سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی از روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه آغاز به کار می‌کند که امسال بخش نگاه نو و سودای سیمرغ با یکدیگر ترکیب شده است و فیلمسازان با هم رقابت سخت و جدی دارند. درمجموع از میان ۱۱۰ اثر رسیده به جشنواره هیئت داوری متشکل از ساره بیات، نیما جاویدی، مصطفی کیایی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، سید جمال ساداتیان و محمد احسانی به ۱۶ فیلم رسید که هرکدام از این آثار در بخش یا بخش‌هایی نامزد دریافت سیمرغ بلورین هستند.

"ابلق" نرگس آبیار، " تی‌تی" آیدا پناهنده، "خط فرضی" فرنوش صمدی، "بی‌همه‌چیز" محسن قرایی، "تک‌تیرانداز" علی غفاری، "رمانتیسم عماد و طوبا" کاوه صباغ زاده، "ستاره بازی" هاتف علیمردانی، "شیشلیک" محمدحسین مهدویان، "زالاوا" ارسلان امیری، "مصلحت" حسین دارابی، "روشن" روح‌الله حجازی، "روزی روزگاری آبادان" حمیدرضا آذرنگ، "مامان" آرش انیسی، "منصور" سیاوش سرمدی، " گیج گاه" عادل تبریزی و "یدو" مهدی جعفری ۱۶ فیلم بخش مسابقه سینمای ایران هستند که طی مدت هشت روز در دو سئانس در برج میلاد به‌عنوان کاخ جشنواره و پردیس ملت سینمای اصحاب رسانه به نمایش درمی‌آیند. از این میان سهم زنان فیلمساز سه فیلم و سهم فیلم اولی‌ها نیز هفت فیلم است.

علاوه بر این امسال هیئت داوران بخش مستند و فیلم کوتاه متشکل از سعید پوراسماعیلی، امیر توده‌روستا، محمدعلی فارسی، محمد کارت و سام کلانتری نیز درنهایت از میان آثار رسیده، درنهایت شش فیلم در بخش فیلم کوتاه و پنج فیلم مستند بلند را به مرحله نهایی معرفی کردند که از میان این آثار تنها دو اثر در بخش مستند و فیلم کوتاه سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود می‌کنند.

"جلد" احسان معجونی، "ناهید" صمد علیزاده، "ماسک" نوا رضوانی، "گوشت تلخ" فرید حاجی، "وضعیت اورژانسی" مریم اسمی‌خانی و "شاهد" علی عسگری شش فیلم کوتاه بخش مسابقه هستند و فیلم‌های "ایساتیس" علیرضا دهقان، "رؤیاهای خالکوبی‌شده" مهدی گنجی، "هجده هزارپا" مهدی شاهمحمدی، "خانه"افسانه سالاری و "کودتای ۵۳" تقی امیرانی پنج فیلم مستند این بخش هستند.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا با اتخاذ تدابیر خاص و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. بلیت‌فروشی مردمی از امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه آغاز می‌‌‌شود. با توجه به شرایط کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حداکثر ۳۰ درصد به ظرفیت میزبانی سالن‌های‌ سینماهای مردمی از این دوره جشنواره اختصاص داده شده است و جزئیات و مشخصات جدول نمایش فیلم‌ها از طریق سایت جشنواره و سامانه‌های فروش اطلاع‌رسانی می‌شود.

در این دوره بلیت‌فروشی از طریق سه سامانه ایران تیک، سینما تیکت و گیشه هفت به سه آدرس اینترنتی:

https://www.irantic.com/، https://cinematicket.org/ و https://www.gisheh۷.ir/ انجام خواهد شد.

 قیمت بلیت برخی از سینماها، ۲۰ هزار تومان و بقیه نیز ۳۰ هزار تومان تعیین شده است. در این دوره، فروش سری بلیت‌ها وجود ندارد و هر نفر با یک شماره همراه، امکان تهیه چهار بلیت برای هر فیلم را دارد. بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم، می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند.

بازیگرانی با دو فیلم

یکی از نکات قابل توجه دیگر جشنواره امسال این است که با توجه به کم بودن تعداد فیلم‌ها، برخلاف سال‌های قبل شاهد بازیگران پرکار نیستیم و تنها چند بازیگر، بیش از یک فیلم در جشنواره دارند.  

فیلم روشن

رضا عطاران در نمایی از فیلم "روشن"

رضا عطاران که از دل تلویزیون به سینمای ایران راه یافت و سال‌ها لقب پرفروش‌ترین بازیگر را یدک کشید، امسال با دو نقش کاملاً متفاوت در جشنواره حضور دارد. او در فیلم "روشن" ساخته روح‌الله حجازی بار دیگر در قالب نقشی کاملاً جدی با چهره و ظاهری متفاوت به ایفای نقش پرداخته است. در خلاصه داستان فیلم "روشن" آمده است: روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگرى نمى‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند...

