سرویس سینمایی هنرآنلاین: دومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد همراه با نمایش دو فیلم "ستاره‌بازی" به کارگردانی هاتف علیمردانی و "شیشلیک" محمدحسین مهدویان بود که باعث شد رونق به بازار جشنواره بیاید.

"ستاره‌بازی" نخستین فیلمی بود که به روی پرده رفت. این فیلم که نهمین فیلم هاتف علیمردانی به‌عنوان کارگردان است بخشی در ایران و بخشی دیگر در امریکا فیلمبرداری شده است و داستان آن برگرفته از قصه واقعی زندگی صبا دختری ایرانی بود که به دلیل مهاجرت خانواده در سن پایین به امریکا دچار مشکلاتی می‌شود و همین عامل نیز موجب ازهم‌پاشیدگی شخصیت او می‌شود. در این فیلم فرهاد اصلانی، ملیسا ذاکری، شبنم مقدمی و مایکل مدسن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در نشست پرسش و پاسخ فیلم "ستاره‌بازی" به کارگردانی هاتف علیمردانی با حضور کارگردان، علی سرتیپی (تهیه‌کننده) و ملیسا ذاکری (بازیگر) حضور داشتند. شبنم مقدمی نیز برای لحظاتی از طریق تلفن در این نشست حضور یافت.

علیمردانی درباره ساخت این فیلم گفت: در تمام سال‌ها دغدغه کار اقتباسی را داشتم و دلم می‌خواست این تجربه را در کارنامه‌ام داشته باشم. من با شخصیت واقعی "صبا" نسبت دوری داشتم و او را می‌شناختم، زمانی که پای درد و دل مادر او نشستم و صداهای شخصیت اصلی را می‌شنیدم با آن درگیر و برای ساختش ترغیب شدم. او مهاجرت ترومای بسیار وحشتناکی است و به نظر من مثل مرگ عزیز می‌ماند. اگر قرار است از سرزمینمان برویم باید بدانیم نقطه موعودمان کجا است و چرا به آنجا می‌رویم.

ذاکری درباره نقش‌آفرینی در کاراکتر "صبا" توضیح داد: این چهارمین همکاری من با هاتف علیمردانی است و در تمام کارهایی که کنار ایشان بودم تجربه کسب کردم و نقش‌هایم چالش‌برانگیز بوده است. صبا از شخصیت اصلی من بسیار دور بود اما امیدوارم که از نتیجه راضی باشید.

سرتیپی تهیه‌کننده فیلم نیز گفت: به دلیل شرایط خاصی که سرمای شدید آن کشور و هزینه‌های بالایش داشت؛ حدود یک ماه سکانس‌های داخلی‌مان را بازسازی کردیم و این کاری بسیار سخت بود. تلاشمان این بود که بتوانیم بهترین کار ممکن را ارائه دهیم.

اما در ادامه فیلم "شیشلیک" به کارگردانی محمدحسین مهدویان به نمایش درامد، فیلمی که تاکنون لقب پرفروش‌ترین فیلم جشنواره سی و نهم را از آن خود کرده است. در این فیلم رضا عطاران، پژمان جمشیدی، وحید رهبانی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری و جمشید هاشم‌پور به ایفای نقش می‌پردازند. قصه به روایت امیرمهدی ژوله است و مهدویان برای نخستین بار در قالب کمدی کسب تجربه کرده است. داستان آن نیز روایت مردم کارخانه پشم ایران است که به دلیل حضور مدیر کارخانه سودجو و ریاکار با کمترین‌ها زندگی خود را سپری می‌کنند، اما آشنایی فرزند یکی از کارگران با شیشلیک ماجرای زندگی آن‌ها تغییر می‌یابد.

محمدرضا منصوری (تهیه‌کننده)، امیرمهدی ژوله (فیلمنامه‌نویس)، رضا عطاران، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری و پژمان جمشیدی، عباس جمشیدی‌فر، وحید رهبانی (بازیگر) و حسین کرمی (طراح صحنه و لباس) در نشست حضور داشتند و محمدحسین مهدویان نیز که به دلیل ضبط کار جدیدش نتوانست به برج میلاد بیاید از طریق اسکایپ در این نشست حضور یافت.

رضا عطاران با ابراز خوشحالی از دیده شدن فیلم گفت: من از ابتدا دوست داشتم با محمدحسین مهدویان کار کنم. وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، دیدم این کاراکتر جای کار دارد، متن خیلی خوب است و به همین دلیل دوست داشتم بخشی از این کار باشم.

امیرمهدی ژوله نیز در خصوص شکل‌گیری فیلمنامه "شیشلیک" توضیح داد: من افتخار می‌کنم به این که مدت کوتاهی جزئی از اهالی رسانه بودم. من نوعی از کمدی را دوست داشتم که با یک چشمت بخندی و با چشم دیگرت گریه کنی. چون به نظر من هر دوی این موقعیت‌ها یکی هستند و زندگی را شکل می‌دهند. من آیتمی را در "شوخی کردم" نوشته بودم که در این فیلم گسترش پیدا کرد. ایده "شیشلیک" از آن‌ آیتم به ذهنم رسید. همچنین در این فیلمنامه دخترم به من بسیار الهام داد. وقتی رابطه میان پدر و دختر را تجربه می‌کنی که چطور تلاش می‌کنی حسرت‌های عزیزت را برآورده کنی.

او ادامه داد: تعامل بسیار خوبی با محمدحسین مهدویان داشتم و فکر می‌کنم این اتفاق یکی از بهترین تجربه‌های دوران کاری من بوده است.

مهدویان درباره اصلاحیه‌هایی که به این فیلم وارد شده، توضیح داد: هر فیلمی روح و جهان مخصوص خودش را دارد که تا حد امکان باید آن روح را حفظ کرد. ما با مسئولان ارشاد صحبت کردیم که تا حد امکان جهان فیلم حفظ شود. هیچ‌کس ممیزی و سانسور را به آغوش نمی‌کشد و آن را دوست ندارد اما درنهایت فکر نمی‌کنم این ممیزی‌ها آسیب جدی به فیلم زده باشد.

ژوله ابراز کرد: فیلمی که روی پرده دیدم را دوست دارم، اما به‌هرحال اگر ممیزی‌ها اعمال نمی‌شد شاید امروز نمی‌توانستیم فیلم را ببینیم. امیدوارم با همین حد ممیزی، فیلم بتواند به نمایش عمومی دربیاید.

او در ادامه این نشست گفت:، فیلم "شیشلیک"، یک فیلم نمادین نیست. کار سمبلیک و نمادین در سلیقه هیچ یک از ما نبود. تأکید ما این بود که بگوییم اینجا بخشی از حاشیه شهر تهران است و فکت‌هایی از واقعیت را در فیلم آورده‌ایم. در فیلم تأکید هم کرده‌ایم که زندگی دیگران را نمایش دهیم تا فیلم به سمت نمادگرایی نرود.

با توجه به حواشی شب گذشته و انتشار چند عکس از مراسم فوتوکال فیلم "بی‌همه‌چیز" که نکات بهداشتی در آن برای لحظاتی رعایت نشده بود، معاون وزیر بهداشت هشدار داد که چنانچه نکات بهداشتی رعایت نشود جشنواره در هر زمانی که باشد منحل خواهد شد.