استرداد" درباره میزان پژوهش‌ها درباره نگارش فیلمنامه این فیلم نیز توضیح داد: بیشتر کار ما به کمک فرزند این شهید بزرگوار، دکتر علی‌اصغر زرین، صورت گرفت که مطالعات ۱۵ ساله‌ای داشت و ما از تحقیقات ایشان استفاده کردیم. در تمام مراحل کار فرزند شهید زرین در کنار ما بود. البته این فیلم قرار نیست همه زندگی این شهید را به تصویر بکشد. در فیلم "تک‌تیرانداز" ما فقط شاهد برشی از زندگی ایشان در سال ۱۳۶۲ و در جنگ هستیم. هر چند که هیچ فیلمی نمی‌تواند تمام شخصیت یک شهید را به تصویر بکشد. سختی کار ما در تبدیل این اطلاعات به فیلم بود و ما برشی از یک مقطع بزرگ را به تصویر کشیدیم.

او درباره انتخاب بازیگر نیز گفت: به نظر من کامبیز دیرباز، یکی از بازیگران بسیار خوب، بااستعداد و توانای سینمای ماست. فیزیک، چهره و سن و سال دیرباز بسیار به شهید زرین نزدیک بود. به همین دلیل به سراغ او رفتیم و من از نتیجه کار راضی هستم. او به‌خوبی از عهده ایفای این نقش برآمد.

غفاری در ادامه در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه سینمای امروز نیازمند قهرمان سازی است اظهار کرد: متأسفانه از حضور قهرمان در سینمای ایران خبری نیست و روزبه‌روز نیز این خلأ پررنگ‌تر می‌شود. یک دلیل آن مدیران سینمایی هستند که باید ریل‌گذاری کنند و تولیدات را به سمتی ببرند که سالانه ده درصد از این نوع فیلم‌ها داشته باشیم چون مخاطب نیز قطعاً درخواست این را دارد و در سوی دیگر مهم‌ترین نکته، نمایش این آثار است که امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد. ما فکر کردیم بعد از سال‌ها لازم است قهرمان به سینمای ایران برگردد و به همین دلیل به سمت موضوعی قهرمان محور رفتیم.

او ادامه داد: فکر می‌کنم ما فیلمسازان باید بسیار روی ذائقه مخاطب کار کنیم، وقتی در طول سال بیش از ۹۵ درصد آثار به سمت سینمای کمدی می‌رود، دوستداران ژانرهای دیگر منتظر هستند و باید به آن‌ها خوراک مناسب را داد که ما این خوراک مناسب را نداریم.

کارگردان فیلم "ابوزینب" همچنین درباره پرداختن به سینمای جنگ و دفاع مقدس و برداشته شدن نگاه غیرواقعی به زندگی سرداران نیز بیان کرد: در طول این سال‌ها از ابتدای انقلاب تا الان فیلم‌های خوبی هم در این عرصه داشتیم، اما این که چرا این نگاه کمرنگ شده است بخش عمده آن به لجستیک و امکانات برمی‌گردد و مشکلاتی که سر راه فیلمسازان قرار دارد و بعد فیلمساز به جای تلاش در این زمینه به سمت ساخت آثار لوباجد می‌رود. مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سرسام‌آور تولید نیز در این ماجرا دخیل است. درمجموع تولید فیلم جنگی نیاز به حمایت ارگان‌های مختلف دارد چون چیزی نیست که در بازار وجود داشته باشد. باید مراکزی باشند که فیلمسازان را تشویق کنند و مشکلات آن‌ها را از سر راهشان بردارند. اینکه ما برای هر چیزی باید به چندین ارگان مراجعه کنیم کار سختی است. من از این ماجرا غمگین هستم که چرا نمی‌توانیم درباره سردارانمان فیلم بسازیم و نه‌فقط در عرصه جنگ بلکه در عرصه ملی نیز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما اگر فیلم خوب به مخاطب ارائه دهیم قطعاً مخاطبمان را پیدا خواهیم کرد، باید فیلم خوب بسازیم و فیلمی برازنده درشان مخاطب ایرانی بسازیم.

غفاری با اشاره به این که بی‌نهایت سوژه در عرصه جنگ و دفاع مقدس داریم، گفت: ولی به دلیل مشکلاتی که وجود دارد نمی‌توان در این زمینه کاری ساخت. عملیات کربلای ۵ را چطور می‌توان ساخت صرفاً با دیالوگ که نمی‌شود، ما نیازمند اتفاقات بزرگ هستیم و بدون بودجه نمی‌توان این کار را انجام داد.

فیلم تک تیرانداز

او در خاتمه درباره ساخت آثار جنگی و رقابت با آثار خارجی در جشنواره‌های بین‌المللی بیان کرد: اساساً کل مردم ایران هر اتفاقی که در این کشور بیفتد از ارادتشان از شخصیت‌های بزرگ جنگ نمی‌کاهد و سال‌ها اگر بگذرد، قطعاً باز هم با احترام با آن‌ها مواجه می‌شوند. بازیگران ما نیز در این سال‌ها در فیلم‌هایی ازاین‌دست فعالیت داشته‌اند، "تنگه ابوقریب" نمونه آن است. مهم این است که بستری فراهم شود تا بتوان در این زمینه فعالیت کرد و یک فیلم سینمایی استاندارد ساخت. فیلم باید ساخته شود اما در قالب سینما. ما در مورد اجرا بخصوص در بخش جلوه‌های ویژه بسیار فعال هستیم و صحنه‌هایی که زمانی تصورش نیز محال بود، امروز قابل اجرا هستند، اما برای خلق این صحنه‌ها نیازمند صرف زمان هستیم. ما نباید دو ماه به جشنواره مانده کار کنیم و زمانی به تکنسین‌ها ندهیم در تمام دنیا برنامه‌ریزی درست می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.