عطاران علاوه بر این فیلم، در "شیشلیک" ساخته محمدحسین مهدویان نیز حضور یافته است. فیلمی که درون‌مایه طنز دارد و عطاران برای نخستین بار در کنار پژمان جمشیدی قرار گرفته است. عطاران تاکنون پنج بار در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است که از این میان یک بار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را برای فیلم "خوابم می آد" و یک بار نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم "طبقه حساس" دریافت کرد.

فیلم تی تی

هوتن شکیبا در نمایی از فیلم "تی‌تی "

هوتن شکیبا که دو سال پیش برای بازی در فیلم "شبی که ماه کامل شد" به کارگردانی نرگس آبیار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است، بار دیگر این همکاری را در "ابلق" تکرار کرد. شکیبا این بار در نقشی متفاوت و البته اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازد. او علاوه بر این، فیلم "تی‌تی " ساخته آیدا پناهنده را نیز در جشنواره دارد. او در این فیلم نقش امیر ساسان را ایفا می‌کند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: استادی که قصد دارد پایان‌نامه‌ای در مورد پایان جهان به اثبات برساند، با مادری عجیب و غریب که می‌خواهد لیاقت انسانیت را داشته باشد ملاقات می‌کند و ...

فیلم شیشلیک

پژمان جمشیدی و رضا عطاران در نمایی از "شیشلیک"

پژمان جمشیدی نیز جزو بازیگرانی است که با دو فیلم به جشنواره فیلم فجر می‌آید. او امسال در دو فیلم "خط فرضی" به کارگردانی فرنوش صمدی و "شیشلیک" محمدحسین مهدویان حضور یافته است. در خلاصه داستان فیلم "خط فرضی" که جمشیدی در نقش حامد بازی کرده آمده است: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند. جمشیدی در "شیشلیک" مهدویان که هنوز خلاصه داستانی از آن منتشر نشده است در نقش عطا حضور یافته است. او تاکنون یک بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "سوءتفاهم" نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد اما درنهایت سیمرغ از آن رقیب قدر او یعنی جمشید هاشم‌پور شد.

فیلم گیجگاه

جمشید هاشم‌پور و عادل تبریزی در نمایی از فیلم "گیجگاه"

جمشید هاشم‌پور پیشکسوت عرصه بازیگری نیز امسال با دو فیلم در جشنواره حضور دارد. او با فیلم‌های "گیجگاه" ساخته عادل تبریزی و همچنین "شیشلیک" به جشنواره فجر می‌آید. "گیجگاه" نخستین ساخته عادل تبریزی است و در خلاصه داستان آن آمده است: "گیج گاه نوستالژیک نیست، حالی است که دیگر نیست". هاشم‌پور در طی بیش از نیم قرن حضورش در عرصه سینما تاکنون تنها یک بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره شده است، آن هم در دوره سی و ششم برای حضور در فیلم "دارکوب" ساخته بهروز شعیبی.

بهرام رادان، حامد بهداد، فرهاد اصلانی، مهران احمدی، حسن پورشیرازی، فرهاد آئیش و پارسا پیروزفر دیگر بازیگران نام‌آشنایی هستند که در این دوره از جشنواره هر کدام با یک فیلم حضور دارند.

اما در میان زنان باران کوثری و الناز شاکردوست هرکدام با دو فیلم در جشنواره حضور دارند و فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، مهتاب نصیرپور، رؤیا افشار، ستاره پسیانی، هدی زین‌العابدین، شبنم مقدمی، سارا بهرامی و سحر دولتشاهی هر کدام با یک فیلم با هم به رقابت می‌پردازند.

فیلم گیج گاه

باران کوثری و حامد بهداد در "گیجگاه"

باران کوثری با دو فیلم "بی‌همه‌چیز" ساخته محسن قرایی و "گیجگاه" ساخته عادل تبریزی به جشنواره فیلم فجر می‌آید. او تاکنون چهار بار در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش اول زن و نقش مکمل بوده است که از این میان دو بار برای فیلم‌های "خون بازی" و "روز سوم" به‌صورت مشترک و "کوچه بی‌نام" سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.

فیلم ابلق

الناز شاکردوست در نمایی از فیلم "ابلق"

الناز شاکردوست بازیگری که برای حضور در فیلم "شبی که ماه کامل شد" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در جشنواره سی و هفتم از آن خود کرده است، حالا این بار در نقشی متفاوت در دو فیلم "تی تی" و "ابلق" به هنرنمایی می‌پردازد.